Anmälningar vid stort intresse

Förra året var det så stort intresse vid ett par tävlingar, att en del team inte fick plats på tävlingarna. Enligt min åsikt måste detta styras upp!!!
De teamen som satsar, och planerar att köra en hel cup måste ha förtur. Det har tidigare inte gått att anmäla sig till mer än en tävling åt gången. Varför inte öppna anmälningen till alla tävlingar samtidigt. De som anmäler sig till alla tävlingar samt betalar inom exempelvis tio dagar, är sedan garanterade en plats.
Om jag hade varit envåldsbestämmande i en arrangörsklubb hade jag även gett de publikfriande klasserna förtur.
Nu tycker säkert många att jag har väldigt mycket fel... men arrangerar man en landsomfattande cup med klasser som t.e.x. Top Doorslammer där deltagarna satsar oerhört mycket pengar med, i många fall hjälp av sponsorer,som de då har ett åtagande emot, måste man vara säker på att få delta, även om man ej vann tävlingen vid datorn(att hinna anmäla sig innan det är fullt).
Det finns en hel del mindre tävlingstillfällen där hos i princip alla arrangörer där det inte är i närheten av fullbokat. De tävlingar jag syftar på är endast de som ingår i en landsomfattande cup typ: SM i Comp, Toyo-serien, NDRS .

Skriv gärna en kommentar om vad ni tycker om detta, jag tycker absolut att detta är värt en diskussion.

Kommentarer
Postat av: nizza

kan hålla med dig , men glöm inte att juniorerna kör SM åxå.

2008-03-28 @ 19:55:16
Postat av: Adam

Helt klart gäller det även JR, om de planerar att köra alla tävlingar, anmäla sig samt betala i tid.

2008-03-28 @ 20:02:30
Postat av: Totte_skara..

Skulle man inte kunna ha "en" anmälan till Cupen, och en summa att betala in till ett kontot vid ett tilfälle ? Vore ju klart enklast. Sedan får tex. TSDS dela upp kontanterna mellan arrangörerna.

2008-03-28 @ 20:16:03
Postat av: Jokern/ Woodridge

Det här ämnet har ju ventilrats på planket tidigare, och jag håller med dig till 100%.

När arrangörer påstår att det är fullt, och samtidigt så har man bjudit in någon, eller några, som "bara" uppvisningskör, tycker jag är märkligt.

Om man ex. bjuder in Top Fuel Funny Car, är en sak, det är sånt som publiken verkligen gillar!!!

Men i Sundsvall, så var det bla. en Porsche, och en BMW, som uppvisningskörde, klart märkligt!!!

2008-03-28 @ 20:18:04
Postat av: nizza

Ang Nitro Fanny Car så tar dom för mycket tid.
Visst är det fränt men frågan är om men vill se och betala för att se ett avbrått på minst 30 min för en bil.

2008-03-28 @ 21:48:50
Postat av: Gator

Jag håller med dig,dom som kör cup måste ha förtur.
Junior är viktigt för tillväxten men jag tycker att
man måste köra ner stegarna tidigt på lördag morron, den som vinner kan köra direkt till start och köra om igen, semi och final kan köras på söndag. Uppvisning typ FC / TF kan köra sist på dagen, eftersom dom flesta kör med utrangerade delar ifrån USA så är risken att dom granatar motorn stor, om dom kör sist behöver inga andra vänta på tidsödande saneringar,då kan sanerings teamet jobba ostört hela kvällen om som så behövs. Vädret kan man inte rå på det har du just fått se Adam. Men du har dock sett att Starten på en NHRA tävling har en enorm akturitet. Där går det inte att som på Mantorp stå utan för TF dragstern när det blir dags och köra så startproceduren tar
i bästa fall 15-20 min offstast mycket längre
Arrangörerna vill mycket men måste jobba med att få upp speeden om alla ska få plats på en tävling.
Det är ohållbart att köra Bracket när det ska ta
2 min att stagea in en orginal Volvo 240.

2008-03-28 @ 22:56:19
Postat av: Christer Håård

Hejsan!

