Kjula, årstider mm...
Nu har vi varit på ett nytt ställe. Vi beslutade som sagt oss för att vi ville testa bilen lite till innan England(Santa Pod), och planerade därför in ett besök i Kjula. Precis när vi lastat och var klara att lämna skåne, så ringde arrangören och berättade att det regnat i flera dygn. De hade ej kunnat preppa banan över huvud taget, och kunde därför inte garantera hur greppet skulle bli under helgen.
När vi ändå var inställda, och barnen var lovade ett besök på E-tuna zoo så körde vi uppåt ändå.
På lördagen var det svårt att hitta något grepp för oss, så efter ett försök stod vi över lördagens körningar.
Söndagen blev en lite konstig dag som började med ett besök på akuten i E-tuna, då min son Mattias gående krockat med någon form av moped/elcykel... Som tur var gick det ganska bra, och han var tillbaka på banan efter 3-4 timmar.
Vi körde två rundor, efter första märkte vi att banan hämtat sig skapligt. Vi gjorde några justeringar och körde ner på 4.17s. Trots att vi slirade mycket koppling och jag shortshiftade mm. så är jag mycket glad att vi tog oss ner och fick värdefull information.
Årstider. Under helghen hade vi tre årstider... På fredagen regnade det som bara f-n, under lördagen var det 21 gr och soligt, för att på söndagen blåsa och vara kallt...
Grattis Gullan som vann Pro Mod tävlingen, på Teamägarens Burgess hemmabana i Atlanta!
Tack till alla funktionärer i Kjula för ett trevligt bemötande! Hoppas på bättre väder inför er nästa tävling.
När vi ändå var inställda, och barnen var lovade ett besök på E-tuna zoo så körde vi uppåt ändå.
På lördagen var det svårt att hitta något grepp för oss, så efter ett försök stod vi över lördagens körningar.
Söndagen blev en lite konstig dag som började med ett besök på akuten i E-tuna, då min son Mattias gående krockat med någon form av moped/elcykel... Som tur var gick det ganska bra, och han var tillbaka på banan efter 3-4 timmar.
Vi körde två rundor, efter första märkte vi att banan hämtat sig skapligt. Vi gjorde några justeringar och körde ner på 4.17s. Trots att vi slirade mycket koppling och jag shortshiftade mm. så är jag mycket glad att vi tog oss ner och fick värdefull information.
Årstider. Under helghen hade vi tre årstider... På fredagen regnade det som bara f-n, under lördagen var det 21 gr och soligt, för att på söndagen blåsa och vara kallt...
Grattis Gullan som vann Pro Mod tävlingen, på Teamägarens Burgess hemmabana i Atlanta!
Tack till alla funktionärer i Kjula för ett trevligt bemötande! Hoppas på bättre väder inför er nästa tävling.
Tack till
Jag brukar alltid tacka mina sponsorer/samarbetspartners för allt de bidrar med.
Även alla i teamet får ju på ett eller annat sätt ett tack ibland...
Några som jag inte nämnt tidigare är våra garagegrannar i Vellinge.
Varje helgdag bjuds vi på mat och kaffe klockan tolv, när vi sedan jobbat lite serveras det kaffe och kakor klockan tre.
Förutom mat och dryck, finns det även en väldigt komplett "smidesverkstad" som varit/är väldigt nyttig när man bygger trailer mm.
Så stort tack till Göran, Monica och Kent!
T.e.x. idag så funderade jag på att bygga en "lastläpp" bak på lastrampen på trailern. Innan jag visste ordet av var alla engagerade och hjälpte till, och nu är det i princip klart.
En annan som kan få ett tack är Piotrosh Rosenknopp (som jag delar garage med). Han lånar alltid med glädje ut verktyg mm. till behövande...
Även alla i teamet får ju på ett eller annat sätt ett tack ibland...
Några som jag inte nämnt tidigare är våra garagegrannar i Vellinge.
Varje helgdag bjuds vi på mat och kaffe klockan tolv, när vi sedan jobbat lite serveras det kaffe och kakor klockan tre.
Förutom mat och dryck, finns det även en väldigt komplett "smidesverkstad" som varit/är väldigt nyttig när man bygger trailer mm.
Så stort tack till Göran, Monica och Kent!
