Buss + "teknikreportage"+diverse

Åke har varit ute i Vellinge och tittat till bussen. Eftersom han är plåtslagaren i teamet faller det på hans lott att fixa till lastutrymmet i bussen:) Vi ska isolera och klä lastutrymmet med vitmålad aluminium invändigt.
I bodelen ska ny plastmatta läggas och lite nya lampor mm monteras.
Det känna tveksamt om det finns tid och pengar till en hel-lackering av bussen innan säsongen.

Idag provade vi sätta upp en kamaxel i balanseringsmaskinen.
 Som de flesta vet så är man mkt noga när man balanserar och viktjusterar en vevaxel med vevstakar och kolvar mm. Man brukar viktsjustera ner kolvar och vevstakar till 0.5-1.0 grams skillnad mellan tyngsta och lättaste. När man räknat ur "bobvikten"  och monterat "bobvikter" spinner man vevaxeln i balanseringsmaskinen och tar bort/ adderar vikt för att komma ner i under 1 grams obalans.
Som sagt så monterade vi en 50mm rullkam från en lite äldre Pro-Stock motor. Resultatet var anmärkningsvärt: ca 25 grams obalans. Jag tror att det finns en hel del att hämta där...
Balansering i sig ger nog ingen effekt, utan snarare återställer den effekt man borde haft.
Någonting att tänka på.

Firebirden kommer ej att bli klar innan avresan till USA. Möjligtvis kan jag starta den , med helt körklar blir den tyvärr ej. Jag saknar lite smågrejer som ska tas med hem från USA.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0