Diverse

Jag har funderat lite......
Det som jag och mitt team har gjort det senaste ett och ett halvt året  (förutom min familj) är det absolut roligaste jag varit med om. Att ha förmånen att tillbringa all den tid i USA på så många olika banor och tävlingar, med så mycket duktigt folk omkring oss, som vi gjort har varit helt fantastiskt. Höjdpunkten var givetvis, när vi som sista bil, sent en kväll  i Valdosta (Georgia) lyckades köra 6.699s, den känslan och stämningen blir omöjlig att slå...
Efter den väldigt lyckosamma tiden i USA, hade vi alla höga förväntningar inför hemkomsten till Sverige. Tyvärr(för vår del) så infriades ej dessa förväntningar. På hela säsongen körde vi i EM-serien elva eller tolv repor. På Mantorp gjorde vi allting fel. I England fick vi bara två kvalsvängar innan regnet kom, och i Finland hade vi monterat ett lean out system till stötdämparna bak. Innan vi förstod att timern ej fungerade utan dämparna aktiverades lite när som helst så var den tävlingen körd... Vi lyckades köra bra tider i  diverse tester, men det hjälper inte mycket. Vi har så få tävlingar här, så det gäller att vara bäst när det gäller, vilket vi inte lyckats med  här hemma i år.
Som sagt så var det en super-rolig tid i USA och återigen måste jag tacka mina fantastiska samarbetspartners:
Amalie oil
Hurst Boiler & Welding inc.
YIT
HC-Bilservice
Karlstad Bil
Custom Graphics
Progressive Performance
Malmö Motorrenovering
Motorenova
Caravan Films
Steve Schmidt racing engines

Jag fick en komentar på mitt förra inlägg från Benny trand, Benny undrade vad jag tror skillnaden blir mellan att köra Pro Stock och Pro Mod//Top Doorslammer?
Helt klart så finns det ju mycket fler tävlingar att köra. Ena annan aspekt är rent ekonomiskt, det är så att det är betydligt billigare att köra PM/TD. Vad gäller den tekniska utmaningen så tror jag att man justerar på fler olika saker på en PS bil, men det tas säkert lika avgörande beslut på en PM/TD bil.
Sen är det mycket roligare att åka till en tävling där man tävlar mot 20-25 bilar i en klass...
På tal om ekonomi, detta året kommer vi förmodligen ej att satsa på PM utan antingen följer vi hela TD serien och spetsar till det med typ Mantorp, Drachten mm. eller så väljer vi bara ut de ex. 7-10 mest attraktiva tävlingarna utan att ta hänsyn till att följa en serie.
På sikt så vill vi dock till Pro Mod. När man bor här i södern(Sveriges Florida:)) så är det j-ligt långt till Piteå och Sundsvall två gånger. Vilket gör att resekostnaderna är nästan lika höga i TD som PM, medan prispengarna i TD är en tredjedel av vad PM har.
Men den kommande säsongen blir ett läroår, så vi rentav kanske kör första PM tävlingen i England samt första TD tävlingen i Malmö, och ser vad vi kan prestera, och tar det från där...

USA resa + innebandy

Jaha, då var man hemma i Sverige igen efter en kort, intensiv och lärorik resa till Taylor Lastor i Knoxville. Anledningen till resan var, som jag berättat att jag köpt drivlinan ur hans Pro Mod bil. Drivlinan består av ett CN block med Brad Anderson stage 6 toppar samt en Kobelco M5 kompressor. Kopplingen är en 11" Rahm med nio stands och växel-lådan är en Lenco CS-2.
Min plan med detta intåg i Pro Mod, är att försöka göra det så enkelt som möjligt för mig och teamet genom att köpa ett koncept, samt knyta kontakter med duktigt folk, i detta fallet Taylor. Taylor visade sig vara en mycket trevlig kille, som svarade på frågor hela helgen och förklarade allting i detalj.

