Klassdebatt... + div.

Inte många dragracingintresserade har undgått diskussionen runt vilka klasser som ska, eller inte ska få vara med i TSDS nästa säsong.

Min åsikt i denna fråga är solklar: Det finns alldeles för många klasser i den Skandinaviska serien. Det som publiken och förhoppningsvis TV-tittare vill se ska köras. Det måste givetvis finnas ett underlag av deltagare som kör hela serien i respektive klass. Vilka klasser som anses mest intressanta är  upp till arrangörerna att gemensamt bestämma. De klasser som ej "kommer med" i den Skandinaviska serien kan  ingå i Norr och Syd. Det är även så att en klass  med många deltagare i Syd kanske inte är så stor i Norr. Jag tycker därför att det kan vara lite upp till arrangörerna att välja vilka klasser de satsar på.Man har en landsomfattande(inkl. Norge) serie från norr till söder. De team som satsar på att köra denna serie gör en stor uppoffring både ekonomiskt och tidsmässigt, flera team har åtaganden gentemot sponsorer mm. Det som inträffade vid något tillfälle i år, att  team som hade chansen att placera sig i serien inte fick plats, då det var "fullbokat" får inte hända igen. De team som avser att köra hela serien måsta ha någon form av förtur. Hur detta ska ske är ett problem arrangörerna får lösa...

En annan sak jag funderat på är varför prispengar har så gott som försvunnit? Jag körde tidigare i Nordic Pro Street Cup och senare även SDC och NDRS. Det har alltid funnits prispengar både på alla deltävlingarna samt i de flesta fall till de som placerade sig i cupen. Helt klart ska arrangörerna "säkra" sin ekonomi, men man kanske ska se över vad man lägger pengar på i vissa fall. Att ta in uppvisnings-bilar som inte presterar mer än vad den snabbaste klassen som ingår i serien gör, kanske inte är rätt väg att gå?

Mycket åsikter på en gång...

För övrigt så är nu Camaron på väg hem. Som jag berättade tidigare har jag sålt Lencodriven som satt i bilen. Nu har jag köpt en koppling, kåpa och vxl-låda av Taylor lastor. Förhoppningsvis dyker de delarna upp samtidigt som bilen.

Det är ganska passande att vi inte har någon racerbil som tar upp en massa tid nu, då vi precis har införskaffat en bromsbänk som ska monteras upp. Bänken är en superflow SF 901 Pro, som ska kunna hantera upp till 2500 hk.


Kommentarer
Postat av: Jokern/ Woodridge

Bra åsikter tycker jag.

Om jag går till en tävling som puplik, så vill jag att en del av inträdet, korv & läsk mm, ska gå till dom tävlande.

Det är ju så sporten kan gå framåt, och utvecklas, genom att ge någonting tillbaka.

Dessutom är det bra, att dom som presterar någonting, får något för det också.

2008-10-07 @ 09:11:59
Postat av: Jan Ekström

Om det är någon som kan tänka sig köra i Super Pro Street, så hör gärna av er..så vi vet om det finns ett intresse för denna klass.



Vi parat i garaget en lång stund……



Följande….ändringar vore kanske en bra idé…

Ändra ”Break Out” i Pro Street, så detta är samma på 402 meter som 201 meter, alltså 7.60s på 402 meter och 4.80s på 201 meter.

Så får vi slut på gnället från norra delen av landet.



Stryk klassen Super Small block helt, ändras ”Break Out” i Pro Street, så kan Small Block bilarna lika bra köra i samma klass, Pro Street.



Sen har vi ett gäng som vill ha en NY klass….

Super Pro Street med följande regler…

Alla chssis tillåta, både 25:1E eller 7.5 chassi. (Dock om du har ett 7.5-chassie, så får du inte köra fortare än 7.50 på 402 meter och 4.50 på 201 meter.

Break out 402 meter 6.90s och 201 meter 4.40s.

Fjädrat chassi, typ door slammer. (Inga dragsters)

Inga vikt gränser, kör med vad fan som helst, Big block eller small block, turbo eller kompressor, hur många ”Power Add On’s” som helst…



Denna klassen kommer att samla upp de som körde i Pro Street, typ följande personer..

Peter Rosenqvist

Owe

Patrik Grahn

Jonas Hall

Tom Lundqvist…osv osv…typ alla de Pro Street bilar som kör fortare än 4.80s/7.60s.

…PLUS de TD bilar som inte ligger i top klass….typ (utan att ta illa upp nu...)

Håkan Persson

Glenny Ericsson..osv osv…typ alla de TD bilar som inte kör fortare än 4.40s/6.90s.



Tror att detta kunde bli en bra klass och man kan starta med att köra denna klassen i SYD och NORR, för att se intresset.

Här är en klass som möjliggör att köra 6-sekunder på 402 meter, har kanske en bil som inte är så stark så den klarar TD ännu.

Flera Pro Street förare i södra Sverige är MYCKET intresserade att starta upp Super Pro Street igen…..

2008-10-07 @ 10:43:26
URL: http://www.jekstrom.se
Postat av: Steffe

Bra skrivet om prispengar undrar oxå vart dom tagit vägen

Det är ju kul om man kan köpa hamburgare på vägen hem när man vunnit en tävling

Och angående Ekström så tycker jag pratet om Pro-street och SSB är bra och indexet 201 kontra 402 är vettigt MEN angående SuperProstreet så SUCK

Vi skulle väl ta bort klasser inte skapa nya Där min bil passar in !!

2008-10-07 @ 11:34:55
Postat av: Racefan

Håller med om prispengarna, när försvann dom...? Jag blev förvånad när jag körde en tävling i somras för första gången på 5år och får veta att det i stort sett inte existerar längre.

Det var ju en extra sporre att verkligen ha koll på grejerna och försöka ta hem segern.

Kul med en egen bromsbänk!

Går den att uppdatera? Jag tänkte att den räcker väl snart inte till... :-D

2008-10-07 @ 13:47:57
Postat av: Mårten

Nån sanering i klassdjungeln som det debatteras livligt om kommer nog aldrig att ske. Som nu när det är "inne" att köra PM resp TD, så komemr vi säkert se en klassdelnign där snart också, då det är svårt att hänga med i täten med det startfältet som finns idag.

sen har ju en hel del klasser försvunnit genom åren också , Econogas, Street Altered osv.

2008-10-08 @ 22:05:35
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0