FIA ???

Precis innan jag stack till träningen ikväll fick jag ett mail som var adresserat till de flesta Pro Stock teamen i Europa från Speed Group.
De flesta har länge vetat att förhandlingar pågått med Hockenheim om att lyckas få till en femte EM deltävling. Vad jag och en hel del andra fått höra var att Rico Antes(som driver tävlingen) endast ville ha Top Fuel. Detta har jag inga problem att acceptera, Top Fuel är och förblir den mest publikfriande klassen som finns för gemene man.
För att återgå till mailet: Efter att beklagat på en del olika sätt att det nu blivit på detta vis meddelades det att efter förhandlingar med Rico Antes så kommer det att arrangeras en FIA tävling på Hockenheim i år. Med alla klasser utom en... Pro Stock. En av anledningarna till det uppgavs vara att det inte finns några tyska Pro Stock team, en annan anledning är att de ej har tillåtese att föra oljud obegränsat.
Jag har väldigt svårt att acceptera och förstå hur de som förhandlar och FIA kan acceptera detta. En av Pro Stock förarna som via telefon diskuterat detta med Speed Group fick beskedet att vi kanske kunde få till en deltävling endast för vår klass i Sundsvall. Hur f-n ska det gå till? Ska de skicka dit ett extra TV-team som bara ska filma  oss? De kan ju inte låta bli att filma det ,eftersom vi alla betalar en avgift på ca: 10000 kr till TV produktionen varje år.
Förutom att jag blir så förbannat trött av att alla bara tänker på sitt, så har jag och flera andra ett åtagande mot våra samarbetspartners. Redan nu är det svårt att motivera en stor satsning då vi endast har fyra deltävlingar. Det blir garanterat ingen fest när de ser att alla utom Pro Stock ska delta i den största tävlingen i Europa...

Just nu ångrar jag innerligt att jag skickade hem bilen från USA för att delta i den här pajas-serien...

Skriv en kommentar vad bi tycker om detta.

Kommentarer
Postat av: Hasse

Säger bara en sak. Otroligt. Och han Rico verka inte ha alla hemma!

2008-04-17 @ 23:49:08
Postat av: Jokern/ Woodridge

Jag kan förstå att Richo Ahntes vill ha det så här.
Jag tror inte Pro Stock drar nämnvärt mycket folk till tävlingen, tyvärr.
Det är väl ett jätte problem i Pro Stock, att det bara är Svenskar, och två Finnar som kör.
Jag är faktist förvånad, att Santa Pod inte gjort likadant.
Men jag förstår dej också, till 100%!!!!
Lite märkligt kan man ju tycka att FIA agerat här, eftersom klassen finns med på FIA:s program.
Hade FIA varit tuffa här, så hade det säkert inte blivit någon FIA tävling på Hockenheim.
Jag tycker att Pro Stock föreningen agerade konstigt när den bildades, eftersom den då hette NPSR (Nordic Pro Stock Racers), det tror jag inte var bra för Pro stock klassen.
Kanske därför, det i dag inte finns några team från andra Europeiska länder??
Tråkigt, Ja, men jag är inte förvånad.

2008-04-18 @ 00:54:51
Postat av: Anonym

Det är ett mycket olyckligt resultat både för dragracing EM och Pro Stock. Man kommer från dragracing kommissionen senare i år att försöka påverka FIA så det inte ska vara möjligt att splitta ett starfält som Hockenheim nu gör. Hjälper ju föga detta år dock även om man får till stånd en ändring. Tycker dock kritiken på EM serien är lite missriktad. EM promotor PRP vill ha fler tävlingar för samtliga klasser och aktören i det här fallet är ju förarnas eget intresseorganisation ? inte PRP. Även MC klasserna är ju utestängda från EM på Hockenheim så det är inte bara Pro Stock det gäller.

Även om det nu bara är 4 deltävlingar så är det den högsta valören/nivån på en dragracingserie i Europa. Det är bra startfält och sportsligt bra racing med många deltagare som verkligen satsar att jaga EM poäng på deltävlingarna. Utan denna idrottsliga kvalitet försvinner hörnstenen i det massmediala intresset, det man kan sälja till sponsorer och det man ska stå på när man skaffar sig fler deltävlingar. Jag tycker det är otroligt roligt och bra för sporten när förare/team satsar seriöst på detta.

