Anmälningar vid stort intresse

Förra året var det så stort intresse vid ett par tävlingar, att en del team inte fick plats på tävlingarna. Enligt min åsikt måste detta styras upp!!!
De teamen som satsar, och planerar att köra en hel cup måste ha förtur. Det har tidigare inte gått att anmäla sig till mer än en tävling åt gången. Varför inte öppna anmälningen till alla tävlingar samtidigt. De som anmäler sig till alla tävlingar samt betalar inom exempelvis tio dagar, är sedan garanterade en plats.
Om jag hade varit envåldsbestämmande i en arrangörsklubb hade jag även gett de publikfriande klasserna förtur.
Nu tycker säkert många att jag har väldigt mycket fel... men arrangerar man en landsomfattande cup med klasser som t.e.x. Top Doorslammer där deltagarna satsar oerhört mycket pengar med, i många fall hjälp av sponsorer,som de då har ett åtagande emot, måste man vara säker på att få delta, även om man ej vann tävlingen vid datorn(att hinna anmäla sig innan det är fullt).
Det finns en hel del mindre tävlingstillfällen där hos i princip alla arrangörer där det inte är i närheten av fullbokat. De tävlingar jag syftar på är endast de som ingår i en landsomfattande cup typ: SM i Comp, Toyo-serien, NDRS .

Skriv gärna en kommentar om vad ni tycker om detta, jag tycker absolut att detta är värt en diskussion.

Målsättningar och Förhoppningar

Nu är det ca fem veckor till testhelgen i Malmö, och jag har suttit och gått igenom vilka tävlingar vi ska köra.
I EM blir det givetvis de få som erbjuds... Min målsättning är att vinna EM-Serien och inget annat. Om jag blir tvåa eller nia spelar mig mindre roll. Tyvärr, när serien är så kort kan väldigt mycket avgöras på en tävling. Tar man ett felbeslut eller lyckas slå till med en rödlykta kan säsongen vara körd. Lyckligtvis är det samma förutsättningar för alla :)
Jag vet att det finns en hel del team till som har samma mål som vi, och efter att bevittnat mängden bilar och motorer som bytte från amerikanska till europeiska ägare under vistelsen i USA förstår jag att de menar allvar...

När det gäller min Pro-Street bil gäller  samma sak. Det var lite svårare att planera vilka tävlingar som ska köras med Firebirden, då urvalet var mycket större. Till sist har det blivit beslutat att vi kommer att delta i Scandinavian points serien.

Här nedan följer Glueharbor tour 2008:

23-26 maj EM England
30-1 maj-juni Pro-Street Malmö
13-15 juni Pro-Street Sundsvall
3-6 juli EM Finland
11-13 juli Pro-Street Piteå
24-27 juli EM Mantorp
1-3 aug Pro-Street Norge
15-17 aug Pro-Street Sundsvall
4-7 sept EM-FINAL England

Väl mött

Film+Frakt mm.

Idag pratade jag med Caravanfilm om materialet de filmade i USA. De håller för närvarande på att göra en pilot( 20min långt testavsnitt). De tror att det blir en dokumentär på ca 1 tim samt ca. 10 st kortare avsnitt som även skall innefatta EM-tävlingarna i sommar.
De kommer till Sverige om ett par veckor för att filma lite i garaget och på mitt jobb.

Jag har ett STORT problem... Det finns inga tomma containers i USA att skicka Pro-Stock bilen i. Jag har med hjälp av kompisar däröver kollat med massor av transportföretag. Idag kollade jag vad det kostade att flyga hem den, de skulle ha 12000 USD, vilket är uteslutet för min del.
Att vi skulle missa testhelgen förstod jag ganska snabbt, men nu börjar jag bli orolig för EM premiären i England.

Imorgon ska jag skicka Petri Nagys compmotor till honom, som vi har fräschat och bromsat under vintern. Compklassen kommer att bli ett riktigt getingbo i år. MMR har även byggt en ny motor till Håkan "Halmhatt" Matsson. Även vår "gästarbetare" från USA Per-Erik Lindgren blir säkert ett hot...
Den motorn som Petri har är den jag själv körde en säsong med i Comp innan han köpte bilen "turn key". Alla knep vi känner till är gjorda på den motorn :)

På tal om Petri, han har nu designat en T-shirt som vi förhoppningsvis hinner trycka och sälja i sommar.


