Hemma + Teknik

Jaha......
Nu är jag hemma i Klagshamn igen, när vi landade på Sturup i morse var det visserligen sol men ca 35 grader kallare än Orlando igår.
Sista dagen i USA tillbringade jag med att åka runt och kolla på Gooseneck-trailers. Det är helt otroligt vad billigt det är jämfört med här hemma, en 44fot lång trailer med superfin bodel kostar ca 30000usd ca: 180000kr.
Givetvis är det omöjligt att besiktiga den här hemma......
Nu blir det lite påskmiddag sen ska jag gå och kolla när MIF spöar Mora Ik i kvalet till Elitserien :)
Efter hockeyn är det garaget som gäller, Firebirden måste bli färdig nu så jag kan börja med motorn till Pro-Stock bilen som kommer med flyg nästa vecka.

Teknik:
När den blyade bensinen förbjöds i Europa fick många problem med sina motorer. Det vanligaste problemet var/är att bitar av ventilsätet lossnar och "klibbar" fast i ventilen. När ventilen sen öppnar och stänger med ca 400p sätestryck om och om igen mot sätet varar varken ventil eller säte särskilt länge. Det vi gör för att förhindra detta är att byta till ett hårdare material i sätena, samt belägger ventilerna med en speciell coating. I vissa fall får man även sänka den dynamiska kompressionen, då för att förhindra detonationer. detta kan göras genom att sänka grundkompressionen eller byta kamaxel.

Kommentarer
Postat av: Halmhatt

Adam ring mig när du kan !

2008-03-23 @ 15:05:39
URL: http://halmhatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0