Diverse

Petri Nagy, som är delaktig i teamet har designat "handout" cards. Alla "balla" team i USA har sådana, och vi vill inte vara sämre...
Petri har verkligen känsla för detta och korten blev superhäftiga.

Idag har jag fått hotellbokningar från både Valdosta ovh Gainsville. Att få tag i hotellrum i Gainsville veckan innan och efter Gainsville är inte lätt eller billigt... Samtidigt som Gatornationals är det Spring break i Florida.
Idag blev scoopet och avgassystemet klart till Firebirden. Som jag skrev tidigare saknas lite delar som gör att den ej blir helt färdig innan avresan på tisdag.

 I början av veckan var Justin Humphreys ( www.racerdi.com ) och hämtade sin nya Pro-Stock bil, han körde direkt till Richard Maskins shop ( www.dartheads.com ), där hans team ska montera ihop den. Om allt går som de hoppas ska de premiärtesta den i Bradenton och sedan köra Gatornationals med den.

Jag pratade med Steve Schmidt idag igen, och kanske, kanske ska vi köra ett par rundor med en av de motorerna som Jim Yates tidigare hyrde av Steve. Steve vill väl bevisa att de inte är så dåliga...
Jag är lite tveksam till att göra det. Tyvärr är det så att vi ej kommer att kunna prestera lika bra som om motorn hamnat i exempelvis Mike Edwards bil. Vi har ej tillräkligt med olika delar som: bakaxelklumpar, vxl-lådor, kopplingar mm. Det känns även som att vi har lite för lite rutin för att vara en måttstock för Steves motorer.

Målsättnigar + planer + skvaller

Målsättningarna med USA resan är att lära oss så mycket vi bara kan. Att tro att vi ska kvala in eller placera oss i tävlingen känns ganska orimligt. Däremot har jag ett personligt mål: att köra en 6.6? tid. Jag tror att om det blir bra raceväder och vi får en ordentlig mängd testrundor är det inte omöjligt...

Planerna inför säsongen 2008 är som följer: Köra de få FIA tävlingar som erbjuds  i Pro-Stock.
 Köra med Firebirden i TSDS-serien så mycket det hinns med. Vi planerar att "fara" till Piteå  i alla fall. Jag har varit där flera gånger under Midnight sun, och gillar verkligen både tävlingen och människorna som anordnar den!

Lite skvaller:
Jag pratade med Steve Schmidt idag. Han berättade att Samarbetet mellan honom och Jim Yates hastigt och
 (o)lustigt avbrutits. De inbitna Pro.Stock-fantasterna vet att Jim inte kvalat in på de två första tävlingarna, och jag kan tänka mig att han efter sina ansträngningar med felsökning i bilen tror att han har för lite pulver i motorn. Steve däremot är säker på att det finns pulver men att Jim fortfarande har något/några problem som gör att de ej åker tillräkligt fort. Enligt Steve tröttnade han idag och avbröt samarbetet.
Fortsättning lär följa......

Buss + "teknikreportage"+diverse

Åke har varit ute i Vellinge och tittat till bussen. Eftersom han är plåtslagaren i teamet faller det på hans lott att fixa till lastutrymmet i bussen:) Vi ska isolera och klä lastutrymmet med vitmålad aluminium invändigt.
I bodelen ska ny plastmatta läggas och lite nya lampor mm monteras.
Det känna tveksamt om det finns tid och pengar till en hel-lackering av bussen innan säsongen.

Idag provade vi sätta upp en kamaxel i balanseringsmaskinen.
 Som de flesta vet så är man mkt noga när man balanserar och viktjusterar en vevaxel med vevstakar och kolvar mm. Man brukar viktsjustera ner kolvar och vevstakar till 0.5-1.0 grams skillnad mellan tyngsta och lättaste. När man räknat ur "bobvikten"  och monterat "bobvikter" spinner man vevaxeln i balanseringsmaskinen och tar bort/ adderar vikt för att komma ner i under 1 grams obalans.
Som sagt så monterade vi en 50mm rullkam från en lite äldre Pro-Stock motor. Resultatet var anmärkningsvärt: ca 25 grams obalans. Jag tror att det finns en hel del att hämta där...
Balansering i sig ger nog ingen effekt, utan snarare återställer den effekt man borde haft.
Någonting att tänka på.