INNEBANDY
Nu har innebandylaget V8 spelat fyra matcher i korpens elitserie. Första matchen förlorades med 3-9 mot ett lag som nu har visat sig vara seriens bästa, och är fortfarande obesegrade. Andra matchen lyckades vi vinna med 6-5, medan vi förlorade den tredje med 6-7 efter att ha varit i ledning ända till slutminuterna... Men idag vann vi med 16-1, förstå alltså 16-1. Ett gäng "gamlingar" lyckas vinna en match i denna serien så stort... Idag lär det bli ett par bira...

På besök hos Taylor Lastor.


Lastning av delar, för flygfrakt till Malmoe.


Nya Motorn......


Bilen Hemma samt TV

Den nya Pro Mod bilen kom hem i onsdags i förra veckan. Nu under helgen så samlades teamet, och började demontera moto och växellåda. Robert Karström från Göteborg kom under lördagen och hämtade motorn, medans lådan inte skulle så långt utan bara till Rimberts verkstad i Arlöv(i utkanten av Malmö). För övrigt känns det bra att ha bilen hemma i så god tid. Det tar ca: två veckor till innan motor mm. dyker upp, men vi har en hel del att göra med bussen, så vi behöver inte direkt gå och vänta...

I fredags ringde det en snubbe från Kanal Lokal(Skåne) och berättade att de skulle ha motorsport tema idag(måndag). De undrade om jag kunde tänka mig att vara med i direktsändning mellan klockan 18.00 och 19.00. Jag har ingen anning om vad de vill få ut av programmet, men jag tackade givetvis ja. Nu ser jag att klockan är mycket, och det är hög tid att jag beger mig dit.


Möte i V-ås, Klassdiskussion, USA resa mm.

Förra helgen var det möte för Top Doorslammer föreningen och dess medlemmar i Västerås. Jag åkte dit med min fru Anna, för att höra av läget inför nästa säsong, samt för att träffa mina (eventuellt) nya klasskamrater :)
Vi åkte upp redan på fredagen för att äta och dricka gott ihop med Team old 51.
Det diskuterades mycket på mötet. Bland annat så verkar det som att det är klart med TV sändningar på TV 4 sport även nästa år. För övrigt så pratades det mycket om mycket, men tyvärr saknade jag ett par punkter som enligt min åsikt borde kommit upp för betänkande.

Ingen dragracing intresserad i detta landet kan väl ha missat debatten som pågår på Klotterplanket(Nitroz).
Det började med:om Top Doorslammer skulle försöka närma sig klassen Pro Mod regelmässigt,för att på sikt eventuellt ingå i klassen. Denna diskussion svängde raskt över till en del påhopp, och för närvarande diskuteras det om någon/några skall starta ett eget bilsportförbund samt vem som vann SM i Pro Mod för sisådär fem månader sedan.
Mina funderingar runt huvudämnet är följande: För min egen del så bygger jag min bil Pro Mod legal, så jag tjänar på om TD reglerna liknar PM reglerna. Om man tittar på det i ett lite större perspektiv så kan det kanske vara bra med lite "slappare" regler. Om man har en lite äldre motor kan t.e.x. dreva upp kompressorn för att öka effekten istället för att tvingas köpa det senaste... Tittar man i ett ännu större perspektiv så finns det kanske en fara med att inte ha så många regler. När det väl dyker upp någon/några som har möjligheten att köpa nya väldigt lätta bilar med nya moderna motorer med skruvkompressor mm kan det ju bli så att dessa bilar dominerar klassen, vilket kan göra att klassen blir väldigt(ännu mer) ojämn.
Jag har funderat ganska mycket runt detta utan att riktigt kommit fram till vad jag tycker är bäst...

Skriv gärna kommentarer med era åsikter!

På fredag åker jag och Patrick Grahn till USA. Vi lämnar Köpenhamn på fredag förmiddag, och anländer i Atlanta 15.30 lokal tid. Väl där så tar vi en hyrbil de 3-4 timmarna till Knoxville.
Vi ska lära oss så mycket vi kan under lördag och söndag för att sedan bege oss hem på måndag för att jobba på tisdag.

RSS 2.0