jakten på RÄTT delar

När UPS anlände med ett paket i måndags kändes det väldigt lättande... Ända till jag öppnade paketet och insåg att det fattades ventiler samt att de lyckades skicka sexton stycken offset lyftare istället för åtta offset och åtta raka. Som tur var har jag lite begagnade som går bra att använda. Micke stannade länge på jobb i går kväll och filade ringar och gjorde klart topparna. När jag idag började monteringen upptäcktes det att andra ringen var fel...
De gamla kolvarna hade 0.042" tjock ring medan de nya 0.9 mm. Nu blev vi alla riktigt trötta......
Idag har mycket tid gått åt till att ringa till alla möjliga leverantörer i USA. Till sist lyckades jag hitta ett företag som kunde skicka ringarna "next day air" till Sverige. Men eftersom vi har helgdag på torsdag så stänger en hel del företag tidigare imorgon, bland annat tullen. Detta innebär att vi tidigast kan få ringarna på fredag förmiddag.
Planen är nu att göra klart och lasta allt annat och ha bussen klar att köra ner till banan på fredag, och om nu prylarna dyker upp, montera ihop motorn på fredag eftermiddag/kväll(natt) och sen montera den i bilen nere på banan.

Förutom "jakten" på delar så är både bussen och Firebirden i princip klara.

David från Caravanfilm  (  www.caravanfilm.com  )  har varit här sedan i måndags och filmat lite överallt. Han tycks gilla den hysteriska jakten på delar, och menar att det blir bra TV...:)



GTO är hemma i Malmö :)

Efter sömnlösa nätter fulla av telefonsamtal och mail är den äntligen här :) GTO:n...
Jag vill rikta ett stort tack till Kent Trenneman (som numera bor i usa) och till Kent Persson som fixade detta till mig.  Jag har nu erfart hur svårt det är att få båtfrakter från USA. Jag vet flera som har bilar och båtar som stått 2-3 månader i väntan på frakt-plats.
En lycka kommer sällan ensam... Steve Schmidt  ringde strax efter jag hämtat GTO:n och berättade att han skickat alla delar till motorn "fast service", vilket betyder att prylarna bör anlända måndag morgon.
Imorgon ska jag och Åke(Fredrik) göra klart bussen och köra hem den till mig, för att göra plats till färdigställandet av GTO:n.
Nu känns det som saker och ting börjar falla på plats ordentligt och det känns som att att vi kommer att vara "raceready" till nästa helg.

Imorgon kommer Caravanfilm för att stanna i två veckor och filma testhelgen och lite andra grejer de tycker är intressant...


Här nedan följer lite bilder från garaget i Vellinge.


Garagekompisen Peters bil

Garagekompisen Peters bil

Nya dörr j-veln...

Nya dörr j-veln...

Nya lastutrymmet

Nya lastutrymmet

GTO I Sverige, äntligen 2

GTO I Sverige, äntligen 2

GTO I Sverige, äntligen

445265-16

Episod 1

Jaha, då var den första youtube-episoden klar, den finns att beskåda på:


http://www.youtube.com/thecaravantube

Där finns även de andra klippen de gjort...

Bilen har anlänt

Efter de senaste dagarnas turbulens kring EM-serien har jag nu bestämt mig för att inte lägga mer energi på detta för närvarande. Jag har tillräckligt mycket annat att hitta på... MC klasserna har tydligen lyckats få till en EM deltävling i Norge, vilket då innebär att alla klasser utom Pro Stock ska köra fem tävlingar i år.

Idag på morgonen fick jag ett efterlängtat besked: Containern med Pro Stock bilen är i Helsingborg, förhoppningsvis kan jag ordna med all pappershantering, så att den kan hämtas innan helgen.
Tyvärr har en del andra problem uppstått. Jag har delat motorn och Micke (MMR) har monterat stålsäten mm i topparna. Planen var även att byta kolvar, vevstakar, ringar, lyftare mm. Nu visar det sig givetvis att varken kolvarna eller ventilerna är tillverkade än... Förhoppningsvis tror jänkarna att de kan skicka delarna på fredag eller måndag.
Detta innebär att jag har prylarna i bästa fall på onsdag i nästa vecka. Det lär bli en "intressant" nästa vecka.
Vår buss håller på att driva mig till vansinne:) jag och Åke har jobbat med den s-tans dörren varje dag i en vecka nu...
 
