Bara jobb...

Hela påskhelgen har tillbringats i "trailergaraget". Det känns som att vi är lite närmare nu... Vi prioriterar nu att få trailern rullande. D.v.s. fixa det som måste göras för att kunna lasta bilen och ta oss ner till Veidec Raceway i Malmö. Dusch, spis, kyll mm. får vänta till första "långresan". Men som sagt det känns som att man kan se ett ljus i tunneln.

Impact och SFI har hittat någon form av överenskommelse. Utrustning som är märkt med SFI tagg från 2009 och 2010 är nu återigen godkända... Skönt att det delvis löste sig.

Vi har fått ett glädjande besked. Som det ser ut nu kommer bilen ett par tre dagar tidigare än beräknat. Bilen ska nu anlända till Malmö hamn den 12 eller 13 april!

Nedan följer lite foto från trailerbygget.

Montering av matta.


Kladd med lim...


Byggnation av arbetsbänk


Funderingar.......


Montering av sängar från KPM(Kirseberg Plåt & Mek)


LED belysning


Hanging in there...

Nu är det fyra veckor till bilen ska lastas i vår nybyggda trailer för färd ner till banan i Malmö där årets första test äger rum.
Ett problem är att bilen befinner sig på havet och kommer inte förrän i mitten slutet på april. När den väl är här ska motorn delas och få en översyn, sen lär väl fronten behöva lagas och lackeras för femtielfte gången...
Ett annat problem är att trailern är långt ifrån klar... För närvarande kan man säga att vi jobbar skift i verksta´n i Vellinge. I princip varje dag så är någon där och bygger arbetsbänkar, drar el, monterar verktygsvagnar, överskåp, sängar mm.

En sak som jag tycker är väldigt märklig är historien om Impact. Enligt vad jag läst på olika sidor på internet så kommer alla Impact produkter att vara obrukbara efter 27/4. SFI anser att företaget Impact ska ersätta alla sina kunder. Hur ska detta gå till? Om alla produkter de tillverkat som för nuvarande är certifierade ska ersättas kommer garanterat Impact vara borta från marknaden innan någon får ersättning...
SFI kommer garanterat att få åtskilliga stämningar på halsen från "tredje man" vilket innebär att när Impact ej kan/vill betala slutanvändaren så riktas kraven mot SFI.
Ett annat stort problem blir ju att många "racers" står utan godkänd utrustning... Förutom att det kostar en ganska stor slant med en komplett förarutrustning, så lär Impacts konkurrenter ha "häcken" full. Jag har redan hört att det kan ta upp till tio veckor att få en 3-2 A20 overall tillverkad.
Jag tycker att en vettig lösning skulle vara om SFI tog in och kontrollerade de Impact produkter som är tveksamma och godkänner eller underkänner dem.
I vilket fall som helst så möts Impacts och SFI:s advokater i rätten idag och imorgon.

Jag som många andra följde Jimmas äventyr via deras eminenta videoserie på Nitroz med stort intresse. Synd om grabbarna att de inte riktigt fick till det. Man måste så klart sänka sina "normala" målsättningar när man tävlar däröver, vilket de säkert gjort. Men när man åker hem vill man känna att man gjort allt man kunnat och fått ut det bästa av sitt material.
Jag tror faktiskt att de har en chans att kvala på någon av deras kommande "events" däröver. Om någon från Europa ska kvala i Pro Stock så är det Jimma med team!


RSS 2.0