Hemma igen
Trots alla problem så är vi ganska nöjda ändå. Vi hade problem med varma avgastemperaturer som till sist skadade en kolv under sista kvalrundan. Vi fick göra ett litet ryck och byta de skadade delarna på ca 2 timmar. Vi fick klart bilen precis innan det var dags att rulla ut och möta Roger Burgess. jag kom iväg skapligt, men efter ca: 1000ft gjorde bilen ett omotiverat "hopp" mot mitlinjen. Jag fick ut skärmarna men körde ner tidtagningskonorna, med ett stort hål i den nylackerade fronten(igen) som resultat efter manövern...
Återigen saknade vi effekt och hade alldeles för varma avgastemperaturer. Jag gick och Pratade med killen, som byggt min kompressor. Han gav mig rådet att ta kontakt med en känd funnycar "tunare" som fanns på banan. Sagt och gjort, jag hittade honom och vi gick igenom bränslesystemet och hittade många fel och brister. Vi lastade bilen i Miami i måndags, men bränslesystemet är kvar i USA för flödning.
Vi har jobbat otroligt hårt under de här veckorna, med ytterst lite "belöning". Men troligen är det så, att om vi inte gått igenom dessa saker nu, hade vi fått göra de här hemma. med spoilerad EM-säsong som resultat.
Vi lyckades i alla fall i andra och sista kvalförsöket köra 6.11s och kvala in i det tuffaste Pro Mod fältet någonsin. Helt klart kändes det frustrerande för alla i teamet att inte kunna få ut det bilen kan prestera, men som sagt det känns som vi löst många problem, och knutit viktiga kontakter inför framtiden.
Jag har tidigare berömt mitt team i många samanhang, och vill göra det igen. Vi sov åtta man i en gammal "muggig" husbil på olika banor i tio dygn, med långa arbetsdagar och nätter. Ingen ville ge upp någon gång, utan alla kämpade och gjorde va de kunde för att lösa problemen vi hade.
Till sist vill jag gratulera "Gullan" som framgångsrikt körde en av Roger Burgess bilar så bra, att han kom ända till final!
Stålmannen!!!!!!!
Scott Houghtaling monterar nya dekaler från Hurst Boiler
Besök från Autoshop(Birgitta med sin son)
Äntligen sol, och racedags
Svensk-möte
Johan är glad att vi kunde "mecka" inne i trailern.
Gainsville-träskmarksdepå...
Norrland!
Vilostund:-)
Motorrenoverare.................
Förberedelser...
Bradenton depå
Strul...
Efter att delat motorn och bytat kolvar, delat vxl ett antal gånger vilket gjorde att vi missade två dagars körning i Bradenton kom till sist till startlinjen. Bilen lämnade skapligt men slirade sen koppling. Vi kom i mål på 6.19. Anledningen till att kopplingen slirade var att det läck ut olja på kopplingen.
Vi gav oss iväg sent onsdag kväll, men kom bara några mil innan höger bakhjul exploderade på husbilen... Detta medförde skador på hjulhuset, lastluckor bränslerör mm. Nu fick vi ligga på en parkeringsplats i ett mindre bra område mitt i natten och mecka husbil:-(.
Väl framme i Gainsville sov vi ett par timmar innan vi kom in på banan i torsdags morse. Det regnade hela torsdagen och ända fram till fredag eftermiddag. Vi fick en kvalsväng igår kväll. Tyvärr hade vi ingen bbra runda att "tuna" efter så det visade sig att banan var bättre än vi trodde, vilket resulterade i däckskak.
Nu får vi en kvalrunda till idag innan elimineringen börjar ikväll. Förhoppningsvis kan vi ta oss från start till mål denna gången.
Vi har aldrig, ALDRIG jobbat så här hårt tidigare utan att nå resultat, så nu j-lar...
Förövrigt så har vi fått många trevliga gäster här, b.l.a. Birgitta från Autoshop, Jeff Hurst från Hurst Boiler mm.
Vi kämpar.......
