Reflektioner...

Nu har vi kört två tävlingar med den nya bilen, med allt vad de innebär. Det känns som vi kommit bra in i det och tagit bra beslut och haft det rätta flytet.
När det gått bra på den senaste tävlingen man varit på ser man extra mycket fram till nästa...
Vi har mycket ideer om hur vi ska försöka få bilen att gå fortare. Än så länge har det handlat om att ta bort effekt för att få bilen ner för banan.

Jag har fått frågan många gånger nu: Vad är skillnaden mellan Pro Mod/Top Door slammer och Pro Stock?
Som sagt så har jag fortfarande relativt lite erfarenhat från PM/TD, men det känns som att Pro Stock är lite "opera" och PM/TD är rock´n roll...
Man tittar efter ungefär samma saker på datorn för att få bilen ner för banan, men i PS bilen så finns det många fler parametrar som måste vara rätt...
En stor skillnad är också att "verktygen"(delarna) för att hitta rätt är många fler och mycket dyrare...

Jag fick en fråga på ett tidigare inlägg, hur mycket jag varvade min PS motor samt om det stämmer att Jimma varvar 10800rpm? Jag varvade min motor ca: 10000rpm, och vad beträffar Jimmas motor kan han säkert svara själv, men jag betvivlar starkt att han varvar mer än ca: 10300rpm. I de motorer som ex. Gregg Andersson och Warren Johnson kör med(DRCE 3) så är kammen kraftigt uppflyttad och lagrad på nio ställen istället för på fem(DRCE 2). De motorerna varvar de runt 10500rpm, och har trots dessa förbättringar haft problem med vipparmsgeometrin, d.v.s. få det att hålla ihop.

Nu jobbar vi med lite av varje i garaget, b.l.a. så ska vi se över en del i bussen inför besiktning, och Camaron och dess drivlina ska få sig en liten service.


Hemma från Sundsvall

Efter att ha lastat i "styv" kuling och ösregn körde jag sisådär drygt 100 mil i bussen i sträck...
Som jag skrev tidigare är vi alla i teamet jätteglada och nöjda med helgen. Vi har än så länge lyckats förbättra oss stegvis och lärt oss en massa nya grejer. Vi hade som målsättning inför den här säsongen att lära oss så mkt som möjligt, och ta det som ett läroår. Nu har vi fått lite framgångar, men målen är fortfarande detsamma.
I sista rundan innan regnet körde vi som sagt 6.29s vilket vi fått reda på i efterhand är banrekord i klassen, även sluthastigheten 381kmh från vår sista kvalrunda var banrekord!
Jag tycker alla som jobbar med banan i SHRA Sundsvall gör ett jättejobb, varje gång man kommer dit har de byggt något nytt!
De jobbade även intensivt med banan, som var bättre preppad än tidigare år. Tyvärr så ställer ju väderleken till med oväntade scenarier...
Jag vill tacka alla i teamet för ett jättebra jobb, vi tog rätt beslut, och alla gjorde sitt jobb. Ett stort tack även till mina sponsorer: Amalie oil, YIT, Custom Graphics, MMR, Sunoco, Swedol och Motorenova.
Ett stort tack till alla som gratulerat via mail, sms på klotterplanket mm.

Mer Sundsvall

Första rundan mötte vi "Bragarna" de hade någon form av problem, och efter  burnouten körde de väldigt sakta ner längs banan. När de väl försvunnit så hade vi stått ganska länge och väntat, så jag var lite orolig över om metanolen skulle räcka till en ny burnis och en repa. Det slutade med att jag inte fick banval mot Westberg i kvarten. Lyckligtvis så vann vi den rundan ändå med en tid på 6.2998s 373kmh.
De planerade att vi skulle köra till 22.00 men tyvärr regnar det för fullt. Om det blir bättre väder imorgon ska vi möta TeeCee i semifinal.
Helgen har ju givetvis varit till belåtenhet för oss, och vi hoppas kunna jobba vidare med all ny information vi skaffat oss under dessa lite annorlunda förhållande med kall och fuktig bana.