Well, planen är fortfarande att köra med båda bilarna på testet i Malmö nästa helg. Får jag bara alla delar så SKA det bara ihop...

För övrigt så fick jag ett mail från Caravanfilm där de meddelade att det första youtube-avsnittet nu är färdigt. Det kommer upp en länk under dagen(förhoppningsvis)


FIA fortsättning

Efter ett dygn fyllt med mail och telefonkonversationer med alla möjliga människor i dragracing-europa har jag kommit fram till att ingen har tackat ja(eller vill erkänna det) eller samtyckt till det som nu har hänt  med EM serien...
Alla skyller på någonting, men mest på Rico Antes.
Det låter för mig helt otroligt att en man kan ha sådan makt att han mot FIA:s vilja, mot Speed Groups vilja och mot flertalet av teamens vilja lyckas få igenom detta detta!!! 
Jag har fortfarande inte fått ett klart besked vad Syftet med Speed Group är, eller hur många av EM teamen som är medlemmar.

Om det nu blir så att en del utvalda klasser skall åka till Tyskland,  tycker jag absolut att vi som klass (Pro Stock) i framtiden ska försöka förhandla med arrangörer själva. Förra året avstod en del team från att delta i tävlingen i Norge på grund av solidaritet mot FIA...
Förutom att jag är väldigt besviken och misstänksam mot detta som hänt, så är det beklämmande att vi får den här informationen endast ca: en månad innan säsongsstart.

Informationen jag fått(ej av Speed Group) är att SG ska solidariskt förhandla för ALLA EM klasser. Om den informationen stämmer, tycker jag att SG kraftigt ska avråda alla team från att delta i Hockenheim.

FIA ???

Precis innan jag stack till träningen ikväll fick jag ett mail som var adresserat till de flesta Pro Stock teamen i Europa från Speed Group.
De flesta har länge vetat att förhandlingar pågått med Hockenheim om att lyckas få till en femte EM deltävling. Vad jag och en hel del andra fått höra var att Rico Antes(som driver tävlingen) endast ville ha Top Fuel. Detta har jag inga problem att acceptera, Top Fuel är och förblir den mest publikfriande klassen som finns för gemene man.
För att återgå till mailet: Efter att beklagat på en del olika sätt att det nu blivit på detta vis meddelades det att efter förhandlingar med Rico Antes så kommer det att arrangeras en FIA tävling på Hockenheim i år. Med alla klasser utom en... Pro Stock. En av anledningarna till det uppgavs vara att det inte finns några tyska Pro Stock team, en annan anledning är att de ej har tillåtese att föra oljud obegränsat.
Jag har väldigt svårt att acceptera och förstå hur de som förhandlar och FIA kan acceptera detta. En av Pro Stock förarna som via telefon diskuterat detta med Speed Group fick beskedet att vi kanske kunde få till en deltävling endast för vår klass i Sundsvall. Hur f-n ska det gå till? Ska de skicka dit ett extra TV-team som bara ska filma  oss? De kan ju inte låta bli att filma det ,eftersom vi alla betalar en avgift på ca: 10000 kr till TV produktionen varje år.
Förutom att jag blir så förbannat trött av att alla bara tänker på sitt, så har jag och flera andra ett åtagande mot våra samarbetspartners. Redan nu är det svårt att motivera en stor satsning då vi endast har fyra deltävlingar. Det blir garanterat ingen fest när de ser att alla utom Pro Stock ska delta i den största tävlingen i Europa...

Just nu ångrar jag innerligt att jag skickade hem bilen från USA för att delta i den här pajas-serien...

Skriv en kommentar vad bi tycker om detta.

Tidsbrist...

Nu känns det som att jag har mycket att stå i igen...
Det är: Mycket att göra på jobb, mycket att göra med bussen, mycket att göra med Pro Stock motorn, en del jobb med Pro Stock bilen(som dyker upp snart) och en del småfix med Pro Street bilen.
Imorgon och övermorgon ska jag på styrelsemöte i MO-RE(motorrenoverarnas riksförbund) vilket även innefattar kvällarna(där blir jag av med dyrbar"mektid")
Det är ju så att om i princip två veckor är det dags att lasta inför testhelgen i Malmö. Jag gillar att ha mycket på gång men nu är det lite mycket.

