Allt möjligt

Idag har jag varit med Rimbert, Michele och Jörgen på Meca Raceway. Bike-line bike weekend var ju egentligen för motorcycklar, men Rimbert fick möjligheten att göra ett par 60ft repor. Efter lite inledande strul lyckades de få ner bilen...

Sedan testhelgen för ett par veckor sedan, har vi b.l.a: delat motorn för översyn samt fixat lite med datorn mm.
Igår startade vi upp motorn igen, och körde den genomvarm. Nu ska topparna efterdras sen känns bilen rätt så färdig inför den första deltävlingen i TSDS. Mina företag MMR och Motorenova sponsrar tävlingen, och vi har beslutat att med hjälp av Amalie dela ut priser i de flesta klasserna. Någon klass kommer även att få en presentkort på en dynokörning.

Det var många som deltog i "gissningstävlingen" i förra inlägget... Som sagt så blir det riktigt intressant att följa TD kvalet på Meca med rekordmånga startande. Nu är jag riktigt sugen på att testa bilen igen. Förra(första) gången blev det ju bara ett par starter, så nu känner vi alla i teamet att vi vill komma lite längre. Planen vi hade inför testhelgen var att ta bilen lite längre ner för banan varje runda. Den planen ska vi även fortsättningsvis hålla oss till. Det gäller att ha respekt för bilen och inte ta några risker innan man blivit lite varmare i kläderna...

Antal team, div samt gissningstävling...

Det har uppkommit en debatt om antal deltagare vid TSDS tävlingarna samt om priserna vid testkörning på Meca Raceway på onsdagarna.
Eftersom det nu var mer än 27(vilket var max) anmälda i klassen Top Doorslammer, ändrades "taket" till 37. Av två anledningar tycker jag det är självklart att det ändrades: För det första så är man inte nära det totala maxantalet(200 team), och för det andra så vet jag att arrangören, publiken samt företaget(läs Ledberg) som producerar film till TV4 vill ha så många team i den snabbaste klassen som det går att få.
Det kan låta tufft, men om man jämför med NHRA så ser man ofta(innan lågkonjukturen:)) att det kan vara ex. 35 st anmälda  på 28 platserTop Fuel.

Vad gäller priser på onsdagskörningar hos Meca Raceway så har det tydligen höjts från 300kr till 500kr. 500 kr är enligt min åsikt fantastiskt billigt för en bra preppad bana med den säkerhet som krävs. Vad som inte är så billigt är 5000 kr för testhelgen samt ytterligare 5000 kr om man vill köra på fredagen innan. Men valet är upp till var och en.

Vad gäller min bil så demonterade vi motorn i torsdags för en översyn, och det såg jättebra ut. En sak som skiljer sig väldigt mycket på min Pro Mod bil jämfört med Pro Stock bilen är kopplingen. Trots att vi ej körde någon full runda med Camaron, samt att kopplingen låstes upp i tidigaste laget såg den för dj-lig ut... Tydligen är detta helt normalt, och den är lika glad för det och fungerar som den ska. Jag har nu köpt ett stort magnetbord till MMR så att vi kan slipa floatersen "in house".

För att återgå till antalet deltagare på Malmö Motorrenovering narionals i slutet på maj, så kan det ju bli så att ungefär hälften av TD-bilarna inte får åka på söndagen. Vad blir "bumpen"(sista kvalplats)?
Min gissning är 4.39s, gissa på nu allihopa så får vinnaren en valfri låda Amalie olja på lördagskvällen på tävlingen!!!

Mecca test weekend

Äntligen har vi fått känna lite på bilen...
Vi var klara med bilen ganska sent  i torsdags kväll, och bestämde då att vänta med lastning till fredag morgon.
Planen var att vi först av allt skulle göra en burnout, och sen slå av och kontrollera dator,stift mm. Burnisen vlev lite klen då många varnat mig för hur försiktig man måste vara... Efter insamlad information och kontroll av både det ena och det andra så var det dags för en burnout samt en 60ft. Detta gick också bra, dock hade jag lite för mycket bromstryck när jag stagade in. 60ft tiden var 1.03 tror jag.
Fler kontroller utfördes, och vi fick pyssla lite med datorn i bilen för att få med alla givare. Nu var jag sugen på att hålla i lite längre, så vi bestämde att nu var det dags att hålla hela ettan, slå i tvåan och släppa. Nu fick jag uppleva ett "tireshake" i en sådan här bil. 60ft gick bra, men sedan började bilen skaka och driftade vänster, det var bara att slå av och vända tillbaka till depån för justeringar. Rundan efter gick bättre, jag höll i hela ettan(som tyvärr blev lite för kort) la i tvåan och släppte, totalt sett höll jag full gas i 2.89s och rullade i mål på 4.39s ca 200kmh. Efter att ha kört Pro Stock, där man redan växlat en gång innan 60ft, så känns ettan som för evigt nu... Fram till 60ft känns det som bilen accelererar ungefär likadant som Pro Stock bilen, men sen j-lar händer det grejer... På det stora hela är jag mycket nöjd med helgen och hela teamet som kämpat på både innan och under helgen för att vi skulle bli klara i tid.

Tyvärr hände det en olycka på söndagen, som gjorde att det inte blev så mycket åka av. Jag hoppas att ägaren till den skadade bilen, och hans team tar nya tag och lyckas reparera skadorna.

För övrigt var det roligt att se:

Håkan "Halmis" Matsson lyckas köra så fort med min gamla bil.

Jimma köra konstant låga 4.3-tider i Pro Stock

Håkan Persson få bilen att gå från start till mål, med nytt personbästa.

Marcus Svensson(Clutch Service) lyckas så bra med sin nya 3-skiviga Pro Stock koppling.

Att Rimbert och Michele aldrig ger upp, utan bara kämpar på. Det kommer snart ge resultat.

Viktigt möte...


Jogging runda......


Burnout


Get the right groove...


First launch


RSS 2.0