Hemma + Teknik

Jaha......
Nu är jag hemma i Klagshamn igen, när vi landade på Sturup i morse var det visserligen sol men ca 35 grader kallare än Orlando igår.
Sista dagen i USA tillbringade jag med att åka runt och kolla på Gooseneck-trailers. Det är helt otroligt vad billigt det är jämfört med här hemma, en 44fot lång trailer med superfin bodel kostar ca 30000usd ca: 180000kr.
Givetvis är det omöjligt att besiktiga den här hemma......
Nu blir det lite påskmiddag sen ska jag gå och kolla när MIF spöar Mora Ik i kvalet till Elitserien :)
Efter hockeyn är det garaget som gäller, Firebirden måste bli färdig nu så jag kan börja med motorn till Pro-Stock bilen som kommer med flyg nästa vecka.

Teknik:
När den blyade bensinen förbjöds i Europa fick många problem med sina motorer. Det vanligaste problemet var/är att bitar av ventilsätet lossnar och "klibbar" fast i ventilen. När ventilen sen öppnar och stänger med ca 400p sätestryck om och om igen mot sätet varar varken ventil eller säte särskilt länge. Det vi gör för att förhindra detta är att byta till ett hårdare material i sätena, samt belägger ventilerna med en speciell coating. I vissa fall får man även sänka den dynamiska kompressionen, då för att förhindra detonationer. detta kan göras genom att sänka grundkompressionen eller byta kamaxel.

Walk the line tour+lastning

Det har jag glömt berätta tidigare, vi har nog hört låten Walk the line med Johnny Cash 100 ggr under resans gång. Vi hade bara en skiva med oss, och den bästa låten på skivan var denna...
Igår var jag hos Performance Plus i Fort Myers och lastade bilen och motorn, det kändes lite vemodigt. Det känns som att en säsong är slut, och man måste vänta på en ny... Vi tillbringade 12 dagar i sträck på race-banor i Usa, det är nästan lika många dagar som hela vår säsong pågår hemma i Europa.
Jag köpte lite småprylar till Firebirden hos Performance plus igår, så när jag kommer hem på söndag ska jag börja jobba med den omgående.

PS.
Medverkande i Walk the line tour 2008 var:
Adam Flamholc
Michael Carlsson
Johan Pripp
Robert Broden
Per-Erik Lindgren
Kevin Hoghtaling
David Flamholc

Jag har lagt ut lite blandade bilder, fler kommer när jag har tid.

dragracecentral

dragracecentral

väntan...

väntan...

tufferobban...

tufferobban...

445265-7

445265-7

445265-4

445265-4

445265-6

445265-6

445265-2

445265-2

445265-3

445265-3

445265-5

445265-5

Semester

Idag ska hela familjen åka till Florida mall. Under eftermiddagen ska jag och Tareq hälsa på Birgitta på Autoshop här i Orlando.
Jag pratade med Micke(från teamet) i morse. Han och de andra landade i Köpenhamn tidigare idag, och möttes av snöstorm. Jag är inte avundsjuk på dem direkt...
Min plan är att när jag kommer hem ska våren vara på väg :).
Den här veckans semester är verkligen välbehövlig. Det var mycket jobb med Firebirden i två veckor innan avresan hit. När vi kom hit blev det hårt jobb här i två veckor.  Väl tillbaka i Sverige så ska Firebirden göras helt färdig och motorn till Pro-Stock bilen servas och modifieras för blyfri bensin.
Nästan alla foton jag lagt ut här på bloggen har av okänd anledning försvunnit, jag lägger ut alla igen inom kort.

