TV mm.

Givetvis kunde jag inte låta bli att titta på de senaste två programmen av Nitroz Burnout... Om jag bortser från mina åsikter från del ett och två, och bara ser produktionsmässigt på de senaste avsnitten, så är de faktiskt mkt bättre.

På tisdag är det dags... Då bär det iväg till USA. Vi landar tisdag em(USA tid) och ska bara ta det lugnt på onsdagen och torsdagen, och försöka bli av med så mycket jet-lag som möjligt. På fredagen är det ju allvar... Efter förra tävlingen(US Nationals) så var vi alla teamet väldigt besvikna. Det finns mycket potential i bilen, men vi fick inte riktigt ut det. Det känns ändå som att vi är mer redo nu. Bilen behövde en liten genomgång, då det var ett bra tag sedan Taylor körde med den.

För ett tag sedan sålde jag min buss till en kompis/kund(Raymond Paulsson). Sedan dess har jag letat efter en trailer. Nu har jag med hjälp av Petri Nagy hittat en i England. Trailern kommer färdig utvändig, men ska inredas mm. Förhoppningsvis så ska den dyka upp strax efter vår återkomst till Sverige...

Vi som åker nu är: Jag,Anna(min fru),Mattias&Isabell(mina barn), Johan Pripp,Camilla(Johans fru) Jacob&Alice(deras barn) Patrick Grahn och Pernilla(Patricks fru)


Förövrigt så kommer Patrick att fortsätta i teamet även nästa säsong. Pernilla har varit med på alla tävlingar denna säsongen, vilket jag hoppas hon är även nästa år.


OBS !!! Jag glömde ju att Peeerky(Per-Erik Lindgren) givetvis också ska med....


Tommy och Modigs TV-Program...

Nu har jag tittat på andra delen av Nitroz burnout...
Givetvis är jag väldigt "färgad" men nu är jag j-ligt trött på att höra hur mycket bättre material vi har/hade än alla andra... I princip varje gång min/vår bil varit i rutan har det handlat om det fantastiska materialet vi har som de andra av någon underlig anledning inte kan ha... Jag och alla i mitt team jobbar stenhårt för att lyckas så bra som möjligt. Jag spenderar varenda krona jag kan jobba in på detta, och har arbetat oerhårt hårt för att etablera ett samarbete med de sponsorer jag har. 
Vad jag vet så finns det många bilar i klassen som har lika mycket, eller mer effekt i motorn, samt lång erfarenhet av att jobba med den här typen av bilar.
Jag vet inte vad den "vanliga" tv-tittaren tycker om det, jag har i alla fall sett programmet för sista gången...

Förövrigt så är nu allting bokat och klart inför nästa USA resa. Förutom Jag, Johan och Patrick så tar vi med vår maskott: Per-Erik Lindgren. När Peerky var med oss i Valdosta förra året hade vi en "magisk" tid med 6.69s repan i Pro Stock som höjdpunkt...

Lite till:

Grattis Mats Eriksson som körde 5.98s i Pro Mod
Grattis "Nixon" som körde första 6.6-tiden.
Grattis Micke Callin som äntligen fick till det...
Grattis än en gång till Jimma som tokdominerar Pro Stock, jag tror faktiskt att han skulle klara sig riktigt bra i NHRA.

Hemma igen

Då var man tillbaka i verkligheten igen...
Nu gäller det att arbeta som f-n, för att kunna göra fler US-TOURS... Med lite distans till helgens tävling, så känns det fortfarande skitsurt. För det första så finns det så mkt mer kapacitet i bilen än de 6.12s vi körde, och för det andra så så körde vi på tusendelen samma tid som kvalsexton men med sämre speed...
Nu laddar vi inför NHRA tävlingen i Richmond istället och hoppas vi kan få till det där. I Indy så var det förutom mig. Oscar, Åke och Patrick som var med, nu till Richmond blir det Johan(Prippen), Patrick, jag samt våra familjer som åker.
Som vanligt vill jag tacka mina sponsorer: Amalie, Custom Graphics, YIT, Performance Plus och Malmö Motorrenovering som gör de här resorna möjligt. Jag har även en ny amerikansk samarbetspartner på gång, information om detta kommer inom kort.

Jag vill även tacka Lasse Pettersson på SBF som fixade mina papper till NHRA licensen rekordsnabbt!
Förövrigt ett grattis till Per-Erik Lindgren som förutom sitt SM tecken, även vann NDRS!

Färdigkört för denna gången

Givetvis började det regna på förmiddagen idag... Regnet höll i sig ett par timmar, så NHRA gjorde om körschemat, och strök b.l.b. Pro Mods sista kvalrunda.
Det känns skitsurt... Jag har bara kört fyra rundor med bilen, och ingen har varit riktigt bra. Nu slutade vi på sjuttonde kvalplats, och missar finalen imorgon...
En del roligt har dock hänt! Just nu diskuterar Pro Mod organisationen i USA ett samarbete med b.l.a. Europa, och de vill gärna att vi kommer tillbaka. Efter lite diskussioner idag, så är det nu klart att jag ska köra NHRA tävlingen i Richmond i oktober. Det som gör detta möjligt är ekonomisk uppbackning av en kille har i USA som älskar Pro Mod.
Förutom Richmond tävlingen blir det även World finals i Rockingham!

Pro Mods


TRE Teamet


mer väntan


Väntan


Publik


Depå


Troxel


Pro Mod


AL-ANABI...