Nu har vi tillbringat två dagar på banan i Bradenton utan att ha kört en enda repa...
En skada i infästningen till främre motorplåten uppdagades i måndags, vilket tog resten av dagen att åtgärda, med hjälp av Rick Jones(RJ Racecars).
Vi har sedan haft problem med vxl-lådan, vilket kostat oss ett par rundor. Igår tog vi även beslutet att dela motorn. Vi monterade tidigare en ny typ av kolvar som vi ej kört med innan. Efter ett antal uppstarter och ett par burnouter kändes det lite osäkert hur väl det fungerade. Eftersom vi nu endast har idag kvar att testa så ville jag inte riskera någonting. Så den gamla beprövade sortens kolvar monterades tillbaka.
Som sagt nu hoppas jag vi får ett par rundor idag...
Framme i Bradenton
Igår när vi anlände på banan pågick det en tävling endast för Fordar.......
De hade en massa olika klasser, b.l.a. en outlaw 10.5" klass, där de snabbaste körde sex-sekunders repor.
Vi lastade ur bilen mm. och började förberedda oss för måndagens körningar. Planen är att börja med en 330" körning sen en 660" o.s.v.
Kallt som tusan är det här på nätterna, vilket är anledningen till att jag vaknade 05.00 idag... Vi har förutom släpet vi lånat, även hyrt en husbil. Sex personer sover i husbilen, och två i släpet.
Jag fixar mat...
Och Johan fixar Lenco-låda...
På plats i Bradenton
Lite av varje...
Under fredagen så efterdrog vi topparna och kollade över allt.
Ricky kom med trailern och pickisen vi fått låna. Det visade sig att Ricky i sin tur lånat ekipaget av en god vän som är polischef i Fort Myers!
Planen från början var att köra upp till Valdosta i Georgia. Tyvärr så ser väderleksprognosen inte bra ut varken i Florida eller Georgia förutom imorgon... Det känns ändå som att om vi ska sitta i regnet, så gör vi hellre det här nere i Florida.
Vi har nu "satt" upp bilen som vi körde den gamla i Sverige förra året. Förhoppningsvis så får vi bilen att gå med den inställningen, så vi fär en baseline. Lyckas vi med det så finns det en hel del ändringar vi vill prova på betongbanorna här över.
Nu ska vi köra och handla proviant och fylla upp husbilen vi hyrt. Planen är att vara självförsörjande på banorna, dvs laga all mat själv, handla vatten mm. så vi klarar oss under en vecka.
Gamla (-51) Robban har fixat någon form av mobilt breddband, så förhoppningsvis så kan jag uppdatera bloggen från banorna.
Snart uppstart...
Släpet vi lånat
Sortering/kontroll av reservkolvar
Happy people...
Car and team RACEREADY!!!
Raceready!
Installation av våra prylar i trailer, Ricky lånat oss.
"Möte" med Jeff och Ricky.......
Montering av dekaler
Johan fixar tändstiftshylsor
Glad Åke efter uppstart
Snart klar
Nu med ny grill
Däckbyte
Kontroll av 3:rd member
Old (-51)Robban...
jeff, en annan fixare, ägare av Performance Plus där vi har bilen.
Ricky, killen som fixar och hjälper till med allt...
Tillpassning av kolvar
Ingradning av kamaxel
På väg!
Igår kom Prippen och Per-Erik från nordligare breddgrader till Klagshamn. kvällen gick åt till att dricka saft och planera resan....
Nu på morgonen blev vi alla åtta upphämtade av den nya "Amalie" bilen för vidare transport till Kastrup. Vi flyger 10.40 till London, där vi väntar i ca: två timmar innan det är dags att flyga till Miami. Beräknad ankomst i USA är 18.00 amerikansk tid.
Imorgon börjar allvaret direkt 07.00 ska vi infinna oss i Performance Plus lokaler i Fort Myers.
Förutom testet i Valdosta planerar vi eventuellt att möta upp Justin Humphreys med team i Bradenton, och köra ett par svängar där. Allt beror på hur snabbt vi kan få bilen körklar.