Firebirden kommer ej att bli klar innan avresan till USA. Möjligtvis kan jag starta den , med helt körklar blir den tyvärr ej. Jag saknar lite smågrejer som ska tas med hem från USA.


Diverse

Nu börjar det verkligen kännas... snart åker vi till Amerika:)
Som de flesta säkert har läst på www.eurodragster.com så ska Jimmy Ahlund (Jimma) och Rickard Sundblom(Nixon) även över och köra. Nixon har köpt Bill Windhamns bil"turn key" och kommer att resa runt mellan banorna med Gregg Hills trailer. Han kommer säkert lära sig mkt av de gubbarna...
Jimma har kommit överens med sin kompis Jerry Haas att använda hans trailer.
Vi kommer, som jag tidigare berättat att åka till Valdosta först. Tyvärr kommer inte vår amerikanska mentor Bob Glidden dit. Bob är crew chief i Justin Humphreys team. Bob och Justin tycker att det är för mycket bilar i Valdosta, samt att de ogillar det faktumet att de detta året även tillåter fuel-bilar att köra där. Fuel-bilarna kan lämna ett lager med kopplingsdam på startlinjen, som  försämrar greppet för efterföljande bilar.
Efter Valdosta är planen att vi ska möta upp Justin och Bob i Bradenton, där det endast ska finnas Pro-Stock bilar.
Jag skrev i ett tidigare inlägg här på bloggen att jag skickat min Verdipump till en firma i USA som ville ha 1400 USD för att byta ut lite prylar. han ringde idag och sa att den var färdig samtidigt som han frågade om vi var intresserade av att sätta ett klistermärke på bilen istället för att betala... Inget svårt val precis.

Firebirden börjar kännas mr och mer färdig. Jag beställde ljuddämpare idag, så imorgon ska de och headersen monteras permanent. Förhoppningsvis kan jag starta bilen under den kommande helgen.
Givetvis passade inte scoopet under huven med 632:an i bilen. Den tidigare ägarens motor var 3 tum lägre. Så nu måste jag kapa sönder det nylackerade scoopet och "förhöja" det.
 

Ny Lokal + diverse

För en tid sedan bestämde vi oss för att hyra en lokal, hittills har jag haft race-bilen hemma i mitt garage och bussen på uppfarten. Nu när teamet ska bestå av två bilar var detta ohållbart. Vi hittade en lokal i Vellinge, strax söder om Malmö, som vi nu hyr tillsammans med Peter Rosenqvist och Jan Ekström.
Nu står bussen inomhus vilket innebär att man kan jobba med den även på vintern. Idag var vi i lokalen och tog mått på lastutrymmet. Lastutrymmet ska isoleras och kläs med aluminium. Förhoppningsvis ska det även bli en ny lack på bussen(om det hinns med).

Även Firebirden har fått sig en omgång inatt och idag. Headersen, bränslesystemet, oljesystemet börjar bli färdigt.


innebandy+diverse

VI VANN SERIEN.
Vi vann serien efter att vi lyckades vinna vår match med 10-3, samtidigt så förlorade det andraplacerade laget. Kontentan av detta är som sagt att vi är klara seriesegrare trots att en match återstår.

Headersen passar "skit" dåligt i Firebirden. Det tar säkert 3-4 timmar per sida att bygga dem. Förbaskat drygt...

Någon frågade efter bilder på Firebirden. Bilen står för närvarande i garaget uten front mm. Alltså dröjer det ett tag innan det blir hågra bilder.