T.e.x. idag så funderade jag på att bygga en "lastläpp" bak på lastrampen på trailern. Innan jag visste ordet av var alla engagerade och hjälpte till, och nu är det i princip klart.
En annan som kan få ett tack är Piotrosh Rosenknopp (som jag delar garage med). Han lånar alltid med glädje ut verktyg mm. till behövande...
Kjula mm.
Nu har vi bestämt oss för att åka till Kjula nästa helg. Vi behöver ett par rundor till i bilen innan vi beger oss till Santa Pod, och den första EM deltävlingen. Jag har aldrig varit i/på Kjula innan, men har hört att det är ett trevligt ställe med betongunderlag.
Kjula-eventet blir en riktig "familjefest" för cirkus-Flamholc... Alla i teamet ska ha med fruar/sambos och barn. Vi lär väl bli närmare tjugo personer...
Det känns även bra att köra en sväng med lastbilen och trailern på "hemmamark" innan vi sticker ner i Europa.
Tidigare år när vi varit i England har vi åkt färja från Danmark till Tyskland och sedan kört ner till Holland för att åka färja till Harwich.
Nu helt plötsligt skulle det kosta närmare 30000 kr, så vi bestämde oss för att ta den långa vägen. Vi kör genom Danmark, Tyskland, Belgien ner till Frankrike och åker Dunkurque till Dover...
Innan Kjula ska det fixas lite både med racebilen och trailern. Inga stora grejer, men det ska göras och nu är det kort om tid mellan körtillfällena.
Kjula-eventet blir en riktig "familjefest" för cirkus-Flamholc... Alla i teamet ska ha med fruar/sambos och barn. Vi lär väl bli närmare tjugo personer...
Det känns även bra att köra en sväng med lastbilen och trailern på "hemmamark" innan vi sticker ner i Europa.
Tidigare år när vi varit i England har vi åkt färja från Danmark till Tyskland och sedan kört ner till Holland för att åka färja till Harwich.
Nu helt plötsligt skulle det kosta närmare 30000 kr, så vi bestämde oss för att ta den långa vägen. Vi kör genom Danmark, Tyskland, Belgien ner till Frankrike och åker Dunkurque till Dover...
Innan Kjula ska det fixas lite både med racebilen och trailern. Inga stora grejer, men det ska göras och nu är det kort om tid mellan körtillfällena.
Test i Malmö
Bilen kom en vecka innan testet i Malmö. fronten kördes omgående ut till Custom Graphics i Blentarp som lagade "hålet" och lackerade den. Motorn delades och fick en uppfräschning med nya kolvar stakar mm.
Trailern som vi arbetat väldigt intensivt med blev tillräckligt färdig, så i fredags lastades bilen för första gången.
Planen var att börja köra ett par 60ft körningar, för att avsluta med 330ft körningar. Tyvärr var det gråmulet och lite väl kallt i lördags, men vi fick till en 0.99s 60ft. Under söndagen sken solen hela dagen, och banan blev riktigt bra! Bästa 60ft blev 0.982s. Vi underskattade greppet i banan när vi tänkte köra lite längre, med lite däckskak som följd. 330ft tiden blev då 2.682s.
På det stora hela var det en skaplig helg, där vi fick känna lite på bilen och "bo in oss" i trailern.
Stort grattis Lindberg bros som körde sin första trea på 201m!
Stort tack till SRIF för ett trevlig arrangemang. Banan var bra preppad, och ingen kan rå för väderleken.
Trailern som vi arbetat väldigt intensivt med blev tillräckligt färdig, så i fredags lastades bilen för första gången.
Planen var att börja köra ett par 60ft körningar, för att avsluta med 330ft körningar. Tyvärr var det gråmulet och lite väl kallt i lördags, men vi fick till en 0.99s 60ft. Under söndagen sken solen hela dagen, och banan blev riktigt bra! Bästa 60ft blev 0.982s. Vi underskattade greppet i banan när vi tänkte köra lite längre, med lite däckskak som följd. 330ft tiden blev då 2.682s.
På det stora hela var det en skaplig helg, där vi fick känna lite på bilen och "bo in oss" i trailern.
Stort grattis Lindberg bros som körde sin första trea på 201m!
Stort tack till SRIF för ett trevlig arrangemang. Banan var bra preppad, och ingen kan rå för väderleken.