Baksmälla och semester

Nu sitter jag i Orlando och kollar på tv. De andra i teamet körde mot Atlanta tidigare idag, för att i morgon flyga hemåt. Alla har gjort ett jättejobb de senaste två veckorna, och vi var överens om att vi åker hem med minst lika mycket ny kunskap på dessa veckor som vi hade fått på en hel säsong här hemma.
Vi vann ett pris i Gainesville: Clutch service delade ut ett pris på 200 USD till snabbaste skandinaviska team i kvalet. Förutom priset är Marcus alltid supertrevlig, och ger oss råd och förslag på förbättringar.
På onsdag ska jag ner till Fort meyers för att lyfta ut motorn ur bilen och skicka den med flygfrakt till Sverige. Men innan dess blir det Disneyworld, seaworld mm. med familjen.

Startline Gatornationals

445265-1

line-kön Gatornationals

445265-14

Rainsville...

Nu är jag mindre nöjd än för ett par dagar sedan...
När vi kom till banan igår, hörde vi sportsman-klasserna köra. Vi lastade ur bilen och började jobba med den. Efter ett par timmar började det regna. Regnet fortsatte sedan med tilltagande styrka i  ungefär 10 timmar.
Min familj landade i Orlando under gårdagen och körde upp till Gainsville för att beskåda fredagen kval, men som sagt så blev det inget kval. Jag åkte tillbaka till Orlando med familjen till det hus vi hyrt de närmsta tio dagarna.
Det var riktigt skönt att träffa barnen och frun igen. Vi badade i pooen och drack ett par öl på kvällen, för att sedan gå och lägga oss i tid. Idag körde jag vid 6-tiden uppåt till Gainsville igen.
Det skulle bli två kvalsvängar idag: den första 12.00 och den andra 15.00. Ett beslut togs att vi skulle behålla bilen med de inställningarna vi hade sista rundan i Valdosta. Det visade sig vara ett ypperligt dåligt beslut. Bilen kändes superseg när jag släppte upp kopplingen inför de ca: 100000 åskådarna. Tiden blev 6.81s, och vi hade 6 bilar efter oss(tror jag). Innan andra och sista rundan beslöt vi oss för att chansa lite. Det var ganska dåligt race-väder(ca:2800ft). Vi drevade om lådan(tyvärr hade vi ej exakt de dreven vi behövde)och bytade utväxling i bakaxeln mm. Andra rundan blev bara skit... De blåste som f-n så bilen driftade vänster hela vägen, jag shortshiftade en växel 250 rpm och låg på övervarvet i en annan växel. Tillsammans med dessa detaljer så underskattade vi banan med för lågt startvarv, vilket gav oss den mindre smickrande 60ft tiden 1.03s. Tiden blev 6.80s, men borde varit 6.75-78s. Men om inte om varit...
Just nu känner jag mig inte så supernöjd, men när man fått ett par dagars distans till detta så kommer jag nog se fram mot säsongen i Europa med tillförsikt...
Vi har under resan kört snabbare än något annat  Europeisk Pro-Stock team gjort, vi var trots de "misslyckade" runderna närmare bumpspotten i Gainsvilleän tidigare, vi hade fyra bilar bakom oss på en av världens tuffaste tävlingar och vi har lärt oss en massa nya grejer av en massa nya kompisar.
Utan våra samarbetspartners hade vi aldrig kunnar genomföra detta, därför riktar jag ett stort tack till:

Amalie motor oil
Hurst boiler och Welding company
HC-Bilservice i Lund AB
Karlstad Bilförsäljning
YIT
Custom Graphics
CHRE
Progressive Performance
Performance plus
Caravan film

Vi har som jag tidigare berättat blivit filmade i alla möjliga situationer under vistelsen här. Förhoppningsvis kommer Caravan film  www.caravanfilm.cu.uk  klippa ihop någonting häftigt av detta, de planerar även att fortsätta filma delar av EM-serien.

Nu ska jag som sagt stanna i en vecka i Orlando med min familj och hålla lite semester. Min fru har dragit ett tungt lass under alla mina upptåg på andra sidan jordklotet och jag kan tänka mig att hon vill ha lite avlastning...(får väl hyra en Nanny:)...

