Sundsvall mm.

Jaha, då var man hemma efter ännu en regnig tävlingshelg...
Jag har inte kört med Firebirden speciellt mycket tidigare och kände att jag inte hade riktig koll på hur fort den skulle gå på 402m. I Malmö för ett par veckor sedan körde jag en runda med 125hk lustgas, och då fick vi till en 4.88s tid. Jag räknade lite på detta och kom fram till att det borde motsvara 4.61s. För att vara på säkra sidan tog jag bort lite mer effekt genom att öka bränsletrycket något. 
Efter att ha reparerat mina  Pro-Jacks i ett par timmar samt konstaterat att elsystemet på 4-hjulingen brunnit upp var det dags för första rundan. Jag upplevde inte det som någon snabb runda men tiden blev 7.51s 291 kmh, vilket innebar att jag kört för fort, då det finns ett klassbreakout på 7.60 s.

Det skulle visa sig att detta var den enda chansen på hela helgen som fanns att kvala in... Jag gillar att åka till Sundsvall och vet att klubben består av en massa trevliga eldsjälar som Nykan och Tommy mfl. Men enligt min åsikt fanns det alldeles för många:  team, klasser och fasta körtider. Jag förstår dock att det är svårt att veta i förväg hur allting kommer att bli, men jag hoppas att man tittar på upplägget till nästa tävling. Att det regnade på söndagen kan naturligtvis ingen rå för. Vad man däremot kan rå för är att ha någon form av koll på sin bil. Att lyckas kladda ner banan tre gånger på två kvalförsök måste vara någon form av rekord... När vi hade chansen att få till en andra kvalsväng och stod i line-kön med regnet hängande i luften lyckades denna corvetteägare få till en 45 min sanering. När saneringen var klar var det dags för fasta körtider och Pro Street ströks för dagen.

För övrigt så närmar sig Finlandstävlingen med stormsteg, och det finns en del att pyssla med på GTO:n. Jag har motorn på jobb och funderar på om jag ska dela den och se över allting. Vi ska även montera ett air  bleed off kit till bakstötdämparna, då banan i Finland är lite ojämn.

Jag har planer på att försöka åka över till USA och köra till vintern igen(regnar lite mindre där :)) Om detta ska bli verklighet så kommer jag att annonsera ut GTO:n till försäljning och köpa Justin Humphreys -08 GXP. Men många pusselbitar måste falla på plats för att detta ska bli verklighet(läs sponsorpengar:))

Kommentarer
Postat av: Charlie

Breakout alltså...undrade just varför du inte var med i kvallistan :-)

Bra skrivet. En del saker som bör ses över helt klart...

Btw, mötte dig på E4 vid Kungens Kurva på väg hem.

Kör hårt o lycka till i Finland nu!

2008-06-16 @ 17:50:58
Postat av: Martin

Ang Sundsvall,

så kan man inte mer än beklaga det som hände på lördagen...

det var som sagt inte bara de 402 meterna som blev kladdig utan även 700m stoppsträcka...

Det sanerades även pp100 spackelbitar och dylig små kraffs, efter samma svarta bil.

Detta efter vissa kraftiga misständningar från motorn (under kvalrepa ett)...

Sedan att regnet låg på till kl 14,00 på söndagen...

sorry! nu snacka vi otur... :(

jag hoppas nu på en bättre höst tävling där....

Lycka till i Finland...

2008-06-22 @ 23:39:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0