Vad det gäller TSDS så:

Detta kommer att ske, alla SM klasser och inbjudna klasser såsom TD kommer att få förtur i anmälan genom att de kommer att kunna anmäla sig 14 dagar före alla andra. Övriga har en månad på sig för att anmäla sig. Dessutom är betalningnen numera detsamma som anmälan vilket kommer att ske via hemsidan där det sista man gör vid knappningen av sin anmälan är att knappa in sitt: Visa, Mastercard, osv. Naturligtvis kommer man bara att behöva lägga in sitt team / uppgifter en gång. . . Dock kommer man att få lägga in sina kontokort uppgifter vid varje tillfälle eftersom det krävs massor med olika tillstånd om man ska spara folks kontokort. Såklart! Hackandet på den nya hemsidan pågår som bäst... Den sida som kommer ut från början kommer att vara ett embryo som kommer att förbättras efterhand. . .

måste gå och lägga mig nu 36 timmar sedan jag lämnade Orlando. . .

2008-03-28 @ 23:08:30
URL: http://www.srif.se
Postat av: totte

En annan synvinkel...
Vet att det kanske är obetydligt i eran värld men vi som jobbar övertid för att få ihop till ett par nya slicks, Har sponsorer som betalar startavgift och i bästa fall soppa till tävlingarna (men ändock sponsorer) och inte har ekonomi att ställla upp i alla tävlingar.
Trots detta tycker att dragracing är det roligaste man kan syssla med, vi ska alltså stryka på foten nu?
DET tar nog kål på hela dragracingsverige då merparten av dessa lågekonomiteam är drivande inom den ideella verksamheten på tävlingarna.
Tävlar man inte är man ändå med som crew/funktionär/biljettförsäljare etc.
Om det hade funnits en proffserie typ STCC hade jag inte kommenterat detta men jag tycker inte vi skall förstöra det lilla vi har här i Sverige.
Men om alla jobbar på och drar sitt strå till stacken kanske det kan bli som du vill i framtiden, men som det är idag tror jag du kapar för många blivande racingteam vid fotknölarna. Tack för ordet Totte

2008-03-28 @ 23:32:37
Postat av: Pernilla

Det upplägget Christer skriver om är mycket bra tycker jag som brukar sitta i sekreteriatet i Malmö och hantera diverse kuvert till folk som anmält sig men inte kommer och inte hör av sig. Givetvis har man inte betalt men eftersom man kan göra det på plats så kvittar det, tydligen. Om det är ca 5 team som gör så, så är det 5 andra team som inte får plats.
Jag tror inte att detta blir något problem. Vad som också är viktigt är ju att man håller koll på den tävlingen man tänkt köra på, är anmälan stoppad pga max antal deltagare så kan det bli nån plats ledig om det är någon som avanmäler sig.
Det är mycket svårt att planera depå när man har begränsad plats, man vill att alla ska få plats, men har man inte platsen så har man inte. Det är ju inte alla arrangörer som har dåligt med plats och behöver ha begränsning på teamen. Begränsingen är ju faktiskt till för att man ska kunna genomföra en tävling på ett bra sätt också. Tyvärr kan det ta ett tag innan man vet sin begränsing. Man lär så länge man lever....

2008-03-29 @ 08:53:19
Postat av: PerErik Lindgren

Något jag inte förstår är att man som nu i höstas har anmält sig, betalat, ändå ska stå i kö för att "anmäla" sig igen? För mig som ska stå i kö och är den enda som kan lasta ur och göra klart för besiktning (ej så stort team!) blev det så att jag missade första kvalsvängen och med max otur med det väder som var kanske åkt 150 mil en väg för att köra SM-final och sedan missat den pga detta?
Jag tycker att när man anmält sig så har man ett kuvert vid grinden som innehåller allt det man behöver inkluderande medförsäkrande och sådant som måste kompletteras med. Att stå i kö en timma för att uppge att man fortfarande bor i Piteå och har en si och så stor motor fattar jag bara inte.??

2008-03-29 @ 12:48:15
Postat av: Pernilla

Jag hoppas verkligen att du fick göra lite mer än berätta att du fortfarande bor i Piteå och har si o så stor motor. Jag hoppas verkligen att du fick visa licens och att du blev avbockad i listorna och att det kollades vilken "klass" du körde (alltså vilka bokstäver på bilen så indexet blev rätt).
Detta är rätt viktiga saker som ni kanske inte tänker på. Om det blir fel i stock/super stock och comp blir inte tidtagningen glada precis, då har de x antal timmar för att manuellt fixa stegarna. Att vi vill ha in i datorn att du fortfarande bor där du bor och har den bilen och den motorn är för speakern. Kanske helt onödigt egentligen men för de stackarna som sitter på läktaren tycker kanske det är intressant att veta....
Tyvärr så är inte databasen den samma när man anmäler sig på hemsidan som vi har till speakern/tidtagningen, därför måste det frågas igen. Det går säkert att lösa på nåt vis men som det var förra året gick det inte.