2008-04-18 @ 01:09:58
Postat av: Adam

Visst är det roligt och bra för sporten när team satsar seröst...
Problemet som jag ser det är att inte organisationerna runt EM gör det. Europeiska mästerskapen är bara två ord, om det inte är värt någonting.
Jag har inga siffror, men organisationen som beskrivs i inlägget ovan som aktören vid förhandlingarna är förmodligen representerat av max 25-40% av FIA teamen.

2008-04-18 @ 01:25:04
Postat av: Anonym

"For racers by racers" eller hur va det,,så länge det gäller sin egen klass...
Fan va dåligt av speed group att inte hålla ihop pro klasserna..gå ur detta skämt.

2008-04-18 @ 06:07:15
Postat av: Anonym

Det är viktigt att påpeka att det inte är FIA som jobbat fram detta och inte heller den organisation som är skapad att jobba för ett gemensamt EM vilket är PRP. Här ingår representanter för alla EM arrangörer och de olika klasserna. Visst går det att kritisera PRP på en massa saker med det här är ett utspel på egen hand av Speed Group. Lite ironiskt då den kom till som en intresseorganisation bara för alla EM racers att agera utan PRP (läs Keith Bartlet) och sätta sina egna intressen i första rummet. Av de 46 medlemmar som är med i Speed Group tävlar 13 i klasser som nu inte får köra. Väger man sedan in att en hand full listade Speed Group medlemmar inte längre är aktiva så är dessa 13 en tredjedel av de som betalat 5000 i medlemsavgift till sin egen intresseorganisation....

Tidigare är har Hockenheim handplockat EM team att köra uppvisningstävlingar och så länge alla gladeligen gör detta så har Rico kunnat sätta ihop sin tävling med bara dessa. Ur den aspekten är det ingen skillnad mer än att det nu blir FIA startfält i 4 klasser, de som Rico tycker han vill betala för. Jag tror inte alternativet för Hockenheim någonsin var att köra alla klasser utan kunde han inte spltta startfältet och bara ta delar så skulle han göra som han alltid gjort. Handplockat några team till en shootout i de klasser han vill ha och viktigast av allt, även får då folk kommer.

2008-04-18 @ 10:13:44
Postat av: Adam

Jag tycker faktiskt att du har rätt i det mesta.
Att Speed Group inte representerar majoriteten av FIA-teamen har jag tagit för givet hela tiden...
Det som är det mest beklämmande är enligt min åsikt att det går att göra på detta viset.
Jag tycker att det är ok om en del team åker dit och uppvisningskör, men att räkna poäng i fyra av fem EM klasser är för j-ligt...

2008-04-18 @ 11:18:23
Postat av: Micke Gullqvist

Hej,

Som ytterst ansvarig för Speedgroup AB vill jag klargöra några saker. Speedgroup bildades som ett initiativ av förare för att bidra till utvecklingen av sporten i Europa och i första hand Europamästerskapen. Det som i första hand saknas är banor där det går att köra fler tävlingar. En hel del krav ställs på dessa banor, bla gällande säkerhet så som räcken osv, vilket gör att alternativen blir klart begränsade. Vi har undersökt alla tänkbara möjligheter till alternativ för fler EM-deltävlingar, inklusive alternativ där vi hjälper till med lösningar att finansiera tävlingar och ombyggnader av banor. Vi är inte där ännu, men vi har ett antal intressanta saker på gång som jag hoppas kunna ge resultat snarast.

Ambitionen är att driva detta framåt och påverka arrangörer och inblandade. Jag vill understryka att det absolut INTE PÅ NÅGOT SÄTT är Speedgroups utspel,idé eller förslag att inte köra Pro stock eller Motorcyklar. Tvärtom om har vi jobbat stenhårt med motiveringar att få Hockenheim att ta den kompletta EM serien. De kunde från början endast tänka sig att ta två bilklasser, men bjöd till slut in fyra bilklasser. Problemet grundar sig i att de har rätt att bjuda in endast två klasser enligt FIAs instruktioner. Speedgroup kan inte bestämma vad arrangörer, FIA eller andra gör, men kan jobba för att påverka dessa. Jag har misslyckats att påverka detta fullt ut i detta fall, men det beror inte på att jag inte försökt. Har också haft en dialog med vissa PS-förare om detta under resans gång för att tillsammans komma på idéer för att styra upp detta ytterligare.