Jim Yates har detta året tecknat ett avtal med Steve Schmidt. Jim har tre motorer från Steve, hans bästa är något bättre än min och hans näst bästa något sämre.
Jim och hans team hade ett elfel i Pomona förrförra helgen, och har sedan dess jobbat med att hitta det. De har dragit om alla kablar i bilen och bytat: tändbox, dator, vattenpump, tändspole mm. De har även"avmagnetiserat" bilen(hur nu det går till). Efter veckans tester säger de sig vara mycket nöjda. Jag är väldigt nyfiken på hur det går för dem i helgen...

Montering motor samt dokumentär

Idag monterades 632:an i Firebirden. Givetvis fick styrväxeln och rattstången flyttas samt modifieras. De headers jag har passar ej, så även de måste byggas om(nattens arbete:)). Det känns som det är lite mycket på gång nu:
Allt som ska fixas innan resan, försöka göra klart Firebirden innan resan, vi har grymt mycket att göra på jobb samtidigt som familjelivet ska upprätthållas...

Någon frågade på klotterplanket var dokumentären från USA-resan  ska visas. Svaret på den frågan är: vet ej. Produktionsbolaget har tidigare sålt dokumentärer till Discovery channel, men vad jag vet är inget bestämt.
Klart det är roligt om det visas någonstans, men om så ej blir fallet är det ändå "ball" att ha ett eget ex. att visa för barnbarnen...

Idag beställde jag ett extra par fälgar och däck till Pro-Stock bilen. Big thanks to Hurst boiler and welding company for those parts.

Steve Schmidt tyckte att jag skulle skicka min oljepump(Verdi) till en firma i Californien som skulle bygga om den så att oljetrycket blir högre på låga varv. Dett ska förhindra slitage på stötstänger och justerskruvar. Som vanligt i USA kostar ingenting mindre än 1000USD, och i detta fallet 1400USD......

Dokumentär

Nu är det klart!!!
Vi kommer att ha med ett TV-team som ska dokumentera våra äventyr i USA. De kommer att följa med på hela resan, det vill säga fem dagar i Valdosta, två dagar i Bradenton och tre dagar i Gainsville. 

Vi har ruggigt mycket att göra på jobb nu, så alla här är inte lika positiva till resan som jag och Micke :)
Det får bli lite övertid fram tills vi åker.

Ikväll ska vi jobba med Firebirden, den börjar komma ihop nu. Jag fick tillverka en ny bakre motorplåt i Domex-plåt. Jag kan lova att det var drygt att arbeta med. Den plåten som satt där tidigare var i 2.5mm aluminium, vilket kändes väl klent. 3mm Domex skall enligt Bengt Wittander(Competition cars) motsvara 6-7mm aluminium.

Min kompis Christer Håård ska sälja sin tävlingsbil i delar, jag har lovat att hjälpa honom. Det finns annonser ute på b.l.a. Nitroz för de som är intresserade...

Drygt 1.5 vecka kvar............

Hockey, Innebandy + USA

Fan... Igår förlorade Malmö derbyt mot rögle bk på hemmaplan med 4-5 efter förlängning......

Ikväll är det träning med bandylaget igen. Eftersom vi vann seriefinalen förra helgen, leder vi nu serien. Vinner vi de två sista matcherna går vi upp. På lördag möter vi det sjätteplacerade laget, och om fjorton dagar har vi sista matchen. Jag missar den sista matchen med glädje... Då är jag och teamet i USA och kör racerbil.

Eventuellt ska vi ha med oss ett engelskt produktionsbolag till USA som ska göra en dokumentär om ett gäng galna skåningar som reser runt halva jordklotet för att undvika att komma sist i kvalet på en NHRA tävling:)
Vi har ingen möjlighet att betala varken resa, uppehälle eller produktionskostnader för dem, så det är det vi förhandlar om nu. Jag tror att det kommer att lösa sig.
Jag har kommit överens med Justin Humphreys att få låna hans gamla Steve Schmidt motor när vi kommer till USA.  Den ska endast  med som en backup, om något skulle hända med min motor. 
Vi har även införskaffat lite mer drev till vxl-lådan så att vi kan ändra  utväxlingsförhållandet i de olika växlarna efter väder och bankondition. 
Kevin börjar bli klar med bilen, och förmodligen monterar han i motorn under helgen. Han lägger ner ett otroligt jobb och engangemang i detta, vilket är helt  avgörande för att denna resa ska bli verklighet.

