Mantorp teamet mm.

Jaha då var ännu en race-helg slut. Ännu en helg som ingen i mitt team är nöjd med...
Jag tror det är första gången i  min dragracing-karriär som jag inte kvalar in(i Europa)
Hela helgen var en kamp för oss från början till slut. Vi jobbade stenhårt hela helgen och drevade om lådan och bakaxeln flera gånger vi testade olika kopplingsinställningar mm. mm. men lyckades inte med någonting. Ibland när man har problem "snöar"  man in på en detalj och övertygar sig själv vad som är problemet, detta var vad vi gjorde. Inför sista rundan kom en av våra medtävlande(konkurrerande) förare förbi och gav oss ett tips, vi provade detta och tog oss för första gången under helgen i mål. Tiden (7.01s) är inget att skriva hem om , men vi kom i mål i alla fall. Att det sen fattades ett par tusendelar för att kvala in är en annan sak...  Problemet är att: den sista rundan borde varit den första. Det vill säga att vi skulle bedömt banan för vad den var och slirat ner första kvalrundan för att sedan ha någonting att jobba vidare med och förbättra. Nu misslyckades vi från första rundan, och pressen ökade hela tiden.
Jag var j-ligt besviken i lördags och söndags men med lite distans så inser jag att vi lärt oss lite till.

Tre dagar innan Mantorp fick vi delarna till vår reservmotor, vi jobbade i princip dygnet runt för att få ihop motorn, vilket vi lyckades med. Innan vi lämnade Mantorp monterade vi i motorn i bilen och startade den. Nu på onsdag ska vi testa lite i Malmö för att sedan bege oss till Norge och Gardermoen. Jag har tillbringat ett antal timmar i telefon med Steve Schmidt och hans crew chief Gary Chomiski och fått en hel del råd och inställningar som vi ska prova på bilen. Som jag skrivit tidigare är det mkt svårare att ta en Pro Stock bil ner för banan på Mantorp eller i Finland än vad det var på någon av banorna vi var på i USA.

Trots att säsongen inte gått som vi önskat så tycker jag att vi är ett sammansvetsat team där alla jobbar stenhårt för att förbättra. Tyvärr saknar vi lite erfarenhet av att köra Pro Stock i Europa, men vi kommer att lära oss och förbättra oss.

Pro Stock, a tuff deal...

Jaha, det har hänt lite sedan jag skrev här sist.
Efter lite diskussioner med NDRG (Gardemoen) har det nu blivit så att de låter oss i Pro Stock anordna en tävling för våra bilar. Detta är oerhört glädjande då körtillfällen är precis vad vi behöver(speciellt jag och mitt team:)).
På tal om körtillfällen, så är jag nyligen  hemkommen från Finland. För en gångs skull så regnade det inte, utan hela tävlingen blev genomförd på ett mycket bra sätt, med trevliga funktionärer och ett högt tempo. Tyvärr fungerade det inte så bra för oss denna helgen, utan vi fick nöja oss med en sjätte kvalplacering och respass mot Magnus Hansson i första rundan. Av de totalt sex svängarna vi skulle köra tog vi endast oss ner på två. Några individuella misstag gjordes men på det stora hela har vi fortfarande problem med banorna här hemma.
Jimmy Ålund vann välförtjänt tävlingen på ett övertygande sätt och som det ser ut i dagsläget så stormar han och teamet fram mot en femte EM-titel i rad.
I elimineringsrundan mot Magnus fick jag ett tidkort som visade ca: 0.92 i 60 ft och ca: 0.150 i raktionstid. Detta stämmer ju naturligtvis inte utan 60ft var nog 1.02 och reaktionstiden 0.050. Jag tyckte det kändes som jag lämnade linjen lite före Magnus, men när jag vat vungen att släppa efter 150m hjälper inte det mycket...

För övrigt så diskuteras det om att Pro Stock ska ingå i TSDS Scandinavian Points nästa år. Det hade varit superbra och någonting som de allra flesta Pro Stock team kommer att delta i.

RSS 2.0