Ny i teamet samt diverse...

Teamet har utökats med en man till. Patrick Grahn som i vanliga fall tävlar i klassen Pro Street ska som sagt hänga med oss nästa säsong. Anledningen(förutom att Patrick är en bra kille) är att nästa säsong planerar vi att delta i betydligt fler tävlingar. Då både jag, Micke och Oscar arbetar på samma ställe, är det inte lämpligt att vi alla är borta från MMR på samma gång, vid ca tio tillfällen.
Vi har inte någon direkt vintervila... Bussen är inne i garaget och ska få sig en omfattande genomgång. För tillfället slipar vi ner den för omlackering, vi ska b.l.a även bygga om lastutrymmet för att få plats med den nya bilen.
Jag funderade på att försöka hitta en två-våningstrailer, men hittade inget lämpligt objekt på marknaden( i min prisklass)
Om två veckor reser jag och teamets nyaste medlem till Tenesse för att besöka företaget TRE. Taylor Lastor och hans far driver företaget som bygger motorer till de flesta sorters tävlingsbilar. De har själv framgångsrikt tävlat i flera olika klasser som: Competition, Pro Stock och nu Pro Mod. Jag har köpt drivlinan ur hans Pro Mod-camaro, d.v.s. motor, kopplingskåpa, koppling och växel-låda. Vi ska tillbringa en helg hos dem och lära oss lite mer om hur man "tunar" en Pro Mod bil. Taylor ska köra sin sista tävling för året nästa helg i Las Vegas.  min kompis Kevin Houghtaling hängde med Taylor med team till NHRA tävlingen i Richmond förra helgen för att se och lära lite. Tyvärr åkte de ut första rundan, men lyckades i alla fall köra 5.96s och över 390 kmh.
En sak som är för j-ligt är dollar-priset!!!
När jag kom överens med Taylor om motorn mm. kostade en dollar ca 6.60 kr, och idag ÅTTA spänn... Tyvärr(för min del) har jag inte betalt hela motorn ännu...


Motorer + Innebandylaget V8

Som jag tidigare nämnt kommer vi förmodligen satsa på TSDS serien och klassen Top Doorslammer nästa säsong. Men min avsikt är att bygga bilen Pro Mod legal. Därför togs beslutet att sälja drivlinan som satt i Bilen när jag köpte den. Växellådan är sedan tidigare såld till en kompis här i Malmö, och motorn är nu även den såld.  Ny ägare är Robert Karström. Robert har en helt ny bil (Mustang -05 tror jag) och kommer med hjälp av Micke Nord att satsa på Top Doorslammer nästa säsong.
Jag har varit i kontakt med flera motorbyggare och Pro Mod team i USA den senaste tiden och har nu gjort klart med en (eller två)ny motor/er...

Idag gjorde innebandylaget V8 premiär i Korpens elitserie i Malmö. Det gick sådär... Efter en period låg vi under med 1-0, och hängde med ganska bra. Men sen kan man säga att vi "dalade" lite... Slutresultatet skrevs till 3-9, vilket är den största förlusten vi någonsin åkt på.
Vi började träna lite för 6-7 år sedan lite på ploj, när någon fick idén att anmäla oss till Korpen. Vi började då i division 4, och har som sagt nu tagit oss till elitserien. Spelare har kommit och gått men "ryggraden" med dragracinganknytning är kvar:   Jag, Robert palsund(Team Old 51), Håkan Persson(Team Pile), och Christer Håård(SRIF, SDA mm.).
Tyvärr har jag en känsla av att  man blir äldre och äldre och spelarna vi möter blir bara yngre och yngre......  :)

Diverse

Nu när klasser och arrangörer är på tal, så har jag lite fler funderingar...
De flesta team har höjt standarden succesivt, både på tävlingsfordon, transportfordon samt teamets framtoning. Bilarna uppdateras med det denaste, och går fortare och fortare.
Allt detta i sin tur kräver mer av arrangörerna. Banorna måste vara bättre preppade, vid oljespill eller dylikt finns det inte tid till en 2-timmars sanering, teamen har som sagt bättre transportfordon med mer utrustning som kräver mer ström i depån, som arrangörerna ofta tar 500-1000 kr för, men tyvärr kan de i många fall ej leverera...
Om det ligger på teamen att ta den ekonomiska riskerna, vilket jag till största delen tycker att det gör nu via indragna prispengar, inga återbetalningar vid regn  mm. så måste vi kunna ställa höga krav.
Givetvis så höjs standarden på evenemangen efter hand, men det måste vara i samapel med teamen. Det kanske är bättre att välja ut vilka klasser man vill satsa på och ta in 180 team istället för 220, och bjuda de 180 på en perfekt tävling?
Under året var jag på flera deltävlingar i TSDS, och tycker att arrangörsklubbarna gör ett jättejobb där anläggningarna i Malmö, S-vall, Piteå med flera bara blir bättre och bättre.

Klassdebatt... + div.

Inte många dragracingintresserade har undgått diskussionen runt vilka klasser som ska, eller inte ska få vara med i TSDS nästa säsong.

Min åsikt i denna fråga är solklar: Det finns alldeles för många klasser i den Skandinaviska serien. Det som publiken och förhoppningsvis TV-tittare vill se ska köras. Det måste givetvis finnas ett underlag av deltagare som kör hela serien i respektive klass. Vilka klasser som anses mest intressanta är  upp till arrangörerna att gemensamt bestämma. De klasser som ej "kommer med" i den Skandinaviska serien kan  ingå i Norr och Syd. Det är även så att en klass  med många deltagare i Syd kanske inte är så stor i Norr. Jag tycker därför att det kan vara lite upp till arrangörerna att välja vilka klasser de satsar på.Man har en landsomfattande(inkl. Norge) serie från norr till söder. De team som satsar på att köra denna serie gör en stor uppoffring både ekonomiskt och tidsmässigt, flera team har åtaganden gentemot sponsorer mm. Det som inträffade vid något tillfälle i år, att  team som hade chansen att placera sig i serien inte fick plats, då det var "fullbokat" får inte hända igen. De team som avser att köra hela serien måsta ha någon form av förtur. Hur detta ska ske är ett problem arrangörerna får lösa...

En annan sak jag funderat på är varför prispengar har så gott som försvunnit? Jag körde tidigare i Nordic Pro Street Cup och senare även SDC och NDRS. Det har alltid funnits prispengar både på alla deltävlingarna samt i de flesta fall till de som placerade sig i cupen. Helt klart ska arrangörerna "säkra" sin ekonomi, men man kanske ska se över vad man lägger pengar på i vissa fall. Att ta in uppvisnings-bilar som inte presterar mer än vad den snabbaste klassen som ingår i serien gör, kanske inte är rätt väg att gå?

Mycket åsikter på en gång...

För övrigt så är nu Camaron på väg hem. Som jag berättade tidigare har jag sålt Lencodriven som satt i bilen. Nu har jag köpt en koppling, kåpa och vxl-låda av Taylor lastor. Förhoppningsvis dyker de delarna upp samtidigt som bilen.

Det är ganska passande att vi inte har någon racerbil som tar upp en massa tid nu, då vi precis har införskaffat en bromsbänk som ska monteras upp. Bänken är en superflow SF 901 Pro, som ska kunna hantera upp till 2500 hk.


RSS 2.0