Bromsning 632cui

Efter en omständig dag i bromsbänken kan jag konstatera att jag inte är någon vidare bra tippare...
Dagen började med att modifiera startmotor och oljetråg i ca: 2 timmar. När detta var klart fick vi inte torrsumpssystemet att fungera. Jag fick köra in till MMR och svetsa lite nya anslutningar i oljetanken och hämta lite XRP kopplingar och slang. När vi till sist startade motorn var klockan drygt 15.00. Första pullet gav motorn 1058 hk korrigerat vid 6500 rpm. Jag räknade med att den skulle lämna runt 1000 hk färdigtunad...
Helt klart har jag underskattat Big Duke topparna, efter fjärde och sista pullet visade dator-skärmen 1128 hk vid 7200rpm.
Nu ska det tillverkas en ny bakre motorplåt och sedan ska motorn i bilen.

Snitt effekt + Pro Street team

Precis som någon kommenterat  ett tidigare inlägg är det snitt-hästarna som är mest intressant. Snittet räknas i närheten av  det varvtalet motorn arbetar på under en repa. På min motor räknade vi "average" mellan 8200-9500 och fick ett snitt på 1394.3hk.

Jag har ju glömt att nämna mitt Pro-Street -team:

Jag själv: kör race-bilen, bussen, jobbar med motorn samt lagar mat.

Oscar Berseus: 21 år gammal, jobbar på Malmö motorrenovering vilket han gjort sedan han gick ut skolan. Innan han gick ut skolan praktiserade han och jobbade helger och lov där. Oscar hjälpte Micke Callin med hans Pro-Stock Firebird förra säsongen. Vi har inte bestämt några fasta uppgifter på bilen ännu, men det är ju mindre jobb på denna bilen än Pro-Stock bilen så alla är väl lite allt i allo.

Fredrik Carlsson: 22 år gammal, jobbar som lastbilschaufför och tränar kampsport. Fredrik är min kompanjon mickes son, han hjälpte till med Christer Håårds Super smallblock Toyota tidigare. Samma visa här med uppgifterna på bilen: Allt i allo.(kanäven köra bussen)

Ikväll ska vi börja montera ihop Firebirden(rutor, front, dzus-lås, el/tänd-system). Förhoppningsvis ska motorn i bilen efter bromsningen i morgon kväll.

Idag har vi en gästmekaniker: Tarek Taylor, Tarek som till vardags driver en superfin krog i Malmö(Restaurang Trappaner) har själv en bil han ska tävla lite med, en Volvo Amazon, som han ägt i ca: 20 år.  MMR har byggt en  ny motor till honom inför säsongen.

Hemligheter

Efter att jag skrev ut ganska så exakta siffror här på bloggen efter bromsningarna i samband med uppdatering av Pro-Stock motorn fick jag en hel del mail och telefonsamtal. En del av dessa åsikter var från grabbarna i teamet, men de flesta från utomstående. De handlade dock alla om samma sak, att jag som sagt uppget effekten i motorn. Jag förstår inte denna oro, effekten är bara siffror på ett papper, det som gäller är vad som står på scoreboarden i England i maj...  Jag tror att de 7-8 bästa teamen i Europa 2008 kommer att ha i princip samma effekt i motorerna samt någorlunda jämnbördiga bilar. Ojämnheten som tidigare funnits i klassen kommer försvinna och det blir mer som i USA. Förmodligen kommer det inte att skilja mer än 5-8 hundringar mellan kvalettan och kvalåttan. Allting kommer att handla om vilket team som tar rätt beslut innan viktiga repor, och vilken förare som har bästa dagsformen.

Jag fick hem Firebirden från lackeraren idag, den blev grym... Stort tack till Med bil i Malmö som lackerat basen, och ett lika stort tack till Custom Graphics i Blentarp som designat och utfört "linjer och flammor".