Jag tycker det var jättetrevligt med så mycket folk från skandinavien som kom och hälsade och lyckönskade oss både i Valdosta och Gainsville. Jag har haft otroligt mycket besökare på bloggen, vilket är fantastiskt skoj. Fortsätt läsa och skriv kommentarer, så ska jag fortätta...

Se ya at the track

PS.
Jag börjar redan bli mer nöjd.

445265-13

445265-13

445265-11

445265-11

Gainsville

Igår morse lämnade vi Valdosta vid 10.00. När vi kom till Gainsville vid 12.30 behövde bilen genomgå tre olika besiktningar!!! : En där de kollade alla möjliga former på karossen, en chassibesiktning samt en "vanlig" besiktning.
Idag ska vi ut till banan innan 07.00. En massa beslut om bilens "set up" måste tas, och genomföras. Det blir två kvalsvängar under dagen, en klockan 12.00 och en 14.30.

waiting...

waiting...

445265-8

445265-8

Två dagar

Tyvärr gick det ej att uppdatera bloggen igår(av okänd anledning)

TISDAG:
Vi bestämde oss för att ta det lite lugnt, och bara köra en sväng på förmiddagen, och en på eftermiddagen. Vi kom till banan vid 09.00 och började med att ta ner kopplingen, kolla ventilfjädrar, göra leakdown test mm. mm.
Allt detta var kvar att göra från kvällen innan.
Vi rullade fram mot startplattan vid 11.00, det blev en riktigt bra första runda: 6.700s 206.80mph. När bilen var tillbaka i depån var vi sugna på att prova lite förändringar, men tyvärr började det falla lite lätt regn. Detta lätta regn övergick efter ca 1 timme till ösregn. Vi packade ihop och åkte till hotellet. Det blev lite shopping som avslutades med middag på Outback tillsammans med Nixon och grabbarna i hans team.

ONSDAG:
Idag var det riktigt fint väder, sol och ca 20 grader. När vi var i Virginia i höstas så fick Kevin köra en runda med bilen, jag hade lovat honom en till under denna resan och nu var det dags. Kevin har kört  Competition Eliminator med femväxlad låda och clutchless koppling i 10 år, så jag var inte orolig. Vi hade lite nya däck som behövde ett par burnouter för att vara redo till Gainsville och säsongen i Europa. Kevin började med att göra en "John Force burnis"  innan han stagade in, bilen gick ca 330ft innan det började spinna. Det var en underlig känsla att se någon annan köra bilen. Jag körde en runda till innan det var dags att packa ihop allt för en tidig avfärd imorgon till Gainsville. Den sista rundan i Valdosta slutade med en 6.73s 205.98mph. Vi provade lite annorlunda kopplingsuppsättning som Steve Schmidt föreslog. Utfallet blev faktiskt bra, och är något vi kan jobba vidare med när vi kommer hem.
Nu är klockan  00.30 och jag ska sova, man är helt slut efter en dag på banan...... Vår depåplats har under en vecka varit ca 50 m från startplattan, så man kan säga att vi hört några stycken Top fuelers och funny cars.
Det kommer lite bilder inom kort.

