Lite nytt

På grund av blöt väderlek har vi som sagt inte kört något sedan i tisdags. Vi stack istället till Chester och Kevin Houghtaling. Efter att besökt dem begav vi oss ut till ett jättestort köpcenter för att uppfylla önskelistorna vi alla fått hemifrån...
Imorgon lovas det i alla fall bättre väder och vi ska försöka testa lite på en lokal bana här vid Richmond. Tyvärr tror Kevin att kvaliteten på banan kan vara lite tveksam... Förhoppningsvis är den tillräkligt bra för att vi ska kunna ta oss ner ett par gånger.
Camaron är riktigt "fet" och vi vill alla testa den några rundor till innan det är dags för hemfärd på söndag.

More info to come tomorrow...

Amish on the road...


Backning...


Burnis


Europa-väder...

Tyvärr har jag ej haft till gång till internet på ett  tag, men här kommer en kortare sammanfattning...
Vi körde upp till Maryland international raceway tidigt på tisdag morgon. Väl där mötte vi Lonnie. Lonnie visade sig vara en smart kille som visste vad han pratade om. Planen var att göra ett par burnouter och sen en 330 osv. Första burnisen blev sådär, men andra blev bättre och efter den tredje kändes det som jag hade någorlunda koll på vad som hände. Första testet slog den lös hjulen direkt från linjen. Lonnie ändrade en massa prylar och vi gjorde ett nytt försök. Nu lämnade bilen fint med 1.02 60ft och jag höll i i ca 2 sekunder, när ingen vxl-lampa kom slog jag av, det skulle jag ju inte gjort eftersom man inte växlar så tidigt med denna bilen... Tredje försöket gick bättre och jag höll i ca 3.5s. Fjärde försöket "tunade" Lonnie lite och påstod att vi skulle åka 6.35-6.40s. Nu kändes det lite roligare när bilen lämnade linjen och det tryckte på ganska bra... Tyvärr gick sprängbläcket, så jag stängde givetvis av och rullade imål.  Om jag inte minns fel så blev det 2.79s i 330 tid.
Helt klart är det stor skillnad på denna bilen och min Pro Stock. Det känns som att köra en handgranat...
Idag onsdag var planen att köra 3 testrundor innan tävlingen ikväll. Tyvärr har det regnat hela dagen och kvällen så av detta blev inget.
Trots att det inte blev så många rundor måste jag ändå säga att det var skitkul att köra denna bilen. Om vädert tillåter ska vi testa lite under helgen på någon lokal bana.

När vi satt i regnet idag fick vi för oss att vi skulle sticka och kolla på trailers. På väg dit kom vi in i värsta Amish-området...
Det var som att titta på en film från 1800-talet. De åkte omkring på sina häst och vagnar med stråhattar och lustiga skägg...
Anmärkningsvärt var att mannen i familjen hade en egen lite "finare" vagn, medan frun och alla nitton barn fick åka ett par hundra meter bakom...


teamet igen


Teamet...


Framme

Efter ca 12 timmars resande kom vi fram till Washington. Väl i Washington trodde vi att vi hade ca två timmars bilfärd till Kim och Ellis Vial som vi ska bo hos. Eftersom vi kom mitt i rusningen fredag eftermiddag tog det istället fem timmar.
Väl framme var vi ganska sega, och gick och lade oss tidigt. Lördag tillbringade vi i Ellis verkstad och kollade in bilen. Det är lite skillnad jämfört med vår Pro Stock bil... Camaron var riktigt fräsch, och har bara gått 60 rundor sedan den blev byggd 2006. Tyvärr var motorblocket försenat så istället för att köra och testa på måndag, lär vi få vänta till tisdag.
Planen är att testköra tisdag och onsdag dag, för att sen delta i en tävling på onsdag kväll som kallas Frantic seven i Buds creek(Maryland international raceway). Idag(söndag) ska Ellis Crew chief: Lonnie Houd komma hit från Tenesse och undervisa oss lite...
Helt klart

Mera motor...


Adam & Ellis förbereder motorn...


Johan torrkör inför stundande tester...?


Oscar inspekterar bakvagnen


Johan kontrollerar broms-skärmar


Kim & Ellis som äger bilen


Tankning Washington


Vad händer???

Återigen var det ett bra tag sedan jag yttrade mina åsikter här...
Man kan säga att att säsongen tagit slut vid det här laget. En hel del har inte gått som vi önskat medan en del gått som vi önskat... I USA gick allt över förväntan och vi lärde oss en massa saker hela tiden. När bilen väl kom hem var våra förväntningar och förhoppningar väldigt höga. Tyvärr(för vår del) så infriades inga av dessa. Vi gjorde en del misstag och fick inte riktigt till det. Det bästa vi presterade var 6.85s på Santa Pod samt 4.36s i Malmö.
Trots att vi ej fått till det riktigt på någon av EM tävlingarna har vi ändå lärt oss en hel del nytt. Vad som känns mindre bra är antalet tävlingar i EM serien. Det känns inte rikrigt rätt att offra all denna tid och pengar för fyra tävlingar...  På hela EM-serien hittills har vi endast kört 11 svängar.
Jag ska ta mig en ordentlig funderare på hur nästa säsong ska se ut för min del... Ett steg i detta funderande är en resa till USA i morgon. I USA ska jag provköra en MC Amis Camaro -68 med 526 Hemi motor.
Inga beslut är tagna men mycket hänger på hur många tävlingar det blir i Pro Stock här hemma nästa säsong.
Jag ska försöka uppdatera bloggen kontinuerligt under årets Första US-tour :)
Ett stort tack än en gång till mina trogna samarbetspartners:

AMALIE MOTOR OIL
HC-BILSERVICE
YIT
KARLSTAD BILFÖRSÄLJNING
CUSTOM GRAPHICS
PROGRESSIVE PERFORMANCE
PERFORMANCE PLUS
HURST BOILER & WELDING COMPANY


Genom åren har jag tävlat i en hel del olika klasser som: Competition Eliminator, Pro Street, Super Smallblock och Pro Stock. Genomgående under de senaste 7-8 säsongerna har jag kört ca 8-10 tävlingar om året och ca 45-70 svängar om året. Ska man försöka driva detta i samarbete med företag som man marknadsför så måste man synas. 
För deras och min egen skull vill jag tävla mer...
Som sagt allt hänger på hur det 


RSS 2.0