Sundsvall Kval mm.

Vi lämnade Malmö vid 19.30 på onsdagskvällen. Tyvärr har vi bara en "busschaufför" i teamet, vilken är jag...
Jag körde till 03.30 då vi kommit strax norr om Stockholm. Väderprognosen för helgen inte så lysande, så vi var förberedda på att kolla på film i bussen i två dagar och sen åka hem.
Som tur var blev det ju annorlunda...
Första kvalsvängen gick bilen 6.74s med 1.16 i 60ft. Det visade sig att en tändkabel var defekt, så vi körde bara på sju cylindrar. Som sagt körde vi ändå 6.74s med 353kmh i sluthastighet.
Rundan efter var jag lite för "feg"när jag tunade bilen. Vi kom ca: en sekund innan jag fick ett ordentligt däckskak.
Tredje kvalrundan gjordes en del ändringar och vi åkte 6.3752s med 381.36kmh!
Bilen var lite lös när jag växlade till tvåan så jag fick pedala lite, men tiden var ändå tillräklig för att bli kvaletta.
Nu väntar eliminering under kvällen.

Lite mer MMR Nationals

Lite positivt från helgens tävling:

Att Petri Nagy kör personbästa, första repan ut sedan vinterns uppdateringar på motorn!

Att Håkan (Halmhatt) Mattson kommer till final första tävlingen med nya bilen!

Starkt jobbat av normännen som lagade bilen efter att ha "rammat" räcket, och sedan går till semi!

Att Peter Rosenkvist fått ordning på bilen och kör jämna tider, men tyvärr blir utslagen i semin!

Att jag ska få ett flak öl i S-vall efter vadslagning i helgen!

Att banan var jättebra på söndagen!



Lite negativt från helgens tävling:

Att banan var lite "lurig" på fredagen och lördagen!

Tråkigt för de som körde i räcket samt havererade sina motorer!

Att det blåste styv kuling på fredagen!

Att jag inte såg ett skit av granen i vänsterbanan!



Och till sist ett grattis till Robban, Mange, Nicklas, Johny, Pam och Tanja d.v.s. Team old 51 som vann tävlingen!!!



Malmö Motorrenovering Nationals

Jaha då var premiärtävlingen avklarad. Jag är jättenöjd med hur helgen utvecklade sig för vår del: vädert var fint, massor med publik och mycket häftig racing!!!
På fredagen fick vi en kvalrunda, som inte gick något vidare för mig. Bilen slog loss hjulen efter en halv sekund och jag rullade nerför banan. Även fast vi endast kom fem meter fick vi lite information för att "tuna" om bilen, och i första rundan på lördagen kvalade vi in. Efter fyra körda kvalrundor slutade vi på fjärde plats med en tid på 4.24s. i slutet på sista svängen "poffade" motorn lite, och det kom ett rökmoln från högersidan. Det visade sig att en liten gummibit, förmodligen från en O-ring fatnat i port nozzlen till cylinder två. Detta gjorde ju då att den cylindern fick för lite bränsle, vilket i sin tur gjorde hål i kolven..... Vi delade motorn och bytade både foder samt kolv på den cylindern. Vid kontroll av andra sidan på motorn såg vi att delar av tvåans kolv skadat ettans kolv.
Det blev ett ordentligt  "nattmeck" och vi var inte klara förrän klockan 05.00 på söndagsmorgonen.
Stort tack till Lindbergarna för lån av diverse verktyg mm, samt till Rimbert för nya vevlager.
Det visade sig att allt slit betalade av sig omgående, då vi slutade trea i tävlingen med en bästa tid på 4.175 i kvartsfinalen!!!
På det stora hela gick allt över förväntan. Alla i teamet kämpade och gjorde vad vi skulle, vi hade mkt gäster på tävlingen(kunder till MMR och Motorenova) som var helnöjda och tiderna på bilen börjar komma.


RSS 2.0