England + nya avsnitt + diverse

När vi anlände till (R)engnland efter en lång resa genom Europa, var vi alla laddade med höga förhoppningar.
Tyvärr blev inte mycket som vi önskat... första kvalrundan var en riktig skitrunda där jag fick försöka räta upp bilen flera gånger, samt slå av efter 6.50s. I normala fall skulle jag ej hållt i så långt som jag gjorde, men med regnet hängande i luften ville jag få en kvaltid. Inför andra svängen ändrade vi lite på chassit, men lyckades ändå inte få bilen att gå som vi önskade, vilket resulterade i ett tidigt avsläpp. Ska jag vara ärlig(och det ska man ju...) så har vi inte lyckats köra en enda bra runda med bilen i Europa. I princip på alla banor i USA är de första 201m betong istället för asfalt som vi har här. När vi körde i USA satte vi upp bilen väldigt "hårt" d.v.s. stötdämparna tighta, mycket koppling, mkt startvarv mm. Det kan vi inte här. Det största problemet vi haft här är när bilen kommer ut en bit på banan och kör över en ojämnhet.
Vi har nu "softat" bilen en hel del och ska köra i helgen på Malmö motorrenovering nationals i Malmö. Innan Finlandstävlingen ska det även monteras ett air bleed off system på bilen, vilket gör att man kan ha en hård inställning i starten och sen mjuka upp den efter hand.

Igår var jag nere på Meca raceway och parkerade bussen och fixade lite. Jag körde även en runda med Firebirden, det var faktiskt första gången jag körde den bilen och det var minst sagt stor skillnad på GTO:n och Firebirden...
 
MMR sponsrar tävlingen i helgen och ca: 200 kunder kommer som ska serveras mat och förfriskningar. Givetvis ska vi även tävla: med Pro Stock bilen i TD och med Firebirden i Pro Street. Som jag sagt tidiigare jag gillar när det är mycket på gång...

Caravanfilm har lagt ett par nya avsnitt på http://www.youtube.com/   och sök på Flamholc.


Blandat igen

Jaha nu närmar det sig avresa till England, och deltävling nummer ett i EM-serien. Den senaste veckan har jag och Åke mest "småfixat" med lite allt möjligt. Bland  annat fick vibyta bakaxel på 4-hjulingen, greja med en massa småsaker på bussen, balansera alla hjulen till Pro stock bilen mm. mm.
Jag har även hunnit med en runda till Södertälje, för att besöka Mats på Musclecars. Mats köpte som bekant min förra Pro Stock bil(Firebird) och jag har även lovat honom att tillhandahålla en motor till honom under säsongen.
Mats har en riktigt trevlig verkstad med bland annat egen bromsbänk.

Jag pratade med Justin Humphreys för ett tag sedan, och han säger sig nu ha köpt biljetter till England åt sig och hans fru, Gina. Men efter att lärt känna honom så tror jag först att han kommer när jag ser honom i England :)
Justin är en supertrevlig kille, men något av en tidsoptimist, med mycket grejer på gång hela tiden.

Tyvärr verkar det som det bara blir åtta Pro Stock bilar i England. Ehro har ännu inte fått sina toppar från USA,  Leindahl väntar på ny bil och enligt rykten jag hört, så har "Söderströmarna" även lite prylar på väg hem.
Förutom de åtta som kommer samt Ehro, Leindahl och Söderström så saknas även Emilsson, Wiklund, Sjökvist samt ev. någon till. Jag hoppas att alla får ihop det till Finlandstävlingen istället...

Jag har sagt det tidigare, men det kommer att bli supertufft och jämnt denna säsongen . Alla som kommer till England har satsat ordentligt och har chans att vinna varje runda.

Bob Glidden sa något intressant i höstas när vi kom över första gången för att köra:
Pro Stock is a tuff deal, theres no sport in the world thats harder to qualify in...

Vi har nu fått alla T-shirts som vi beställde, de finns i svart, rött och grönt. Vi väntar även på lite olika kepsar som vi tyvärr ej får innan England.
Under säsongen kommer vi att sälja dessa "tillbehör" på EM och TSDS tävlingarna runt om i Europa.

Allt möjligt...

De senaste dagarna har varit väldigt annorlunda jämfört med de sista tre-fyra veckorna.  Skillnaden är att jag inte behöver skruva dygnet runt utan kan sova lite och umgås med min familj.
Jag gillar att ha många saker på gång och hela tiden ha ett mål, vilket gör att det känns lite annorlunda nu när det finns hur mycket tid som helst innan vi åker till Santa Pod nästa onsdag.
Tyvärr kan ej hela teamet följa med till Santa Pod, utan Micke och Robban stannar hemma. Båda två har jobb-åtaganden. Att vi spenderat ca: sju veckor i USA gör det lite svårt med all ledighet som behövs till sommarens tävlingar.
Till England blir det nu istället :Jag, Åke, Prippen och Mickes son Fredrik. Frerik jobbar till vardags som lastbilschaufför, vilket gör att jag kan dela körningen med honom.
Vi kommer att köra över Danmark, färja mellan Rödby-Puttgarten, genom Tyskland, till kusten i Holland och därifrån ca sju timmar på en färja till Harwich. Väl i England har vi  ca tre timmar lång körning på fel sida av vägen till Poddington.
Jag har pratat lite med Justin Humphreys under de senaste veckorna. I vintras när vi var i USA sa han att han ville komma över till Europa och kolla på någon tävling. Nu påstår han att han och hans fru kommer till Poddington, för att sen ev. följa med till Sverige och stanna här några dagar.
Det låter helt klart trevligt, men jag tror det först när jag ser det.