Filmsnutt

Här är en länk till 6.699 repan    http://www.youtube.com/watch?v=A4tprG1VBA0 

VI LYCKADES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nu är jag nöjd......Idag körde jag 6.699s!
Dagen började med en riktigt bra runda efter lite småjusteringar, tiden blev 6.71s med bästa speeden hittills :207.21mph(drygt 333kmh). Fortfarande var det ingen perfekt repa men den bästa så långt.
Vi tog sedan beslutet att bara köra en till, och då så sent som möjligt. De planerade att låta oss köra till ca: 19.00.
Vi "småpillade" med bilen hela dagen och tittade när de andra teamen körde. Jimma och de grabbarna börjar få ordning på grejerna och körde ca: 6.74s flera gånger. Jag är säker på att de har mer att hämta, vilket de även kommer att göra. När vi bestämde oss för att köra fram mot line-kön var klockan ca: 18.30. Lagom till vi kom fram körde en Pro-Mod bil in i räcket och tog eld. Killen som körde bilen klarade sig utan några allvarliga skador, men det var värre med hans bil och med banan...
Efter olyckan tog allt otroligt lång tid, bil efter bil stannade på banan, någon hamnade i sandfållan mm. mm.
Nu var klockan mycket och kylan kom krypande. Fler och fler bilar fick problem med fästet, och alla bilar bakom oss vände tillbaka till depån. Ca 21.30 var det bara vi och startern kvar på startplattan.
Jag tänkte att det kanske var bäst att göra som så många andra och hoppa över rundan då det var kallt och ganska fuktigt. De andra i teamet tyckte vi skulle prova och slå av om det inte kändes bra. Nu är jag glad att jag följde deras råd... När jag kom i mål visade scoreboarden 6.699s :) 205.35mph. Bilen var lös ute på banan, och med tanke på gårdagens kvällsrunda när skärmarna inte löste ut så slog jag av lite innan mål. 60ft var 1.004s, 330ft 2.813, 660ft 4.315s och som sagt slut-tiden 6.699s.
Det känns som en saga: vi står helt ensamma kvar på plattan nästan mitt i natten och lyckas köra den efterlängtade 6.6-tiden med minsta möjliga marginal när vi som minst trodde det.
Stort tack från mig till alla grabbarna i teamet, för ett alltid bra och engagerat arbete.
Tack även till alla som skriver och lyckönskar oss här på bloggen.

Jag ska försöka mig på att lägga ut en länk till en filmsnutt på repan, förmodligen kommer det även lite bilder inom kort. 

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA:)

kvällsrace...

kvällsrace...

6.705s, 206.89mph teamet

6.705s, 206.89mph teamet

burnis

burnis

Valdosta

Jaha, då har vi kört en hel dag i Valdosta.
När vi körde ut till banan i morse var det nollgradigt och frost överallt. Det tog ett par timmar innan värmen sakta kom krypande. Det var fantastiskt bra raceväder!!! Inför första rundan beslöt vi oss för att byta utväxling i bakaxeln för att dra nytta av den effektgivande luften. Vi ville byta drev i lådan, men hade tyvärr inte något passande.
När jag gjorde burnouten hoppade femmans växel ur, så burnouten blev sådär. När grönlampan lyste och jag släpte kopplingen tog det ca en microsekund innan däcken gick upp i rök...
Vi justerade lite på kopplingen och lite annat innan det var dags för andra rundan, nu gick det bättre och scoreboarden visade 6.705s 206.89mph, det snabbaste någon europeisk Pro-Stock någonsin kört och vi var även snabbaste Pro-Stockbil i Valdosta. Repan var absolut inte optimal då bilen skakade däck hela ettan och en bit in i tvåan, samtidigt som jag "shortshiftade" ettan till tvåan med 400rpm. Nu var 6.6? nära......
Inför sista rundan ändrade vi inte så mycket på bilen utan trodde oss vara ganska rätt på. Tyvärr hade vi vänster banan som varit lite sämre hela dagen. Det var verkligen en intressant runda, som innehöll: däckskak, slalomkörning och som avslutning gick inte bromsskärmarna ut. Jag låste hjulen i omgångar under de sista 250 meterna av bromssträckan och fick stopp på bilen ca 0.5m innan sandfållan. Tiden blev 6.74s med den bästa 60ft tiden vi haft på: 0.991s.
På det stora hela är jag ganska nöjd med dagen. även om jag tror att vi idetta vädert kan köra betydligt fortare. Efter sista rundan idag slutade vi på en tredje plats med Matt Hartford som etta 6.66s och Rickie Jones som tvåa 6.69s.
När vi lämnade banan vid nio-tiden stack vi till Applebees med Richard "Nixon" Sundblom och hans team för en sen middag.Stort grattis till dem, då de efter bara ett par svängar med bilen lyckas köra 6.77s.
Nu ska jag lägga ut lite bilder, som följer i nästa inlägg...

445265-4

445265-4

Fjäderjobb

Fjäderjobb

445265-3

445265-3

Sverige väder...

