Säsongsavslutning...

Nu närmar sig slutet på säsongen.
Efter första tävlingen i England och Finland så låg vi med en portion tur, och lite skicklighet trea i EM serien.
Nu vet  jag inte riktigt hur vi ligger till, men helt klart har vi inte det rätta "flytet" nu. Förutom att vi tagit en del felbeslut, så har vi haft lite konstiga fel på bilen. På Mantorp sprack bakaxeln ordentligt. Detta lagades, då vi ej hann få tag i en ny i tid för Tyskland. Efter första rundan i Tyskland så hittade vi ytterliggare sprickor i den, samt att ytterändarna blivit ovala, vilket medförde att hjullagerna glappade kraftigt. Vi försökte laga det så gott vi kunde på plats, men det höll inte. I första elimineringsrundan gjorde bilen som så många gånger förut: Svängde kraftigt höger en bra bit ut, och jag körde över 201m tidtagningskonerna... För tredje gången sen vi köpte bilen för ett år sedan så reparerar vi nu fronten...

Helgen i Tyskland avlutades med att någon, när vi var uppe och körde tog sig in i vår trailer och stal min plånbok med: Reskassa, licenser, körkort, kontokort mm. mm.
Jag var inte den enda som drabbades, utan de tror att det är en liga som härjar på deras stortävlingar.

När vi lämnade Hockenheim var man lite låg... Och funderade på att ställa in resten av säsongen. Det tog som det brukar ca: ett dygn, sen kom lusten tillbaka. Nu kommer den nya bakaxeln på torsdag i nästa vecka, och vi planerar att köra test i Malmö lör-sön. Går detta som planerat så åker vi till finalerna i England.

Plåtning av front...


Plastning av front


Blandat inför Hockenheim + lite USA minnen...

Nu är bilen i princip klar för Hockenheim. I måndags körde jag upp till Bertans Racecars i Norrköping. Bertan riktade och förstärkte den trasiga banjon. resultatet ser riktigt bra ut, och jag är övertygad om att den kommer att hålla.
På tisdag kväll ger vi oss iväg ner i Tyskland. Ingen i teamet har varit på banan, men vi har bara hört bra saker om tävlingen!

Lite  minnen från vinterns USA äventyr:

När vi rullar in i Pro depån i Gainsville, och omgående blir stoppade av funktionärer som undrar var vi är på väg. Vi berättar att vi ska köra Pro Mod, funktionären tittade på var lilla 24ft trailer och Cheva pickis och utbrast: with that rigg!!!

När Justin Humphreys kommer på kvällsbesök i vår depå i Bradenton. Jag stod i den fuktskadade husbilen och lagade köttfärsås. Justin fick en mindre chock, och kunde inte förstå varför, när det fanns massor med restauranger runt omkring. Vid lunchtid dagen efter kom Justin med mat till hela teamet:)

När vi i sista kvalrundan i Gainsville kvalar in på en sextonde plats, men skadar ett par kolvar,  ett foder några ventiler mm. Vi sliter itu motorn och bytar det som behövs på ca en timme. De andra teamen runt omkring förstår inte varför vi "lagar" motorn när vi har så ont om tid, det är mycket bättre att sätta i en av extramotorerna...

När vi fick punktering på husbilen i ett mindre bra område, och fick ligga på en wal-mart parkering och laga bilen mitt i natten...


Mantorp:(

Mantorp is cursed... Mantorp är inte min/vår grej... Ibland har man flyt, ibland inte.
Första kvalrundan gick bilen kraftigt vänster direkt från linjen, andra svängen gick den höger ca 90-100 meter ut. Jag släppte av, styrde upp bilen och försökte kliva på lite försiktigt igen, men bilen"skuttade" till höger. Som tur var missade jag både Lars Olsson och räcket i andra banan.
När vi kom tillbaka så upptäckte vi att bakaxeln var sprucken både på längden samt runt om.
Eftersom vi inte kunde laga detta på plats, så lastade vi igår och körde söderut imorse. Så fort vi kom hem så lastades bilen ut, och jag och Åke monterade av axeln. Jag har under helgen varit i kontakt med Jim på G-Force Racecars, men tyvärr har de ej någon  ny axel på lager. Nu får vi försöka rikta och svetsa upp den gamla innan Tysklands-tävlingen om en och en halv vecka.
Innan helgen låg vi trea i EM-Serien, men nu kvalade vi inte in. Nu gäller hårt jobb, så ska vi försöka ta nya viktiga poäng i Tyskland!

RSS 2.0