Jag var på besiktningen med bussen och fick givetvis ett par tvåor. ..Jag kände att jag var rätt trött på att jobba med bussen så jag lämnade till Z-Lastbilsservice i Malmö(kund på jobb) och överlät till dem att ombesörja anmärkningarna samt att ge den en ordentlig service inför långresan till Santa Pod.

För övrigt har vi massor att göra på jobb. En hel del vanliga jobb men även en del race-motorer.  Bland annat har ett gäng danskar satsat ordentligt på TSDS serien och beställt en massa fräna grejer inför sommarens bataljer...


Nya Episoder

Jaha, nu har  http://www.caravanfilm.co.uk/  gjort ett ryck och lagt ut avsnitt 2,3,4 och 5.

Förhoppningsvis hinner jag sticka ner på banan i Malmö idag och köra ett par rundor med Firebirden. Under den gångna helgen var det som sagt Janne-fiskhandlare som körde, så nu är jag sugen på att prova den...
För övrigt så är det onsdagspremiär på banan idag, så det lär säkert dyka upp en massa folk.


Avsnitten finns att beskåda på:

http://www.youtube.com/watch?v=BzbPw70EQ_M

http://www.youtube.com/watch?v=WCrF64kJGjk

http://www.youtube.com/watch?v=LaUMIWqBy44

Testhelg i Malmö mm.

De senaste veckorna har varit något hysteriska... Vilket är anledningen till att jag ej skrivit så mycket här på bloggen.
Som jag berättat tidigare så har det varit jättesvårt att få fram rätt grejer till Pro Stock motorn.  I fredags vid tio-tiden dök i alla fall kolvringarna upp, och jag och Prippen började omgående montera ihop motorn. Vi var klara runt åtta-tiden på kvällen och körde ner till banan med motorn.  
Efter ett antal timmars skruvande på fredag natt och lördag morgon var vi "raceready".  Eftersom motorn var nymonterad med nya: kolvar, stakar, ringar, ventiler, lyftare mm. behövdes den köras in lite. I normala fall görs detta i bromsbämk, men nu hade vi uppenbarligen inte tid till det.
Den första rundan gick bilen 4.43s och vi fick lite att jobba med. Nästa runda gick 4.41s, men det kändes inte riktigt bra. Tredje rundan lyckades vi få till vår första trettio-tid på europeisk mark med en 4.38s. Dock kändes bilen fortfarande inte bra, när jag växlade till trean så började bilen vibrera. Vibrationerna höll i sig tills det att jag släppt gasen och kommit ner i hastighet. Vi gjorde en del justeringar på chassit, bytade olja till "raceolja", monterade på vaccumpumpen samt tunade motorn för att få lite mer effekt. Nu hade vi bara en runda kvar på helgen och ville förbättra oss några hundringar till. Tyvärr så blev bilen ännu mer ostabil med mer pulver, så sista rundan var ingen rolig upplevelse, tiden blev 4.39 efter lite slalomåka med avslag innan mål. Tillbaka i depån började vi leta felkällor. Efter ett tag konstaterades att ett lager i bakaxeln förde ett fasligt oljud... Detta ska demonteras i veckan och åtgärdas innan Englands-tävlingen.
Totalt kom det sex Pro Stock bilar till test-helgen, Jimma körde 4.369s, vi körde 4.380  magnus Hanssom körde 4.39nånting, Janne Snowball körde 4.39nånting, Mats(som köpt min Firebird) körde 4.80nånting samt Tommy Leindahls kompis med en nybyggd Grand Am som körde upp för licens.
Totalt sett är jag sådär nöjd med helgen. Det känns bra att allting är klart och att motorn är inkörd, men samtidigt tycker jag att vi skulle kört några hundringar fortare, men det kommer i England istället:)

Jag hade tyvärr inte mycket tid till Pro Street bilen under helgen, men min kompis Janne(akvariepiraten) körde ett par lugna rundor utan gas. Bilen gick 5.30s väldigt snällt uppsatt. Janne och jag har för övrigt kommit överens om att dela på körningen under året.

David från  Caravanfilm.co.uk  fick sig en minnesvärd åktur i Firebirden. David har nu åkt tillbaka till England för att möta upp oss innan FIA tävlingen i England om ett par veckor.

RSS 2.0