Jag fick ett grovklippt förslag från Caravanfilm(  www.caravanfilm.co.uk ) på episod ett som de ska lägga ut på youtube. De vill att jag ska prata in en bakgrundsröst till fimen... Det känns lite sådär. Men jag får väl prova. Förhoppningsvis kommer väl "kortfilmen" ut på youtube i veckan.


Pro Street Firebird 1

445265-15

Pro Street Firebird

445265-13

jobb-helg...

Idag samlades hela teamet i Vellinge för att förbereda bussen för säsongens strapatser.
Åke har som jag berättat tidigare gjort det största jobbet, vilket var lastutrymmet.
Micke, Oscar och Micke junior(Fredrik) fixade taket(fogade om alla överlappnigar) och monterade takställningen till tältet. Prippen skar till det nya golvet till bodelen, Robban fixade med elen, Åke kapade till takstolarna till tältet och jag skulle "bara" laga lite rost vid dörren till bodelen. Det slutade med att den befintliga dörren skrotades och hela trappan måste byggas om...
Istället för att bussen blir klar nu i helgen lär det dra ut på tiden  några veckor till. Jag är av åsikten att det är bättre att försöka göra ett bra jobb när man väl gör det än att fuska första gången och tvingas göra om det, och lägga ner ännu mer tid.

Nu är jag riktigt sugen på att säsongen ska dra igång... Om mindre än tre veckor är det testhelg i Malmö. Om allt går som jag vill kommer vi att vara där med en tillfixad buss, en Pro Street Firebird och en Pro Stock GTO.

Vi hade igång Firebirden igen och kollade så att lustgasen, transbraken mm fungerade. Jag ser väldigt mycket fram emot att delta i TSDS serien. Förhoppningsvis blir det som när jag tidigare körde i Nordic Pro Street Cup och SDC, där stämningen i depån är lite mer avslappnad  och man har mer tid över till att ungås med de andra teamen och med familjen, som jag hoppas följer med på de flesta tävlingarna.

Jag lyckades ta en del foton på firebirden idag, inte de bästa då bilen fortfarande ej varit ute ur garaget, men håll till godo...

Kopplingar mm.

De flesta Pro Stock teamen i Europa använder en Dubbelskivig 8" koppling. En del anser att eftersom kvalite`n på våra banor är som den är, så är det mer "förlåtande med en större koppling. Det är även så att "fönstert" är betydligt större med den större kopplingen, d.v.s. det finns mer utrymme att göra fel.
I USA däremot använder så gott som alla en treskivig 6" koppling. Logiskt sett så bör bilen gå lite fortare med den mindre varianten. Motorns acceleration påverkas ej så mycket då kopplingens vikt sitter närmare centrum på vevaxeln.
Vi använde en dubbelskivig 8" L&T koppling när vi var i USA, men passade även på att köpa en mindre koppling. Förhoppningsvis så kommer bilen innan testhelgen i Malmö, så vi får chansen att utvärdera vilken av kopplingarna som skall sitta i bilen på Santa Pod...

Idag skall Firebirden göras färdig för transport. Den ska flyttas till lokalen i Vellinge så att mitt hemgarage blir tomt i väntan på GTO:n.

Jag såg på Nitroz att det diskuterades de nya direktiven kring licenserna. Min åsikt är att det är lite "fjantigt". Varför välja ut att man just ska kontrollera EKG?  
Jag vet av egen erfarenhet att det ej är så enkelt att få en läkartid till denna undersökning...

Här kommer länken till "filmtrailern" en gång till     http://www.youtube.com/user/TheCaravanTube

Uppstart

Idag startades Firebirden. Jag, Oscar och Robban fixade lite smågrejer innan det var dags. När väl allt var på plats startade den omgående. Vilken otrolig skillnad det är jämfört med Pro Stock bilen. 632:an känns så snäll och seg... Hursomhelst så lär den lämna ca: 1600 hk med en lagom mängd lustgas.

Denna veckan ska jag dela Pro Stock motorn för genomgång och ombyggnad. Har jag riktig tur så anländer bilen måndag eller tisdag om två veckor. Det ska bli oerhört intressant att se vad vi kan få den att prestera på europeiska banor...

