Midsommar+nya episoder mm.

Denna helgen blir ganska lugn med midsommarfirande tillsammans med familj och släkt.
På söndag är det dags att börja färdigställa GTO:n inför Finlands-tävlingen.
Nästa helg sticker jag förmodligen till Västerås med lite verktyg(kopllingsslip mm) och teamar ihop med Mats Jacobsson som köpte min förra Pro Stock bil.

Det har ryktats lite om en Pro Stock shotout på Gardemoen i Norge, vilket jag verkligen hoppas kommer att bli av. Av de fyra inplanerade EM-tävlingarna har redan en regnat bort... Det känns som en evighet mellan tävlingarna.

Jag körde i klassen Top Doorslammer i Malmö. Jag har kollat lite på TD hemsida och pratat med en del team i klassen. Det verkar vara en välskött förening som skapar bra körtillfällen för sin klass, med trevliga deltagare!

Efter Finlandstävlingen blir det lite hektiskt... Vi lär vara tillbaka i Malmö måndag kväll, för att lasta av GTO:n med tillhörande res delar mm. och lasta på Firebirden för avresa mot Piteå(ca 150 mil) på Onsdag kväll efter jobb. Vi kommer att ha Patrik Grahns Pro Street bil på släp efter bussen, för att spara lite dieselpengar.

Caravanfilm har lagt ut tre nya episoder på www.youtube.com  sök på Flamholc


diverse

Nu har jag satt ut annonser på bägge race-bilarna med förhoppningen att lyckas göra klart med köpare innan säsongen är över. Jag har diskuterat med Jeff Hurst, ägare till Hurst Boiler & Welding Company i Georgia. Han är intresserad av att vi kommer över till vintern igen, och är villig att ännu en gång marknadsföra sitt företag på vår bil.
Om jag ej får sålt Pro Stock bilen är det inte hela världen, utan då fortsätter vi köra med den här hemma nästa säsong, men ett nytt USA-äventyr hade inte varit fel...

När det gäller Pro Street bilen och Scandinavian points serien känns det ganska avlägset att jag ska kunna placera mig i toppen där. Vi fick inga poäng i S-vall då vår enda kvalsväng gick för fort. Planen var ju att åka till Piteå(vilket vi förmodligen fortfarande gör) men det känns lite drygt att spendera så mycket tid och pengar...
Jag har svårt att "känna" hur fort det går när jag kör med Firebirden. Den rundan som gick 7.51s kändes som 8.5s. Bilen är totalt odramatisk att köra och med powergliden är det bara att åka med... I GTO:n är det action från start till mål, man växlar fyra gånger på ca 4 sekunder och lämnar linjen med ca 1.0s i 60ft. Men nu tror jag att vi hittat rätt i tuningen för att Firebirden ska gå 7.60-tider.


Idag ska jag titta över motorn till GTO:n, och till helgen ska den förhoppningsvis monteras tillbaka i bilen. Eventuellt ska vi köra ett par runder på Meca Raceway  här i Malmö nästa onsdag.

Sundsvall mm.

Jaha, då var man hemma efter ännu en regnig tävlingshelg...
Jag har inte kört med Firebirden speciellt mycket tidigare och kände att jag inte hade riktig koll på hur fort den skulle gå på 402m. I Malmö för ett par veckor sedan körde jag en runda med 125hk lustgas, och då fick vi till en 4.88s tid. Jag räknade lite på detta och kom fram till att det borde motsvara 4.61s. För att vara på säkra sidan tog jag bort lite mer effekt genom att öka bränsletrycket något. 
Efter att ha reparerat mina  Pro-Jacks i ett par timmar samt konstaterat att elsystemet på 4-hjulingen brunnit upp var det dags för första rundan. Jag upplevde inte det som någon snabb runda men tiden blev 7.51s 291 kmh, vilket innebar att jag kört för fort, då det finns ett klassbreakout på 7.60 s.

Det skulle visa sig att detta var den enda chansen på hela helgen som fanns att kvala in... Jag gillar att åka till Sundsvall och vet att klubben består av en massa trevliga eldsjälar som Nykan och Tommy mfl. Men enligt min åsikt fanns det alldeles för många:  team, klasser och fasta körtider. Jag förstår dock att det är svårt att veta i förväg hur allting kommer att bli, men jag hoppas att man tittar på upplägget till nästa tävling. Att det regnade på söndagen kan naturligtvis ingen rå för. Vad man däremot kan rå för är att ha någon form av koll på sin bil. Att lyckas kladda ner banan tre gånger på två kvalförsök måste vara någon form av rekord... När vi hade chansen att få till en andra kvalsväng och stod i line-kön med regnet hängande i luften lyckades denna corvetteägare få till en 45 min sanering. När saneringen var klar var det dags för fasta körtider och Pro Street ströks för dagen.

För övrigt så närmar sig Finlandstävlingen med stormsteg, och det finns en del att pyssla med på GTO:n. Jag har motorn på jobb och funderar på om jag ska dela den och se över allting. Vi ska även montera ett air  bleed off kit till bakstötdämparna, då banan i Finland är lite ojämn.

Jag har planer på att försöka åka över till USA och köra till vintern igen(regnar lite mindre där :)) Om detta ska bli verklighet så kommer jag att annonsera ut GTO:n till försäljning och köpa Justin Humphreys -08 GXP. Men många pusselbitar måste falla på plats för att detta ska bli verklighet(läs sponsorpengar:))

TSDS Fortsättning... mm.

