Bilbyte...

Idag kommer Håkan Mattsson med sitt team för att hämta GTO:n. Håkan har sålt sin bil till ett gäng från varberg, så alla  inblandade ska träffas i mitt garage i Vellinge idag för att leverera och mottaga sina bilar...

Tyvärr blir det inte någon racing i USA under denna vintern. På måndag ska Kevin och Chester köra ner Camaron till hamnen där den enligt nya regler i USA ska stå i två veckor innan den får skickas till Sverige.
När jag köpte bilen satt där en Lencodrive i den bakom en Newberry Veney hemimotor. Jag har nu sålt lådan till en kompis här i Malmö som även han ska börja köra Top Doorslammer. Jag har försökt/försöker sätta mig in i allt som har med en Pro Mod bil att göra... Under de senaste veckorna har jag pratat med flera motorbyggare i USA, b.l.a. Taylor Lastor(TRE), Mike Janis(Jan Cen) och Jeremy Evrist(BAE). Det lutar åt att en ny motor kommer att inhandlas... Antingen en motor med BAE steg 6 toppar eller en med Muscle heads steg 2 toppar. Om vi endast skulle kört TD hade jag behållt den motorn som sitter i bilen, då de flesta jag diskuterat med är överens om att en Veney motor med en PSI kompressor där man får ha fri överladdning är en mkt bra kombination. Faktum är att motorn gått 6.16s med manuell låda.....
Men som jag tidigare sagt så vill jag bygga bilen Pro Mod legal. Eventuellt är motorn redan såld till samma person som köpte lådan, men om någon är intresserad går det bra att höra sig för...

Det blir som sagt ingen US-Racingtour denna vinter, men det blir (tyvärr:)) en US-Shopping och Broadvwaytour med min fru och Kevins sambo Ashley...  I januari ska vi flyga till New York över drygt en helg och shoppa loss ordentligt på ytterst intressanta affärer som: Victorias secret, Gap, Guess mm. Allt för att avslutas med ett konsertbesök på Broadway...

Viss ironi, klart fruarna ska få sitt också...

GTO:ns nya ägare + Competition på Winternats + fuel additive...

Jaha, då har min (före detta)GTO fått en ny ägare. Håkan "Halmhatt" Mattsson ska överta den för att köra Competition. Förutom Håkan består hans team av: Crew chief Pelle Nore´n, Bosse Johansson, Mickael Forsell samt påläggskalv Robin Nore´n. Innan den gångna säsongen byggde vi(MMR) en ny motor till Håkan som de tävlat med i hans gamla Super Gas bil under året. Det samarbetet har fungerat väldigt bra och jag är supernöjd med att det blev Håkan med team som tar över GTO:n

Under Winternats gjorde jag ett gästspel i Competition. Jag körde med Raymond Paulssons Olds -95 med en nybyggd(MMR) 316 cui Competition motor. Raymond ska under nästa säsong dela körningen med sin dotter Nathalie, men nu hade ingen av dem licens. Motorn dynade väldigt bra så jag hade höga förhoppningar inför tävlingen. Tyvärr hade vi en turbin som inte låste upp när den borde så resultaten uteblev... Förutom inte så bra 60ft tider mm. så lyckades jag rödlykta i första rundan med 0.004s. Det är lite annorlunda att köra ¨med fallande gran när man är van vid Pro start...

Nu när det är bestämt att jag ska köra TD/PM nästa år så försöker jag sätta mig in i allt som har med det att göra. Det senaste "skvallret"  jag hört är att ett par team använder någon form av syrebärande tillsats i bränlet... Detta medel ska ge ca: 200hk på en kompressormotor och syns inte vid ett bränsleprov(vattentest). Nu är detta bara skvaller jag hört och jag hoppas verkligen inte det ligger någon sanning i det. Förhoppningsvis kommer det att finnas ordentlig utrustning för att kontrollera detta inför nästa säsong.

EM mm...

EM avslutningen i England blev en blöt historia. Efter att teamen väntat i ett par dygn så fick alla en kvalrunda var, för att sedan omgående börja elimineringen. I Pro Stock(som jag då följer mest) ledde Jimma före Nixon, båda vann sina första rundor och skulle om jag inte minns fel mötas i finalen. Tyvärr började det regna igen så av detta blev det inget.
Jimma vann sitt och teamets femte raka EM titel!!!  Trots ett litet antal tävlingar och mycket dåligt väder, vilket gör att det inte blir så många rundor, så är de helt klart förtjänta av segern. Det gäller att vara bäst när det gäller, och det är de så gott som alltid. Stort grattis till hela teamet !!!

I torsdags började innebandy-säsongen för lag V8. Detta året ska vi spela i Korpens elitserie, med förmodligen den högsta medelåldern i seriens historia:). Efter att inte tränat på fyra månader så kan man ju lugnt säga att man kände sig extra gammal i torsdags och fredags...

För min egen del så funderar vi på om den nya bilen ska skickas hem omgående eller om det finns någon möjlighet för oss att åka över en gång till i vinter och köra lite mer.  Förmodligen blir det inget av då jag måste, så att säga jobba ifatt lite på jobb, samt att det kostar en slant att resa fram och tillbaka till USA oavbrutet...

Testing MIR


Nya tider...Ny bil...Ny klass...

Efter lite funderingar, diskussioner och förhandlingar så är det nu klart. Nästa säsong ska jag köra Top Doorslammer och Pro Modified.

Ända sedan jag började med dragracing har mitt mål varit att köra Pro Stock. När jag köpte den första Pro Stock  bilen pratades det om alla tävlingar som skulle tillkomma... Nu två år senare är det tyvärr ännu mindre tävlingstillfällen. Jag visste givetvis vad jag gav mig in i, men som jag skrivit tidigare är jag van vid minst dubbelt så mycket tävlingar. Jag försöker driva detta som ett företag med samarbetspartners som vill ha marknadsföring i samband med tävlingar runt om i Europa, men framförallt i Sverige. Under den gångna säsongen körde vi endast en tävling i Sverige(Mantorp).
Jag tycker att jag tillsammans med teamet och våra samarbetspartners kommit fram till en bra lösning inför nästa säsong, och planerar att köra hela TSDS serien i Top Doorslammer samt minst Mantorp och Hockenheim i Pro Mod.
Det känns lite vemodigt på ett sätt, då jag verkligen gillar allt med Pro Stock, men samtidigt ser jag med tillförsikt fram emot att åka till t.e.x. Gardermoen där ca:30 bilar kvalar in till en 16-bilars stege...
Jag har genom åren i princip bara arbetat med sugmotorer samt lustgasmotorer, så "the blown alcy deal" är nytt för alla i teamet. Vi har diskuterat detta inom teamet och alla är överens om att detta kommer att ge oss och våra sponsorer mest tillbaka.
Bilen som inhandlats är förstås den som vi provkörde i USA förra veckan. Den är byggd av Tim Mc Amis -06 och har endast gått 50-60 rundor. Motorn är en Newberry/Veney Hemi som är byggd -04. Beslut tas under vintern om det är den motorn vi ska köra med nästa år...

RSS 2.0