Reflektioner...

Nu har vi kört två tävlingar med den nya bilen, med allt vad de innebär. Det känns som vi kommit bra in i det och tagit bra beslut och haft det rätta flytet.
När det gått bra på den senaste tävlingen man varit på ser man extra mycket fram till nästa...
Vi har mycket ideer om hur vi ska försöka få bilen att gå fortare. Än så länge har det handlat om att ta bort effekt för att få bilen ner för banan.

Jag har fått frågan många gånger nu: Vad är skillnaden mellan Pro Mod/Top Door slammer och Pro Stock?
Som sagt så har jag fortfarande relativt lite erfarenhat från PM/TD, men det känns som att Pro Stock är lite "opera" och PM/TD är rock´n roll...
Man tittar efter ungefär samma saker på datorn för att få bilen ner för banan, men i PS bilen så finns det många fler parametrar som måste vara rätt...
En stor skillnad är också att "verktygen"(delarna) för att hitta rätt är många fler och mycket dyrare...

Jag fick en fråga på ett tidigare inlägg, hur mycket jag varvade min PS motor samt om det stämmer att Jimma varvar 10800rpm? Jag varvade min motor ca: 10000rpm, och vad beträffar Jimmas motor kan han säkert svara själv, men jag betvivlar starkt att han varvar mer än ca: 10300rpm. I de motorer som ex. Gregg Andersson och Warren Johnson kör med(DRCE 3) så är kammen kraftigt uppflyttad och lagrad på nio ställen istället för på fem(DRCE 2). De motorerna varvar de runt 10500rpm, och har trots dessa förbättringar haft problem med vipparmsgeometrin, d.v.s. få det att hålla ihop.

Nu jobbar vi med lite av varje i garaget, b.l.a. så ska vi se över en del i bussen inför besiktning, och Camaron och dess drivlina ska få sig en liten service.


Kommentarer
Postat av: Totte

Ja dessa bussar är ju ett bekymmer med.. som om det inte räckte med högvarviga 500cui ... å vipparmar ska vi inte prata om alls. Å då varva jag bara 8000rpm... vad skulle hänt vid 10 vill man inte tänka på. Fast skrot är ju alltid skrot oavsett varv.

2009-06-20 @ 14:55:54
URL: http://www.smokingtire.se
Postat av: Jokern/ Woodridge

Måste tacka för ditt utomordentliga svar.

Där fick man bort några myror ur huvudet, men samtidigt så kröp det nog in ett par nya:-)

2009-06-22 @ 21:30:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0