Idag har det inte hänt för mycket. Det åskade och regnade ganska kraftigt under natten och förmiddagen.
Vi bytade alla avgasfjädrarna igen, gjorde leakdownteast som var bra och fixade med lite allt möjligt.
Nixons nya bil anlände idag, den såg mycket bra ut. De har precis som jag en motor från Steve Schmidt, det ska bli ytterst intressant att se vad de kan prestera...
Nu ska jag försöka mig på en världspremiär :) Att lägga ut bilder på bloggen...


Första race-dagen

Ja, då var den första dagen på banan till ända.
När vi anlände i morse hade vi ett par timmars jobb framför oss, b.l.a. bytade vi alla avgasfjädrar på motorn. När vi var klara med bilen tog vi beslutet att vänta lite med första rundan då banan ej var i riktigt bra skick.
Vid ca: 13.00 körde vi första rundan. Bilen gick 6.79s 202.7mph. Det kändes inte helt hundra, och var lite "löst" en bit ut. När jag kom tillbaka märkte vi att datorn ej registrerat någonting. Det är i princip omöjligt att "tuna" utan den informationen. Vi gjorde en del förändringar, b.l.a. bytade vi bakaxelklump(annan utväxling). Tyvärr stod bilen ej still när jag stagade, vilket påverkar hela ET:n negativt men framförallt 60ft tiden. Trots dålig start blev det en 6.77s tid med den bästa sluthastigheten vi någonsin haft: 204.91mph. Vi och Billy Glidden hade exakt samma "speed" på våra rundor, vilket var de bästa i Pro-Stock idag. Jag får väl tyvärr :) tillägga att inga av de stora "elefanterna" körde idag.
Efter sista rundan upptäckte vi att vi tappat en massa fjädertryck igen. Vi bytade kamaxel när motorn uppdaterades, och nu visade det sig att det behövdes en annan typ av fjädrar.  Jag gav mig ut i depån för att hitta något användbart. Efter en lång stunds sökande hittade jag ett set hos Jerry Haas. Nu var klockan ca 20.00 och det kändes som vi behövde käka lite och bege oss till hotellet.
Imorgon skall det regna och åska hela dagen, så det finns garanterat tid att jobba med bilen... Vi ska även göra ett leak down test och bestycka om förgasarna lite.
Trots allt känns det ändå mkt bra efter dagens övningar.
Förutom mig och Jimma kom även Rickard "Nixon" Sundblom till banan idag. Nixons nya bil skulle dyka upp under kvällen. Vi träffade även Roger Johasson som med sin Pro-Mod Mustang har den fjärde bästa tiden i sin klass(6.28s tror jag).
Nu är klockan 23.30 lokal tid, och jag är trött.............

Förbredelse

Vid fem-tiden kom Kevin till banan, och vi lastade av bilen.
Efter bromsningen hos steve för ett par veckor sedan hann vi inte kolla fjädertryck mm. Det visade sig när jag gjorde det idag att alla avgasfjädrar behöver bytas...
Inte nog med det, jag upptäckte även att jag glömt verktygen till fjädrarna hemma. Vi tillverkade ett nytt till insugs-sidan och fick låna ett av Richard Freeman till avgas. Vi hann inte göra klart bilen idag, så imorgon blir det tidig uppstigning och ut till banan.
Jimmy Åhlund och hans team dök upp vid sju-tiden. Vi stack till Applebees tillsammans och käkade lite babyback ribs,  sirlion steak mm.
Nu planerar vi att lägga oss i tid för att hinna och orka med en lång dag på banan imorgon...

Framme

Efter diverse förseningar är vi nu framme i Valdosta (Georgia). Vi landade ca: 20.30 lokal tid i Atlana och efter att vi löst ut hyrbilen körde vi neråt. Lokal tid 01.00 kom vi i säng på Hampton Inn i Valdosta(07.00 svensk tid).
Nu på morgonen käkade vi frukost på Cracker Barrel, sedan begav vi oss till banan för att "reka" lite. Kevin är försenad och kommer inte förrän ca: 17.00. Förhoppningsvis hinner vi börja arbeta med bilen idag. Växel-lådan ska delas och kontrolleras, bakaxelutväxlingen ska bytas och motorn ska få en översyn.
Jag pratade med Jimma tidigare idag, och de är också på väg hitåt.
Förhopnningsvis hinner vi med 3 svängar imorgon.
Jag kommer att uppdatera bloggen under dagen imorgon.