PS.
Skriv gärna kommentarer om ni tycker något är bra eller dåligt i bloggen
Adam Flamholc

Seriefinal i innebandy

VI VANN!!!!!!

Idag spelade mitt innebandy- lag: V8 seriefinal. Det vinnande laget, har en stor chans att gå upp i Malmökorpens elitserie. Som sagt så vann V8 seriefinalen, siffrorna skrevs till 5-4 efter att vi tappat en klar 5-1 ledning de sista fem minuterna(vår medelålder tog väl ut sin rätt).

ProStreet Firebird+Pressrelease

Idag ska Firebirden hämtas hos lackeraren, den har blivit lackerad i en tidigare"glueharbor" kulör. Planen är att Bromsa motorn och montera ihop bilen så att den i princip är körklar innan vi "heads west" igen fjärde mars. När jag kommer hem från USA kommer det att vara fullt upp med Pro-Stock bilen och motorn till denna. Det finns en liten öppning vi kommer att delta i NHRA tävlingen i Houston, i så fall med en gäst-crewchief. Som sagt inget är bestämt ännu.
Jag har skickar en pressrelease till lite olika sites i USA.
Pressreleasen:

Hi My name is Adam Flamholc, Im from Sweden Europe. Me and my crew will travel overseas to participate at the test session in Valdosta and then go to Bradenton and finally go to Gatornationals in Gainsville. This is our second "US-Tour". Last year we competed at the NHRA event in Richmond, and a coupple of test sessions. We ran a personal best in Maryland 6.752 s 205mph. After Gatornationals we will ship the car to Europe and participate in thr FIA european Pro-Stock tour. Hopefully we will be well prepared after this winters adventures... During the Winter we made some uppdates to the car and the motor. Big thanks to: Kevin and Chester Houghtaling at Progressive Performance, that are helping us with everything. Steve Schmidt that are providing the power, and made the uppdates on the motor wich we all are satisfied with. Hurst Boiling and welding company that is our US sponsor, Amalie oil that is our European main sponsor, Justin Humphreys and his crew, that gives us advices and helping with parts, and offcourse my lojal team: Fredrik Akesson, Robert Broden, Michael Carlsson, Johan Pripp, Peter Flamholc, Petri Nagy, Kevin and Chester Hougtaling.   

Best regards Adam Flamholc #Pro872

632cui+innebandy

Nu är 632:an som MMR byggt klar. Den ska bromsas på tisdag. Jag tror och hoppas att den lämnar 950-1000 hk utan lustgas.  Motorn är väldigt snällt byggd för att vara servicevänlig och driftsäker(snäll kam, lågt komp, enkelförgasare mm.).

Idag ska mitt innebandylag: V8 träna. På lördag ska vi spela seriefinal, och vinnaren har goda chanser att avancera upp i Malmökorpens elitserie. Bandy laget startades av ett kompisgäng med dragracing som intresse, därav namnet V8. Med tiden har vi avancerat i seriesystemet och en del folk har försvunnit och nya tillkommit(yngre).
De som finns kvar av "stommen" är: Jag, Robert Palsund(team old 51), Christer Håård(SRIF), Joker(cruizing.nu).
Vi har även ett par åskådare: Min farsa, Peter och Magnus Petterson(team old 51).
Som sagt på lördag smäller det.....

Malmö Motorrenovering Nationals

Vi har kommit överens med SRIF att MMR ska sponsra Den första och största tävlingen på Malmö-banan i år.
Vi kommer att dela ut någon form av priser i de flesta klasserna, samt bjuda kunder och våra samarbetspartners på tävlingen. Någon slags tävling kommer att utlysas, där vinnaren/vinnarna får åka med i Firebirden en runda(Pro Street bilen).

Nu är det bara drygt 2.5 veckor till årets US-Tour 2 !!!.
Det har kommit en del nya regler i Pro-Stock, som: kanten på vingen måste vara något högre, en "belly pan" eller "blöja" måste monteras för att förhindra oljespill. Dessa saker jobbar Kevin med för fullt nu. Den stackaren måste även se till att besiktiga trailern och chassibesiktiga racebilen samtidigt som hela bilen skall monteras ihop och han ska sköta sitt vanliga arbete. Jag har sagt det många gånger innan, men utan kevin och Chester Houghtaling(min amerikamska familj) hade de här äventyren varit omöjliga. Big thanks......

