Mera Mantorp mm.

Jag glömde nämna ett par glädjeämnen från Mantorp...
Per-Erik Lindgren Vann SM! Per-Erik är en bra kompis, som alltid är glad och positiv, jag unnar verkligen honom vinsten.
Petri Nagy har  fått bra fart på sina prylar, tyyvärr har han ej haft möjligheten att åka på alla tävlingar i år. Förhoppningsvis får han ordning  på allt till nästa säsong.
En annan kompis det gick bra för var Marcus Svensson(Clutch Service) i Stock, han var med ända till slutet, med en helgjuten förarinsats!
I Pro Mod var det framförallt roligt att se Freddes och Janne Gunnarssons framfart. Härligt att se att det går att köra fort med så pass gamla karosser och delvis bilar...:)
Jag har varit i intensiv kontakt med David Leahy(Electrimotion) och Taylor Lastor(Texas racing Engines) under veckan för att komma till rätta med elekronikproblemet i vår bil. Vi har fått ganska många inputs, och jag hoppas vi hittat rätt nu.

Mantorp

Efter Piteå hade vi en lugn helg innan uppladdning för Mantorp.
Mantorp präglades av "elhäx" för vår del. När vi varmkörde i depån på tomgangsvarv lät allting ok, men så fort motorn kom upp i varv under belastning så började den missa och pluddra. Trots detta så körde vi 6.25s och kvalade in på åttonde plats,
Det känns ändå bra att detta upptäcktes på Mantorp och inte i Norge. Trots allt är det TSDS cupen vi kör i år, där vi för närvarande ligger tvåa.
Jag är nöjd med teamet som jobbade på, och vi gjorde vad vi kunde för att lösa det uppkomna problemet.
Denna vecka är jag och familjen på semester medan teamet körde ner till Malmoe för att göra klart bilen inför Norge.
Det känns ganska underligt att inte hjälpa till, men samtidigt är jag väldigt tacksam att alla alltid ställer upp så bra!
Både killarna i teamet och pernilla som gör att jag kunde dra iväg med familjen en vecka. sen är jag givetvis glad att jag har en förstående fru som står ut med allt meckande mellan tävlingar, alla tävlingar USA resor mm.

Förhoppningsvis kommer vi helladdade till Gardermoen, med alla problem lösta.

Hemma igen

Efter att slagit en del rekord i Piteå, slog vi även vårt rekord Piteå till garaget i Vellinge. Det nya rekordet är ca: 18 timmar.:)
Trots att det var en lång och jobbig körning genom Sverige gick det galant, förmodligen har det med helgens resultat att göra...
Jag och teamet vill rikta ett tack till SHRA Luleå för helgens tävling!
Det pågick/pågår någon form av diskussion på Nitroz klotterplank hur jag skulle agerat vid första elimineringsrundan mot Bragarna. För att få slut på diskussionen ska jag berätta hur det var:
När vi rullade ut bilen för att köra fram till plattan fick jag reda på av dem, att de skadat en ventil vid varmkörningen, och skulle nu lyfta kompressor och topplock mm. Jag hade sagt till Lenn(helgens klassvärd) att jag förmodligen ville köra sist. När vi kom fram på plattan hängde regnet i luften, och vi trodde aldrig att Bragarna skulle hinna ta uti motorn och få ihop den igen på den korta tid det rörde sig om, ingen berättade heller för någon i mitt team att de var på väg fram. Som sagt med regnet hängande över oss, och en given solorunda(trodde vi) togs beslutet att köra först, för att få mer tid i depån innan nästa runda.
Nog om detta, jag vill även tacka Lenn Lindell som gjorde Dojjans jobb som klassvärd med bravur!

Nu är det Mantorp nästa. Många har sagt till mig att man måste "sätta" upp bilen helt annorlunda på en så bra bana. Jag har ju inte jättemycket erfarenhet av dessa bilarna, men så himla stor skillnad är det nog inte på ex. Piteå och Mantorp...

Som sagt så har säsongen gått jättebra hittills, men det gäller nog att hålla båda fötterna på jorden... Speciellt på Mantorp där motståndet är lite annorlunda, b.l.a. 33 bilar som slåss om 16 kvalplatser.

Tack för allar gratulationer via inlägg här på bloggen och via SMS mm.!!!   Det värmer

Results from Piteå

De två sista kvalrundorna gick inget vidare för oss. Vi planerade att "tuna" lite hårdare, Bilen driftade lite vänster, så jag släppte av och rullade i mål.  Vi fick dock tillräckligt med info för att göra nödvändiga förändringar.
Inför sista rundan hände det något som inte får hända... En av ventilkåporna var inte ordentligt spända, så efter burnouten, när jag backade tillbaka lyckades vi "kleta" ner höger bakhjul med olja...

Första rundan i elimineringen skulle vi möta Bragarna, tyvärr fick de något problem. Rundan blev skaplig för oss, och vi körde 6.27s 270kmh.

Andra rundan mötte vi Johan westberg, trots att en cylinder inte vaknade till liv förrän efter ca: 4 sekunder så vann vi med en tid på 6.52s ca: 260kmh.

På grund av detta missöde (sovande cylinder) så tappade vi banvalet till Nicklas Andersson inför finalen. Nu blev vi placerade i vänsterbanan, vilken vi inte tagit oss ner för på hela helgen.
Vi gjorde lite förändringar, och beslöt oss för att trycka på lite mer pulver...
Ändringarna gick vår väg och vi vann. Repan var även nytt personbästa, banrekord för klassen samt klassrekord.