Sista inlägget innan USA

De som läser bloggen vet att vi beger till USA imorgon. Jag kommer att uppdatera bloggen så ofta det finns tid, förhoppningsvis dagligen.
Det blir ett något "sargat" res-sällskap som åker imorgon. Prippen, Robban och Per-Erik har alla haft influensa under helgen, och är ännu inte helt återställda...

Eventuellt ska vi testa en relativt ny sorts däck på Pro-Stock bilen. Mickey thompson försöker sälja däck till Pro-Stock killarna i USA, de sponsrar även Bob Gliddens son Bill denna säsongen. De däcken de  tagit fram har högre roll-out än Goodyear däck, men "växer" inte lika mycket under repan. Jag vet att ett par team har provat dem, och är relativt nöjda. De har fått bättre 60ft, 330ft och 660ft tid, men sämre top speed.

I detta sista inlägg från Sverige på ca: tre veckor vill jag passa på att tacka mina samarbetpartners: HC-bilservice, Amalie motor oil, YIT, Karlstad bilförsäljning, Custom Graphics, CHRE, Hurst boiler & welding company, Steve Schmidt och givetvis Malmö motorrenovering.

Såld

Jag lovade att försöka hjälpa Christer Håård att sälja hans race-bil. Idag kom det en kille från Danmark och tittade på den. Efter ca 2 minuter bestämde han sig för att slå till. Han planerar att montera en 6 cyl Toyota motor med dubbelturbo i den.

Kevin och Chester är i full gång med att tillverka en "kylmaskin". Maskinen ska använas till att kyla ner motorn mellan rundorna. Man kyler motorn ner till ca: 50 farenheit. I princip alla Pro-Stock team i USA har sådana, och de säger sig veta att man tjänar 6-10hk.
Det man eftersträvar är att oljan ska vara så varm som möjligt och vattnet så kallt som möjligt.
Förhoppningsvis är maskinen klar i tid, så att Kevin kan ta den med sig till Valdosta på tisdag.

Tisdag 06.00 bär det iväg......


Valuta + diverse

I veckan växlade jag och de andra i teamet till oss dollars. Bank-kursen var 6.28 och Forex 6.40, grymt skönt...

När Kevin skulle hämta de nya fälgarna hos Justin Humphreys fanns där inga, det visade sig att Richard
Maskin tyckte att de själv behövde ett extra par... Det visar hur viktiga de verkar tycka vi är......
Hur som helst lovade Justin att det blivit ett missförstånd som han ska reda upp åt oss.

Idag har jag varit och fixat lite småsaker till bussen som Åke och Oscar behöver till lastutrymmet. Det har även jobbats en del med Firebirden: eldragning, montering rutor, fixat lite kopplingar i tanken mm. mm.

På måndag kommer Johan Pripp från motala och Per-Erik Lindgren från Piteå till Malmö. De ska stanna här till tisdag eftersom vi måste lämna Malmö ca 06.00 för vidare färd till USA.

De som åker på Tisdag är: Jag, Robert Broden, Michael Carlsson, Johan Pripp och Per-Erik Lindgren.
Vi kommer att möta upp Petri Nagy efter Valdosta och min familj: Anna, Frida, Isabell och mattias samt min far Peter i Gainsville.

Igår fick jag ett samtal från Wayne henderson, som meddelade att min nya bakaxelklump var klar och skickad till Kevin.

Det är mycket som måste falla på plats nu..... och som jag tidigare skrivit vilar ett stort ansvar på Kevin och Chester. De säger dock att allt de kan påverka har de under kontroll.

Kevin lämnar Richmond (Virginia) på Tisdag morgon för en femton timmars körning ner till Valdosta där vi träffas på kvällen. Onsdag morgon ska vi till banan och börja arbeta med bilen.


RSS 2.0