Testhelg i Malmö mm.

De senaste veckorna har varit något hysteriska... Vilket är anledningen till att jag ej skrivit så mycket här på bloggen.
Som jag berättat tidigare så har det varit jättesvårt att få fram rätt grejer till Pro Stock motorn.  I fredags vid tio-tiden dök i alla fall kolvringarna upp, och jag och Prippen började omgående montera ihop motorn. Vi var klara runt åtta-tiden på kvällen och körde ner till banan med motorn.  
Efter ett antal timmars skruvande på fredag natt och lördag morgon var vi "raceready".  Eftersom motorn var nymonterad med nya: kolvar, stakar, ringar, ventiler, lyftare mm. behövdes den köras in lite. I normala fall görs detta i bromsbämk, men nu hade vi uppenbarligen inte tid till det.
Den första rundan gick bilen 4.43s och vi fick lite att jobba med. Nästa runda gick 4.41s, men det kändes inte riktigt bra. Tredje rundan lyckades vi få till vår första trettio-tid på europeisk mark med en 4.38s. Dock kändes bilen fortfarande inte bra, när jag växlade till trean så började bilen vibrera. Vibrationerna höll i sig tills det att jag släppt gasen och kommit ner i hastighet. Vi gjorde en del justeringar på chassit, bytade olja till "raceolja", monterade på vaccumpumpen samt tunade motorn för att få lite mer effekt. Nu hade vi bara en runda kvar på helgen och ville förbättra oss några hundringar till. Tyvärr så blev bilen ännu mer ostabil med mer pulver, så sista rundan var ingen rolig upplevelse, tiden blev 4.39 efter lite slalomåka med avslag innan mål. Tillbaka i depån började vi leta felkällor. Efter ett tag konstaterades att ett lager i bakaxeln förde ett fasligt oljud... Detta ska demonteras i veckan och åtgärdas innan Englands-tävlingen.
Totalt kom det sex Pro Stock bilar till test-helgen, Jimma körde 4.369s, vi körde 4.380  magnus Hanssom körde 4.39nånting, Janne Snowball körde 4.39nånting, Mats(som köpt min Firebird) körde 4.80nånting samt Tommy Leindahls kompis med en nybyggd Grand Am som körde upp för licens.
Totalt sett är jag sådär nöjd med helgen. Det känns bra att allting är klart och att motorn är inkörd, men samtidigt tycker jag att vi skulle kört några hundringar fortare, men det kommer i England istället:)

Jag hade tyvärr inte mycket tid till Pro Street bilen under helgen, men min kompis Janne(akvariepiraten) körde ett par lugna rundor utan gas. Bilen gick 5.30s väldigt snällt uppsatt. Janne och jag har för övrigt kommit överens om att dela på körningen under året.

David från  Caravanfilm.co.uk  fick sig en minnesvärd åktur i Firebirden. David har nu åkt tillbaka till England för att möta upp oss innan FIA tävlingen i England om ett par veckor.

Kommentarer
Postat av: Totte_skara

Du får gärna hälsa Akavriepiraten att strax, lagom försent, så skall FD: hans 500cui få börja jobba :D
Det är ju som sagt hoppplöst att få delar från USA i tid...

2008-05-05 @ 13:42:25
URL: http://smokingtire,se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0