Här följer tiderna från finalrepan:

reaction: 0.036s
200m: 4.072s
200m: 297kmh
402m: 6.204s
402m: 372kmh

Jag och hela teamet är jätteglada, och kunde inte drömma om att vi så här snabbt skulle uppnå dessa framgångarna.

Jag vill tacka alla i teammet, även Micke som är hemma och håller ställningarna och Johan som tyvärr var tvungen att jobba.

Någon frågade på ett tidigare inlägg om bilen är Pro Mod legal? Det är den.


Mera Pite...

Efter lite funderingar kom vi fram till att vi endast ska köra en kvalrunda av fyra möjliga idag.
Nu när vi kvalat in skapligt så ska vi försöka "tuna" bilen lite hårdare, och se hur fort vi kan åka på denna banan.
Det har körts en kvalrunda hittills, då b.l.a. mina skånekollegor med en norrländsk chaufför gjorde sin första runda. De såg ut som att de tog en liten "soft" första sväng, för att ladda  på lite mer till nästa...
När första paret i andra kvalomgången körde så fick en av dem ett ordentligt oljeläckage, med en 250m sanering som följd... Där är vi nu, och vi sitter i det fina vädert och väntar. Planen för vår del är att köra sista svängen ikväll.
Tiderna från vår bästa kvalsväng igår:

60ft: 1.032
200m: 4.09s
200m : 297kmh(!!!)
402m: 6.256
402m: 366kmh


Midnight sun

Nu har vi kört två kvalsvängar. Den första kom vi ca 0.4s ut innan vi gick upp i rök. Väl tillbaka i depån laddade vi ur datorn och gjorde en del ändringar.
Andra svängen fick till en mycket bra runda 6.246s med 366kmh i sluthastighet !!! Detta är vårt nya personbästa, samt banrekord i TD här i Piteå.
Det är en runda kvar idag, men vi väljer att stå över. Ett par team har inte kvalat än, bland annat gamlafemtioettan, och vi vet vad de är kapabla till...
Väderleksprognosen ser skaplig ut för morgondagen, så vi lär ju få ett par chanser att förbättra oss om det behövs.
Denna tävlingen var det Mickes tur att stanna hemma på MMR och hålla ställningarna, Johan Pripp hade även han förhinder, så vi har en gästmeckare med oss: Peter Rosenknopp, han hjälper till med lite allt möjligt på bilen, samt att han har "rätt" körkort så jag får lite avlastning med busskörandet...
De övriga som är med här uppe är:

Åke (Fredrik Åkesson)
Patrick, Micke, Pernilla Grahn
Oscar Berseus

Piteå, filmsnutt mm.

Vi lämnade Malmö vid niotiden på tisdagskvällen. Tjugo timmar senare anlände vi till Piteå. Onsdagskvällen spenderades hos Per-Erik Lindgren, där vi fortfarande är. Per-Erik var med i USA förra året, och det pratades lite minnen över ett par öl...
nu under förmiddagen är det dags att bege sig ut till banan, som ligger ett par mil ut i skogen. Vi har lite jobb med bilen och vill ha den 100% raceready redan idag.

Hans Karlsson, som har websidan http://www.hassebilder.se/ har gjort en liten "filmsnutt" med våra repor från MMR-Nationals. Denna snutt finns att beskåda på: http://www.youtube.com/watch?v=I8eJtAKHkn8

Väderleksprognosen ser lite bättre ut, så förhoppningsvis får vi kört en hel tävling denna helgen...

Vi i teamet vill tacka Perky(Per-Erik Lingren) för hans gästfrihet!

Efter helgen... Inför Norrlandstripp nr 2

Under helgen har det körts tävlingar både här och där...
Jag parkerade husvagnen på Meca Raceway i Malmö och var publik hela helgen. Håkan Nilsson gjorde Sverige-debut med sin nya PM/TD bil.  Håkan, Lars-Benny och Ulf gjorde riktigt bra ifrån sig och vann tävlingen, med en bästa tid på ca:4.19s.
Vad gäller tävlingen här i Malmö var det roligt att se Rimbert med team lyckas få ner bilen ett par repor. Tävlingen flöt på bra utan några större missöden, och både team och arrangörer gjorde ett bra jobb!!!

Samtidigt kördes det en EM tävling i Finland där det tydligen inte flöt på riktigt lika bra... Tyvärr regnade det lite från och till, samt att det uppstod en del tillbud på banan.
I Pro Stock var det tydligen någon kille från Norrköping som vann i utklassnings-stil...
När de bröt tävlingen i Competition var där tre bilar kvar. Två av de tre bilarna är mina gamla, och alla tre har motorer från oss(MMR)
Stort grattis från mig till Per-Erik Lindgren, Petri Nagy och Håkan (Halmhatt) Mattson till de fina prestationerna!

I Pro Mod kördes det fort, och fortast körde Mats E., 6.11s 379kmh om jag inte minns fel. Mycket bra prestation. Jämnast körde dock Mickael Gullkvist som sedermera vann tävlingen.
På tal om Pro Mod, så är jag faktiskt lite nyfiken på hur vi kan hävda oss i klassen? Det ska bli mycket intressant på Mantorp. Vi har ju bara kört två tävlingar än så länge, och behöver fler rundor i bilen, men förhoppningsvis så har vi kommit lite längre när det är dags för Mantorp.

Imorgon ska vi ut på en roadtripp... Sisådär 155mil enkel resa till myggornas land(Piteå). Tyvärr ser väderleksprognosen helkass ut, men vad ska man göra? Vi åker dit och håller tummarna att det blir lite åka för oss...

Alla i mitt team har jobbat på väldigt bra med både bussen och racebilen, och vi känner oss väldigt motiverade inför helgens tävling!

RSS 2.0