2008-03-29 @ 15:56:17
Postat av: nizza

Till Gator
Du skriver att startern har mer akturitet i USA än på Mantorp. Vad jag vet har Ian en jävla akturitet på Mantorp. Jag tycker att han löser alla problem på ett bra sätt , men visst i bland tar vissa klasser extra lång tid på sig innan dom går i stage. Hoppas att arangörerna har bra Starters till i år.

2008-03-29 @ 22:44:51
Postat av: Rickard Johansson

När ni skriver att det tar tid med värre klasser, ja det gör det. Men det kanske inte alltid är därför att teamen eller startern sölar. När man släppt iväg dessa fordon så måste de ur banan innan man drar iväg nästa ekipage. Tyvärr är kvaliten på svenska banor skiftande. Vissa har bromssträckor som är väldigt korta andra är enormt långa. Tyvärr slår många förare av för tidigt och det resulterar i en blockerad bana. På grund av detta är startern försiktig med att ge tecken för värmning, samt att teamen inte vill stå och vänta med motorn igång för länge.

Så lika mycket som tidsförlusten uppstår på plattan så skapas den också i banslut. Så om alla team kunde skicka ner dragbilen snabbare, kanske till och med så att de står och väntar istället för att som många team alla i teamet måste kolla på repan och tiden sen traska bort till sitt dragfordon och åka ner så skulle vi kunna öka antal starter.

2008-04-01 @ 11:15:10
Postat av: PerErik Lindgren

Jaja, det går inte att ha en åsikt som rör ngn annan. Läs vad jag skriver, licensen kan jag visa vid besiktningen, bokstaven (klassningen) på bilen kan jag byta efter jag anmält mig, sammalika motorn. Det förändrar inte de index som finns och det måste väl gå att gå till tidtagningstornet och meddela detta.
Min åsikt är att förenkla, men då kör vi på det gamla sättet, det enda som fungerar...

2008-04-01 @ 21:52:44
Postat av: Pernilla

Nu är det länge sedan jag var på någon annan tävling än i Malmö, men hur gör de på andra tävlingar?
Jag vet att i Landskrona fick man sitt kuvert mm innan man kom in på området och det tyckte många var dåligt för man kom inte alltid förbi de bussar som var parkerade där under natten vars folk fortfarande sov när banan öppnade... Vi kan inte göra så i Malmö för då hade alla stått på gatan (vilket de gjorde på winternats iallafall men så är det inte i vanliga fall).
Jag ska ärligt säga att jag har dålig koll, men har du varit i Malmö på nån "vanlig" TSDS-tävling?
Det är mycket svårt att få till det så det funkar 100%, vi har suttit på och försökt komma på bättre lösningar men har tyvärr inte gjort det. Vi tycker att det funkar bäst så här, inte att det är 100% bra.

2008-04-02 @ 06:49:45
Postat av: PerErik Lindgren

Här hemma (Piteå) så anmäler man sig vid grinden när man kommer, åt rätt håll men ej perfekt. Jag har aldrig varit på ngn annan tävling än Winternats, -07 var jag där i hyfsad god tid-köade ute på gatan så jag kom in "bra" men missade ändå första kvalsväng pga ovannämnda, både du och jag vill nog att det ska vara så smidigt som möjligt med så lite "stök" som det går.
Det här med att visa licens på varje tävling är ju helt ok men samtidigt undrar man ju i dataålderns tidevarv hur många som tappar licensen under säsongen, jag menar har jag licensen i maj så är den nog kvar i september, sammalika med vagnsböcker, eller.. Jag fattar att man inte kan rationalisera bort alla formaliteter, men om man fick "sitt" kuvert vid grinden-visade vagnbok-licens till besiktaren, lämnade in medförsäkran till den det berör samt påtalade tydligt om man från sin skriftliga anmälan bytt bokstav (klass) eller gjort något annat som påverkar tidtagning eller annan klassning av bil eller förare.
MVH PerErik

2008-04-02 @ 08:40:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0