Att sedan några ger Speedgroup skulden för att FIAs regler medger detta förfarande, i kombination med en arrangör som har sin orubbliga uppfattning kring detta, känns ju lite trist.

Vi har aldrig förhandlat fram den "lösningen" och aldrig sagt att det är "OK". Vi har blivit ställda inför faktum. Jag har också bjudit in till åsikter, idéer och förslag kring detta.

En kommentar om "medlemslistan" är att vi inte ändrat den sedan 2006, pga av att formatet för "medlemskap" i Speedgroup är att vara aktieägare. Vi har dock en lista med fler som vill vara medlemmar och kommer att bjuda in till medlemskap under året. Vem som är medlem eller har dock inget med Hockenheims ansökan göra, eftersom vi som grupp inte står bakom detta förfarande.

Mvh
MG

2008-04-18 @ 12:41:27
Postat av: Hasse

Micke varför inte köra alls där nere ? Nu får rico som han vill!
Visst får ni 4st promod tävlingar men kanske gått köra
alla i Sundsvall.
Tycker bättre om ni hjälper alla fia klasser.
Vad ska bli nästa år. Ej kompressor bilar ? Inga röda bilar etc?

2008-04-18 @ 21:07:49
Postat av: Christer Håård

Ja vad säger man. . .

Jag tycker det är märkligt att man från FIA, via sina regler, tillåter att man plockar vissa klasser ur en EM serie. Som Micke skriver så bör man ju förändra detta reglemente. Det skulle vara som att Kinas OS kommité väljer bort spjutkastning som gren några månader innan det är dax för "start" för att man inte får ljusförorena atmosfären hur länge som helst på kvällen.

Jag tycker, utan att vara part i målet, att man borde vara enade i sina beslut när det gäller något så viktigt som vår högsta division inom dragracing i Europa. Dessutom så har jag sällan sett en liknande satsning som just nu sker inom PS i Europa och det gör det ännu tråkigare att detta sker.

Det finns inga vinnare i detta utan bara förlorare EM serien får sig, tyvärr, ytterligare en törn. Klass rivaliteten ökar mellan de team som får vara med på den extra deltävlingen och de som inte får. Detta kan ställa till en spricka som vi inte har råd med i Europeisk dragracing.

Samtidigt kan jag förstå att man vill få till en extra deltävling. Men det måste ha varit ett väldigt svårt avvägande. Jag blir inte riktigt klar över vem det är som accepterat detta faktum? Micke skriver att de blivit ställda inför faktum. Någon måste ju ha accepterat det eller? Dessutom så förstår jag inte hur media kommer att reagera. Det kommer att bli super märkligt då ett av TV avsnitten kommer att sakna en klass!

Rico vet precis vad han vill ha, show och mycket flammor och ljud, precis vad alla arrangörer vill för att dra mycket publik. Han agerar på precis det sätt man kan förvänta sig. Utan att tänka på sportens bästa och varför ska han göra det? Han arrangerar för att tjäna pengar och det är inget fel med det.

Men det är vad jag tycker och tänker. Eftersom jag inte är inblandad på något sätt, så får jag böja mig för det faktum att jag precis blev en "tyckare".

2008-04-18 @ 23:27:38
URL: http://www.srif.se
Postat av: KP

För mig är PS mera en klass för hardcore DR-fans medans Nitro klasserna och Promod tilltalar den breda publiken som inte är så insatta i DR.
Den hårda statsningen hos PS teamen i Eurpoa är ju faktisk begränsad till Sverige och Finland och det tror jag är ett problem när det gåller att marknadsföra klassen hos FIA och ute i Europa. Det vore nog bra om det kunde det fanns PS team från fler länder i Europa. Inte ens i England med Europas äldsta DR-historia finns det något PS team.Hur man skall få fler utländska PS team vet inte jag. Men visst suger det att ni inte är inbjudna till Hockenheim.

2008-04-19 @ 09:52:09
Postat av: Hasse

Om inte minns fel på Meca så var där ett Prostock team från tyskland som testa bilen. Dem skulle köra denna säsong.

Men som sagt tycker det är bedrövligt att man kan bjuda in endast vissa klasser?

Andra sidan kanske ingen tänkte på detta när dem gjorde reglerna att en pappskalle skulle få leka dominat. Bästa var ner körde första 4sek mitt framför näsa på han.

2008-04-19 @ 10:20:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0