Jag har följt debatten som nu uppstått runt TSDS(anmälningar mm.) En del jämför med USA, och i de flesta fall påpekar hur bra allting är där. I USA är allting "business" det finns inte en enda JR dragster på en national event, och i de flesta fall turas sportsman-klasserna om, att få stå över tävlingar till förmån för de "tyngre" klasserna. Om en Bil eller MC från någon av "pro" klasserna är sent ute med anmälningen löser de detta i hundra fall av hundra, även om ett Sportsman team blir drabbat, allt för att publiken hellre vill se ex. en Funny car istället för en Super Comp bil.

Jag tycker som sagt att om målsättningen är att höja statusen på Scandinavian point, måste man i första hand titta på vad publiken vill ha och välja klasser därefter. Jag tycker även att vinnarna i dessa klasser ska ha ersättning från arrangörerna, även detta i proportion till hur attraktiv klassen är.

För övrigt så har jag lastat av båda bilarna idag. Malmö kommun har fått för sig att byta alla vattenledningsrör i mitt område, vilket innebär att jag inte kan komma in med bussen på min uppfart. Nu får jag ha båda bilarna samt bussen i lokalen i Vellinge, vilket är ganska trångt. Det allra bästa är att de är klara med vägarbetet redan i oktober!!!

Diverse...

Igår var jag nere på banan och körde en sväng med Pro Stock bilen. Jag har precis monterat ihop en 500cui till Mats på Muscle car i Södertälje. Som sagt så blev det bara en sväng då banan ej riktigt höll måttet. Startplattan var som vanligt jättebra, men en bit ut blev det lite väl "löst". Det blev en 4.56s runda, så trots allt var det ok.
Så nu är motorn i Södertälje för att monteras tillbaka i Firebirden där den satt när jag började köra Pro Stock. Mats ska köra i klassen Competition i Sundsvall nästa helg.

På tal om Competition, så vill jag gratulera Petri Nagy som vann klassen på MMR-nationals förra helgen. Nytt svenskt rekord i klassen F/A samt mycket bra kört genom hela elimineringen. Även Håkan Halmhatt börjar få ordning på grejerna, och åker fortare och fortare...
Nu väntar vi bara på att det ska lossna för per-Erik Lindgren igen som körde bra i England för någon vecka sedan men som hade lite problem i Malmö i helgen.

Vilken cirkus det är att få lov att delta i TSDS tävlingarna. Jag förstår att det ej är lätt för arrangörerna när man av olika anledningar är tvungna att begränsa antalet deltagare på tävlingarna. När man sen har ett antal SM-klasser som ska ha förtur(vilket är förståeligt) kan det bli som det nu blev i Sundsvall. När anmälan öppnade igår fanns det ca 40 platser kvar, som tog slut på 3-4 minuter.
Jag hoppas och tror att detta kommer att åtgärdas i framtiden. De team som satsar på att köra hela Scandinavian points, vilket är "kungaserien" i TSDS måste kunna anmäla sig på alla tävlingarna direkt i början på säsongen. Många har sponsorer som ska informeras och bjudas in, man måste planera semestrar mm. mm.
Uppbyggnaden av TSDS känns helt rätt, med norr och sydserier. Dessa kan liknas vid det som kallas points race i USA och har en mer lokal anknytning, där de som inte planerar att köra hela den landsomfattande(+Norge) serien kan delta.
Som jag skrivit tidigare tycker jag att man måste våga bli mer proffesionella och våga ge publiken vad de vill ha. Man måste sätta sig ner och bedöma vad som säljer. och sedan inrikta sig på de klasser och lyfta fram dem i Scandinavian points serien.

Malmö motorrenovering nationals

Ännu en race-helg är slut... Lördagen var superbra medan söndagen var sådär.
Efter att analyserat och funderat på de få repor vi kört i Europa, gjorde vi några ordentliga förändringar på Pro Stock bilen. Första repan ut körde jag 4.378s med ca 250 kmh i slutfart. Jag växlade inte till femman utan släppte av lite tidigt, därav den lite sämre sluthastigheten.
 I elimineringen(Top Doorslammer) mötte jag Mats Brag i första rundan och lyckades vinna. I andra rundan var det dags att möta Benny Strand, jag förlorade  och Benny vann sen hela tävlingen(grattis).

Efter ett par försiktiga svängar utan gas, provade jag Firebirden med 150 hk lustgas. Den gillade detta och det blev en 4.88s repa. I första elimineringsrundan gjorde jag ett misstag... Jag är inte så van att köra med transbrake längre, så när jag skulle stalla bilen tryckte jag på "linelocken" istället för transbraken(som man gör i Pro Stock bilen)... Detta resulterade givetvis i en rödlykta...

Denna helgen kändes inte riktigt som en tävlingshelg för mig. Vi hade bjudit in en massa kunder och jag hade tusen andra saker att hålla på med hela tiden, så den riktiga koncentrationen fanns inte riktigt där.
På det stora hela var det ändå helt ok, det känns som vi har koll på GTO:n  och är laddade inför Finlandstävlingen. Jag vet sedan tidigare att banan i Finland kan vara lite lurig, men som sagt jag tycker det känns som vi är förberedda.

Firebirden gick faktiskt fortare än jag trodde med den mängden lustgas som användes. Om knappt två veckor bär det av till Sundsvall för Pro Street race...  (om man hinner anmäla sig innan det är fullt...)

RSS 2.0