Sjuttonde kvalplats

Idag kom vi från start till mål... Vi hade en skaplig runda på gåmg, men tyvärr slockande en cylinder efter fem sekunder, så jag tappade både speed och et. Nu är vi för närvarande på sjuttonde plats, med samma et som sextonde men sämre speed.
Efter en hel del saneringar under dagen så ströks var andra kvalsväng, men de tror att vi får en till imorgon. Om vi bara kan göra en "clean" runda så kvalar vi in, så mycket har jag lärt mig om bilen nu...
Vi har fått många besök av de andra teamen, och alla är mycket trevliga!
John Russo berättade att han nyligen sålt sin Firebird -68 till Europa, så den lär vi kunna se live nästa säsong.
Jag trivs superbra med den nya bilen, och den känns stabil och pålitlig.
Som sagt hoppas vi får en runda till imorgon, och vi kan få till en "fullrunda".

Kvaldag nr. 1

Nu är jag skit-trött så det blir en kort sammanfattning av dagens händelser. Klockan fem fick vi dagens enda kvalsväng. Vi "tunade" bilen för en låg sexa(hoppades vi), den lämnade linjen mkt bra och gick spikrakt nerför banan i ca: 150m. Därefter lossnade ett tändstiftsrör och sprutade olja över hela vänstersidan på bilen(även däcket...) bilen gjorde ett kraftigt kast mot muren, men jag lyckades styra upp den och dra skärmarna.
När vi kom tilbaka till depån hade vi massor med jobb på bilen, som nu är klart.
Imorgon ska vi köra första svängen vid tvåtiden, och den andra vid sex.
trots allt är jag glad att jag inte hamnade i muren, och ser fram emot morgondagen.


Framme i Indianapolis

Idag har det varit lite strul...
Vi mötte Taylor, Matt och Brian på banan i St Louis imorse för att gemensamt köra till Indy, Taylor skulle stanna och hjälpa Mark Buering med hans Pro Stock bil. Vi skulle köra efter de andra bestämdes det. Det visade sig att det inte var så lätt, när de körde mellan 130-150 kmh med 20-meters ekipaget... Efter ca: fem mil fick de punktering, och vi som körde alldeles bakom dem fick ett regn av däckrester över hela bilen. När det väl var fixat kom vi ca: fem mil till innan polisen kom med sirenerna på och stoppade oss. Givetvis tog det hur lång tid som helst att reda ut allting, och skapliga böter blev det också. Allt tidsödande strul under dagen gjorde att vi var kraftigt försenade, så vi missade presskonferensen.
Nu är vi i alla fall framme, och har satt upp "racelägert". I morgon ska vi till banan tidigt som attan, och göra klart allting. Vi har en runda planerad kl. fem imorgon lokal tid, d.v.s. sex timmar efter Sverige.

Speeding ticket


Camaro igen


Camaro


3.92s 3.92s 3.92s 6.01s 6.01s 6.01s

Taylor dök upp vid tio tiden med bilen, när vi väl lastat av, monterat ihop och fixat det som skulle fixas var det dags för första rundan.
Vi "satte" upp bilen rätt så lugnt. Bilen lämnade linjen skapligt med 1.008 i 60ft, 2.66s vid 330ft, 3.99s vid 660ft, sen hände det lite saker...  Meningen var att jag bara skulle köra 660ft, men eftersom allting kändes bra höll jag i. Efter ca: 300m gör bilen ett  kraftigt(och omotiverat) kast till höger. Jag hamnar mitt i banan och tar med alla tidtagningskoner en efter en... Innan helgen hade Taylor spenderat 3200USD på omlackering av front och dörrar, samt lite nya förstärkningar i fronten.  Dessa pengar kunde man ju då lagt på något bättre... Stora hål i fronten, och en hel del material borta resulterade i diverse inköp av glasfiber, stålplåt, aluminium mm.
Tiden gick och innan vi var klara var klockan ca: sex, och de skulle stänga banan vid halvsju. Vi fick i alla fall en runda till, som blev riktigt bra!!! Här följer info från tidkortet:

60ft:  0.972
330:  2.601s
660   3.922s(300kmh)
1000ft  5.059s
1/4mile:  6.019(378kmh)

Såklart är vi jätteglada och nöjda trots allt efter dagens "äventyr" Det finns mer att tuna fram, och vi var den snabbastte Pro Mod bilen på testet!
Vädret när vi körde sista rundan var 2050 ft 29.40 barometer.
Imorgon ska vi köra till Indy tidigt på morgonen, sen väntar en presskonferens där de vill ha med några "tossiga" svenskar som rest en lång väg för ett härligt äventyr.
Det känns annorlunda nu jämfört nät vi var här med Pro Stock bilen, jag tror faktiskt att vi har en skaplig chans att kvala in på tävlingen om alla bara gör sitt jobb.










ny bil...


Happy people


Klar


Service mellan rundorna...


ST Louis

We arrived in St Louis early this morning, to early... Its always hard to handle the jetlag the first couple of days. I woke up 03.20 and the other guys a little while later.
This is the only day that we wont be racing, or working on the car so we went shopping for our familys. When that was done we went to the track. There were a few teams testing today, mostly competition eliminator cars but a few Pro Mods and Pro Stocks. Tomorrow is the "big" testday, so the pit will be filled up during the evening and tomorrow morning.
The track looks awesome, and are extremely flat compared to the asphalt tracks we have in Europe...
I talked to Matt that works in Taylors shop, he said that they will leave Houston this evening and hopefully they are here tomorrow morning.
I surfed in on  http://www.promodchallenge.com/ and watched the entry list for Indy, its really the best of the best and us...  Well,  we are here to learn as much as possible and  dont have any big expectation, we will do our best and se how far that can take us.

Väntar på nya bilen......


Lilla läktaren......


Gateway Raceway st Louis


Shopping...


US and A

Well, after 24 hours travelling, we are at a hotell 80 miles from Gateway Raceway in st Louis. Unfortunately Tayler wont be here until tomorow, but we will go to the track anyway and se if theres some ather cars running today.

RSS 2.0