USA Resa 1

Tyvärr gick det ej att uppdatera bloggen när jag var i USA.
Efter en lååång resa kom jag till sist fram  till hotellet vid 01.30 på natten. Tidigt morgonen efter ringde Chester och väckte mig. Vi körde ut till Steve Schmidts shop och efter att ha hälsat på alla så började vi jobba. Motorn  monterades upp i bromsbänken och efter lite varmkörning och justeringar så gjorde vi ett "pull". Resultatet blev 1392 hk vid 9400 rpm. Efter lite justeringar lyckades vi få ut 1404hk. När vi kände oss nöjda monterade vi ner från bromsbänken och började demontera den. Nu var klockan ganska mycket, tidsomställningen och den långa resan gjorde sig påmind. Väl tillbaka på hotellet somnade jag omgående.
Morgonen efter  ville Steve bjuda på en amerikansk frukost som bestod av: pannkakor med sirap, bacon, korv, stekt potatis, stekt ägg, kakor mm.
När vi väl var klara med detta stack vi tillbaka till shopen. Nu var det dags för uppdateringar...
En gubbe tog hand om topparna, en annan om blocket en tredje om oljesystemet. Under tiden balanserade jag om vevaxeln och viktjusterade de nya vevstakarna. Framåt 14.00 tiden började allt falla på plats och motorn började komma ihop igen. Vi gjorde klart allting, och låt den sitta i motorstödet tills dagen efter, så att all silicon skulle torka innan vi återigen skulle dynotesta den.
På kvällen ville Steve att vi skulle äta på hans favoritställe, en "känd" köttrestaurang. Maten var kanonbra           (även drickan).
Morgonen efter var det äntligen dags att se vad allt jobb resulterat i. Efter lite varmkörning körde vi ett par inkörningspull. Tredje pullet visade datorskärmen 1425.6 hk(korrigerat). Resultatet var bättre än alla hoppats, alla utom Steve. Han sade sig vara säker på att det skulle bli så bra(han sa faktiskt 1425 innan vi började ......)
Nu var det dags för Kevin och Chester att bege sig hemåt till Richmond(Virginia). Motorn lastades på deras truck och alla tog farväl efter en oerhört intensiv, lyckad och lärorik helg.
Nu ska Kevin montera motorn i bilen för att möta oss i Valdosta(Georgia) den femte mars.
Nu har jag precis kommit hem, och ska ägna lite tid at mina barn, det "vanliga" livet fortsätter med fotbollsträningar, gymnastik, skridskoskola mm. nu några veckor innan det är dags för nästa äventyr...

onsdag

Givetvis ringde de från SAS igår och meddelade att mitt flyg var inställt... Istället för en 11-timmarsresa blir det nu en 17-timmarstur, med bla 7 timmars väntetid i washington på conection flight till Indy.

632 motorn börjar bli färdig nu, förhoppningsvis skall den bromsas när jag kommer hem i nästa vecka. Pro street bilen lämnades till lackeraren i lördags, och jag blev lovad att även den ska bli färdig i nästa vecka.
Planen är att göra Firebirden helt färdig innan nästa US-tour 4 mars. Innan vi lämnar USA efter den resan skall vi ta ut motorn ur Pro-Stock bilen och flyga hit den så vi hinner konvertera den till vår fantastiska blyfria bensin.

Om jag får tillgång till internet i USA kommer denna blogg att uppdateras kontinuerligt, förhoppningsvis även med foto.


USA

I övermorgon skall jag resa till USA. Kevin och Chester kommer med Pro-Stock motorn till Indianapolis där vi ska mötas för att tillbringa helgen hos Steve Schmidt. Steve har jobbat hela vintern med uppdateringar på sitt motorprogram. Han säger sig vara mycket nöjd... Vi skall dynotesta motorn på fredag samt demontera den, under lördagen och söndagen kommer vi att utföra de uppdateringar Steve anser nödvändigt för att sen dynotesta igen.