Igår gick bandyn åt skogen, och idag förlorade Malmö redhawks igen... Nu känns inte elitserieplatsen så nära längre :(   synd va?

Första "filmsnutten"

Jaha, då har har caravanfilm lagt ut en första "trailer" från USA-äventyret. Trailern finns att beskåda på: http://www.youtube.com/user/TheCaravanTube
F-n vad man blir sugen på att vara där istället för här i regnet...

Idag spelade mitt bandylag slutspel. Slutspelet bestod av åtta lag till att börja med, efter första maychen spelade de fyra vinnarna en serie där alla mötte varandra en gång. Vi gick vidare till serien men förlorade förata matchen med 0-1 andra med 3-5 för att avsluta med en oavgjord. Tyvärr saknade vi en del folk, och hade endast två avbytare. En annan anledning kan vara att en mkt korthårig dragracingförare i vårt lag fick matchstraff med en matchs avstängning som följd...Vilket gjorde att vi bara hade en avbytare.

Ikväll ska jag ut och spela bowling och dricka mineralvatten :) Imorgon är det dags att starta Firebirden. Jag ska även fixa lite med min dotters jr dragster, då hon nu vuxit ifrån den och sålt den.

Diverse

Imorgon lämnar Pro Stock bilen USA!! Det innebär att den förmodligen anländer till hamnen i Malmö mellan 26-28 april om allt går som det ska. Detta innebär i sin tur att vi kommer att kunna delta i "pro´s test`n tune" på Meca raceway i Malmö.

Jag fick ett mail från Caravanfilm idag. De ska försöka visa fem-minuters avsnitt (från Glueharbors USA resa)på youtube ett par gånger i veckan fram till det att de riktiga avsnitten är klippta och klara. Förhoppningsvis börjar de göra detta inom ett par veckor. Det ska bli intressant att se vad de hittat på med de 20 timmar som blev inspelade under "walk the line tour"...

De senaste dagarna har jag b.l.a. sysselsatt mig med att skriva inbjudningar till MMR:s och Motorenovas kunder till Malmö Motorrenovering Nationals på Meca raceway sista helgen i maj. Vi ska bjuda in ca 200 kunder och servera kaffe, öl mm. samt lite tilltugg. Någon form av frågetävling med dragracing-anknytning ska fixas, där vinnaren/vinnarna får en åktur i Firebirden.

Nu är det nära Malmö Redhawks behöver bara vinna två av de fyra sista hemmamatcherna för att gå upp i Elitserien!!!     Bra va?

Tillbaka mm......

Då är bloggen tillbaka, efter att det inte gick att uppdatera på drygt två dygn...
Det senaste inlägget jag skrev om anmälningar vid stort intresse väckte lite reaktioner hos folk. Jag fick en del mail samt en del inlägg här på bloggen.
Jag har funderat lite mer på detta och kommit fram till att: Vi måste våga bli mer proffsiga, vi måste höja ribban och få mer prestige i cuperna. Scandinavian points är en landsomfattande cup  som kommer att sändas på tv denna säsongen, och de blir garanterat bättre tv om det är i princip samma team som tävlar i de olika klasserna på de olika tävlingarna. Givetvis ska alla ges möjlighet att delta, vilket man kan göra i de mindre cuperna nordserien och sydserien.

Kom gärna med synpunkter...

Till sist har jag fått tag i en container att frakta hem Pro-Stock bilen i. Kent Trennaman, som numera bor i USA ordnade fram en 40ft container som förhoppningsvis lämnar us and a på onsdag(ibästa fall). Om detta går i lås hinner vi köra testhelgen i Malmö :).

Nu är Firebirden i princip klar, jag ska montera ett 16v batteri som förhoppningsvis kommer från lövens idag, och sedan starta bilen ikväll.
Under tiden stora delar av teamet var i USA och tävlade jobbade  Åke(Fredrik Åkesson) med last-utrymmet i bussen (även Oscar hjälpte till). Detta är nu klart och blev fantastiskt bra. Nästa helg ska vi ha en Glueharbor "meck och öl" helg. Vilket innebär att vi jobbar med bussen och Firebirden på dagarna och dricker öl samt grillar på kvällarna...


RSS 2.0