Diverse...

Igår var jag nere på banan och körde en sväng med Pro Stock bilen. Jag har precis monterat ihop en 500cui till Mats på Muscle car i Södertälje. Som sagt så blev det bara en sväng då banan ej riktigt höll måttet. Startplattan var som vanligt jättebra, men en bit ut blev det lite väl "löst". Det blev en 4.56s runda, så trots allt var det ok.
Så nu är motorn i Södertälje för att monteras tillbaka i Firebirden där den satt när jag började köra Pro Stock. Mats ska köra i klassen Competition i Sundsvall nästa helg.

På tal om Competition, så vill jag gratulera Petri Nagy som vann klassen på MMR-nationals förra helgen. Nytt svenskt rekord i klassen F/A samt mycket bra kört genom hela elimineringen. Även Håkan Halmhatt börjar få ordning på grejerna, och åker fortare och fortare...
Nu väntar vi bara på att det ska lossna för per-Erik Lindgren igen som körde bra i England för någon vecka sedan men som hade lite problem i Malmö i helgen.

Vilken cirkus det är att få lov att delta i TSDS tävlingarna. Jag förstår att det ej är lätt för arrangörerna när man av olika anledningar är tvungna att begränsa antalet deltagare på tävlingarna. När man sen har ett antal SM-klasser som ska ha förtur(vilket är förståeligt) kan det bli som det nu blev i Sundsvall. När anmälan öppnade igår fanns det ca 40 platser kvar, som tog slut på 3-4 minuter.
Jag hoppas och tror att detta kommer att åtgärdas i framtiden. De team som satsar på att köra hela Scandinavian points, vilket är "kungaserien" i TSDS måste kunna anmäla sig på alla tävlingarna direkt i början på säsongen. Många har sponsorer som ska informeras och bjudas in, man måste planera semestrar mm. mm.
Uppbyggnaden av TSDS känns helt rätt, med norr och sydserier. Dessa kan liknas vid det som kallas points race i USA och har en mer lokal anknytning, där de som inte planerar att köra hela den landsomfattande(+Norge) serien kan delta.
Som jag skrivit tidigare tycker jag att man måste våga bli mer proffesionella och våga ge publiken vad de vill ha. Man måste sätta sig ner och bedöma vad som säljer. och sedan inrikta sig på de klasser och lyfta fram dem i Scandinavian points serien.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du har så rätt, så rätt.
Skall Dragracingen i Sverige (och Europa) gå framåt, så måste man nog satsa mer på det som säljer.
Då kommer mer publik = mer intäkter.
Mer publik = mer intresse från ev. sponsorer.
Allt ovan = bättre racing.
Mer publik & bättre racing = större media intresse.

2008-06-05 @ 18:52:09
Postat av: -

Du har helt klart för dig Adam!
Dax för dig att ingå i SDA?

2008-06-05 @ 23:01:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0