Eftersom det bara blir fyra stycken FIA tävlingar i år, har vi köpt ännu en tävlingsbil. Bilen är en Pontiac Firebird -93crome molly rörchassi. Bilen är byggd i USA 1995, och kommer närmast från Danmark. Jag planerar att köra i klassen Pro Street i TSDS serien. Malmö motorrenovering är i full gång med att bygga en 632 cui motor med Big Chief toppar. Tanken med denna bilen är att delta i mindre tävlingar på ett avslappnat sätt, samt att låta våra samarbetspartners "åka" med i passagerarsätet.

Uppstart av blogg

Jaha, tänkte prova blogga lite om mitt intresse och delvis arbete: dragracing.
Jag har tävlat i drygt femton år med olika bilar i olika klasser. Målet var klassen Pro-Stock och där är jag nu...
Runt år 1998 beslutade vi oss för att försöka satsa lite seriösare. Vi startade Glueharbor dragracingteam(www.glueharbor.com)   Till att börja med deltog vi i klassen super smallblock med hyfsade resultat. För att komma närmare klassen Pro-Stock införhandlades en ny bil för att bli konkurrenskraftiga i Competition Eliminator. Efter ytterligare några år i den klassen är vi som sagt där vi vill vara nu:i Pro-Stock.
Teamet består av ett bra sammansvetsat gäng:

Jag själv Adam Flamholc: 36 år gammal, delägare i Malmö Motorrenovering , Motorenova samt driver ett åkeriföretag i Malmö. Jag kör Pro stock bilen och tar hand om motorn.

Michael Carlsson: 45 år gammal, delägare i Malmö Motorrenovering och Motorenova. Oerhört motorkunnig både i maskinparken på arbetet samt analytiskt. Vill aldrig sluta lära sig... Micke jobbar med kopplingen på Pro-stockbilen. Jag och Micke har varit goda vänner sedan början på 90-talet.

Fredrik Åkesson: 36 år gammal. Plåtkonstnär, arbetar som plåtslagare i Malmö. Jag och "Åke" har känt varandra i 30 år, vi gick i skolan tillsammans och har som sagt en lång historia tillsammans. Åke har varit med sedan dag ett i min dragracekarriär runt 1990 höll vi till nere i oljehamnen i Malmö på nätterna...Åke jobbar med bakvagnen på Pro-Stock bilen.

Robert Broden: 90 år gammal(flåt 40 år gammal) Robban jobbar med datorer, vilket han har ett otroligt intresse för. Robban och jag är kusiner, vilket medför att vi i princip känt varandra hela livet. Robban har en oerhörd analytisk förmåga, och gillar att tänka......Robban jobbar med el och datorer på Pro-stock bilen.

Johan Pripp: 42 år år gammal. Johan har en egen motorenoveringsfirma i Motala(JPR). Johan har en egen förarkarriär, han körde Super comp i många år för att avsluta med en säsong i Competition Eliminator. Vi lärde känna varandra för ett antal år sedan. När det stod klart att Johan inte skulle köra mer övertalade vi honom(vilket inte var så svårt) att hänga med oss in i Pro Stock. Johan är lugnet själv vilket kompletterar en del av oss andra mkt bra...Johan jobbar med vxl-lådan och med motorn på Pro Stock bilen.

Detta är "grundteamet" som är med på alla tävlingar. Min far Peter Flamholc brukar även han följa med på tävlingarna. Han har ingen fast uppgift utan hjälper mest till med en del grejer runt omkring(passa mina barn, koka kaffe mm. mm.) Även Petri Nagy (Karlstad Bilförsäljning AB)brukar vara inblandat i beslut och diskussioner runt teamet. Petri är en god vän och även samarbetspartner som hjälper till med marknadsföring mm.

På senare år har vi även fått två amerikanska teammedlemmar: Kevin och Chester houghtaling. Mer om dem senare...



















Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0