Diverse

Jag har funderat lite......
Det som jag och mitt team har gjort det senaste ett och ett halvt året  (förutom min familj) är det absolut roligaste jag varit med om. Att ha förmånen att tillbringa all den tid i USA på så många olika banor och tävlingar, med så mycket duktigt folk omkring oss, som vi gjort har varit helt fantastiskt. Höjdpunkten var givetvis, när vi som sista bil, sent en kväll  i Valdosta (Georgia) lyckades köra 6.699s, den känslan och stämningen blir omöjlig att slå...
Efter den väldigt lyckosamma tiden i USA, hade vi alla höga förväntningar inför hemkomsten till Sverige. Tyvärr(för vår del) så infriades ej dessa förväntningar. På hela säsongen körde vi i EM-serien elva eller tolv repor. På Mantorp gjorde vi allting fel. I England fick vi bara två kvalsvängar innan regnet kom, och i Finland hade vi monterat ett lean out system till stötdämparna bak. Innan vi förstod att timern ej fungerade utan dämparna aktiverades lite när som helst så var den tävlingen körd... Vi lyckades köra bra tider i  diverse tester, men det hjälper inte mycket. Vi har så få tävlingar här, så det gäller att vara bäst när det gäller, vilket vi inte lyckats med  här hemma i år.
Som sagt så var det en super-rolig tid i USA och återigen måste jag tacka mina fantastiska samarbetspartners:
Amalie oil
Hurst Boiler & Welding inc.
YIT
HC-Bilservice
Karlstad Bil
Custom Graphics
Progressive Performance
Malmö Motorrenovering
Motorenova
Caravan Films
Steve Schmidt racing engines

Jag fick en komentar på mitt förra inlägg från Benny trand, Benny undrade vad jag tror skillnaden blir mellan att köra Pro Stock och Pro Mod//Top Doorslammer?
Helt klart så finns det ju mycket fler tävlingar att köra. Ena annan aspekt är rent ekonomiskt, det är så att det är betydligt billigare att köra PM/TD. Vad gäller den tekniska utmaningen så tror jag att man justerar på fler olika saker på en PS bil, men det tas säkert lika avgörande beslut på en PM/TD bil.
Sen är det mycket roligare att åka till en tävling där man tävlar mot 20-25 bilar i en klass...
På tal om ekonomi, detta året kommer vi förmodligen ej att satsa på PM utan antingen följer vi hela TD serien och spetsar till det med typ Mantorp, Drachten mm. eller så väljer vi bara ut de ex. 7-10 mest attraktiva tävlingarna utan att ta hänsyn till att följa en serie.
På sikt så vill vi dock till Pro Mod. När man bor här i södern(Sveriges Florida:)) så är det j-ligt långt till Piteå och Sundsvall två gånger. Vilket gör att resekostnaderna är nästan lika höga i TD som PM, medan prispengarna i TD är en tredjedel av vad PM har.
Men den kommande säsongen blir ett läroår, så vi rentav kanske kör första PM tävlingen i England samt första TD tävlingen i Malmö, och ser vad vi kan prestera, och tar det från där...

Kommentarer
Postat av: Jokern/ Woodridge

En avgörande skillnad mellan PM/TD och Pro Stock, är att i PM/TD, så måste man justera motorn så den ger önskad effekt.

Önskad effekt, är ju inte samma som hur mycket effekt som helst.

De flesta har väl timerar för bränsle systemet i dag, som också måste justeras för banan.

Stötdämparna, är det väl inte så många som justerar på en PM/TD bil.

2008-11-23 @ 15:03:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0